Joan Domènech Francesch

Elogi de l’educació lenta.

  • Quinze principis per a l’educació lenta:

  1.  L’educació és una activitat lenta.

  2. Les activitats educatives han de definir el temps necessari per ser realitzades, i no a l’inrevés.

  3.  En educació, menys és més.

  4. L’educació és un procés qualitatiu.

  5. El temps educatiu és global i està interrelacionat.

  6. La construcció d’un procés educatiu ha de ser sostenible.

  7. Cada infant –i cada persona- necessita un temps específic per aprendre.

  8.  Cada aprenentatge ha de realitzar-se en el moment oportú.

  9. Per aconseguir aprofitar més bé el temps, cal prioritzar les finalitats de l’educació i definir-les.

  10. L’educació necessita temps sense temps.

  11. Cal retornar temps a la infància.

  12. Hem de repensar el temps de les relacions entre persones adultes i infants.

  13. El temps dels educadors s’ha de redefinir.

  14. L’escola ha d’educar el temps.

  15. L’educació lenta forma part de la renovació pedagògica.

  • Decàleg per a una educació lenta:

  1. Decidir. En comptes de mirar constantment el rellotge i organitzar el temps, és important decidir cap a on volem anar, per què volem educar, què pretenem i compartir-ho amb la comunitat d’alumnes amb la qual treballem (i també en l’àmbit familiar).

  2. Implicar. Posar els mitjans per tal que, en un procés democràtic, la implicació del professorat, dels infants i joves i les seves famílies, siguin els aspectes clau en la construcció d’un projecte educatiu.

  3. Prioritzar. Saber analitzar i distingir quins són els aspectes més importants i quins els més urgents. Decantar-se, sempre que es pugui, per treballar els aspectes importants de l’educació. Deixar de banda aquelles parts del currículum, de l’organització, de la vida de l’aula i de l’escola que no són ni urgents ni importants. Fer un plantejament semblant en l’àmbit familiar.

  4. Saber perdre el temps amb activitats que no estiguin organitzades ni estructurades o que no siguin previsibles.

  5. Donar prou temps perquè l’alumnat pugui ser creatiu en les activitats que realitza.

  6. Cultivar la paciència i la perseverança, com també basar-les en la premisa que els infants i els joves trobin sentit a les activitats que fan, que els proposem o que els encarreguem.

  7. Saber viure, ser positiu. Donar exemple de vida i incorporar el sentit de l’humor a l’educació. Donar exemple de respecte envers la diversitat de ritmes.

  8. Gaudir del moment, de les activitats desenvolupades i que tenen sentit, i no estar condicionat constantment pel programa que cal acomplir, per les proves que cal efectuar o pels resultats que cal obtenir. A la família no comparar els fills i filles amb altres infants o joves de la seva edat.

  9. Simplificar els programes escolars. Limitar els objectius que es pretenen assolir en cada curs, a fi de poder aprofundir en cada aprenentatge.

  10. Basar els canvis en un coneixement profund de les potencialitats i de les debilitats de tots els sectors de la comunitat educativa, singularment, els infants i joves. Escoltar-los.

http://joandf.blogspot.com/

http://educaciolenta.blogspot.com/

Publicat dins de Experiències | Deixa un comentari

Aprendre fent

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/tw1VVjvMF9k" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

Publicat dins de Experiències | Deixa un comentari

Pere Marquès

Publicat dins de Experiències | Deixa un comentari

Cèsar Coll.

http://www.ub.edu/dppsed/personas_ct/ccoll.htm

  • Capacitats i competències.


https://docs.google.com/present/view?id=dhn5pd2q_466ctfzm6cv

  • “Alfabetització digital i competències bàsiques en la societat de la informació”.


http://www.edu3.cat/Edu3tv/Fitxa?p_id=34321
http://www.xtec.cat/projxarxa/mirades/videos/hemvistmirades.htm
http://www.librospdf.net/cesar-coll/1/

Publicat dins de Experiències | Deixa un comentari

Sessió 6. ZER El Jonc. Vallfogona de Balaguer.

POTI-POTI DE RECURSOS TAC.

RACONET DE PRÀCTIQUES.

Proposta de recursos:

  • Un puzzle al bloc: Jigsaw Planet.


preview35 pieceJoncs

Al codi has de fer aquest canvi: width=”100%” height=”600″ frameborder=”0″

  • Recursos flash: Genmagic.

[kml_flashembed movie="http://www.genmagic.org/mates2/da1c.swf" width="600" height="400" wmode="transparent" /]

http://www.genmagic.org/mates2/da1c.swf

  • Un vídeo Youtube al bloc: Insertar-lo/Baixar-lo.


  • Per fer títols: Cooltext/ImageChef.


Calaixos TIC/TAC

Proposta d’una adreça.

  • Web 2.0:Eines interessants per a l’escola.

Publicat dins de Formació ZER El Jonc 2010/11 | 1 comentari

Disseny d’activitats. Antonio Bartolomé.

  • Publicat dins de Experiències | Deixa un comentari

    Estratègies metodològiques. Xavier Carrera

    Publicat dins de Experiències, General | Deixa un comentari

    Sessió 6. Escola Els Planells. Artesa de Segre.

    POTI-POTI DE RECURSOS TAC.

    RECURSOS TAC I ÀREES.

    RACONET DE PRÀCTIQUES.

    Proposta de recursos:

    • Traductors al bloc: Castellà, anglès, francès, alemany, …

    • La Vella Quaresma al bloc: Cada setmana una cama menys.

    vella.gif
    • Un vídeo Youtube al bloc: Insertar-lo/Baixar-lo.

    • Per fer títols: Cooltext/ImageChef.


    Proposta d’activitats.

    Publicat dins de Formació Els Planells 2010/11 | 1 comentari

    Sessió 5. ZER El Jonc. Vallfogona de Balaguer.

    RECURSOS TAC I ÀREES.

    RACONET DE PRÀCTIQUES.

    • Descriptors.

    Un descriptor indica quin tipus de bloc és. Per assenyalar descriptors has d’anar a “Opcions” i “Descriptors”.

    • Llistat d’adreces.

    Les adreces de les webs o dels blocs que interessin es poden tenir registrades al bloc. Prémer “Llista de blocs” i “Afegir un enllaç”.

    http://blocs.xtec.cat/msolduga/2010/04/04/llista-de-blocs/
    http://blocs.xtec.cat/pmf/suport.php?sid=115&lang=ca
    • Escriure un article o una pàgina.

    No és el mateix un article que una pàgina. Els articles o entrades és visualitzen segons la data de publicació. Es localitzen per la categoria o els articles arxivats (mes i any). Hi ha uns widgets a la dreta del bloc on pots prémer l’article que desitges llegir.

    Les pàgines són fixes. Per localitzar-les hi ha unes pestanyes sota el títol del bloc.

    http://blocs.xtec.cat/pmf/suport.php?sid=56&lang=ca

    Tant als articles com a les pàgines hi pots insertar: imatges, enllaços, vídeos, so, …

    Quan escrius un article has d’indicar la categoria en la que vols que es publiqui. Un cop desat un article o una pàgina has de prémer publicar.

    http://blocs.xtec.cat/msolduga/2010/03/31/articles-i-pagines/
    http://blocs.xtec.cat/pmf/suport.php?sid=55&lang=ca
    http://blocs.xtec.cat/pmf/suport.php?sid=74&lang=ca
    http://blocs.xtec.cat/pmf/suport.php?sid=82&lang=ca
    http://blocs.xtec.cat/pmf/index.php?i=6
    http://www.xtec.es/sgfp/crp/girona/suportic/continguts/sdtac/materials/05blocs/m05p2.htm
    http://www.xtec.es/sgfp/crp/girona/suportic/continguts/sdtac/materials/05blocs/m05p3.htm
    • Gestionar

    Pots gestionar articles i pàgines per editar-los o eliminar-los. En el cas de les categories també en pots crear una de nova.

    http://blocs.xtec.cat/pmf/suport.php?sid=111&lang=ca
    http://blocs.xtec.cat/pmf/suport.php?sid=101&lang=ca
    http://www.xtec.es/sgfp/crp/girona/suportic/continguts/sdtac/materials/05blocs/m05p4.htm
    • Usuaris

    Pots definir autors i usuaris: administrador, subscriptors, …

    http://blocs.xtec.cat/pmf/suport.php?sid=112&lang=ca
    http://www.xtec.es/sgfp/crp/girona/suportic/continguts/sdtac/materials/05blocs/m05p5.htm
    • Opcions

    Determines algunes opcions com: títol (general), descriptors, lectura, portada (escriptura), comentaris (discussió), privadesa, …

    http://blocs.xtec.cat/pmf/suport.php?sid=95&lang=ca
    http://blocs.xtec.cat/pmf/suport.php?sid=98&lang=ca
    http://blocs.xtec.cat/pmf/suport.php?sid=76&lang=ca
    http://blocs.xtec.cat/pmf/suport.php?sid=107&lang=ca
    • Comentaris

    Els comentaris es poden editar, aprovar i rebutjar.

    http://blocs.xtec.cat/pmf/suport.php?sid=105&lang=ca

    CARPETA DIGITAL WEB.

    Com inserir objectes a XTECBlocs.

    [slideshare id=236295&doc=inserir-objectes-a-xtecblocs-1200958912342419-5]

    Proposta de recursos:

    • Traductors al bloc: Castellà, anglès, francès, alemany, …

    • Un rellotge al bloc: Digital, analògic, de fruites, ….

    • DVD Formació: Materials i eines.

    Proposta d’activitats.

    [slideshare id=978873&doc=les-tic-a-leducaci-1233558930207094-3]

    Activitat: Dissenyar el teu bloc.

    http://www.xtec.cat/~msolduga/menu/finestra/web.htm#blog
    http://blocs.xtec.cat/aetp/sessions/sessio-9/

    Curiositats.

    adopt your own virtual pet!
    Publicat dins de Formació ZER El Jonc 2010/11 | Deixa un comentari

    Sessió 4. ZER El Jonc. Vallfogona de Balaguer.

    Suggeriment: Pràctiques amb el nostre bloc.

    • Fer les pràctiques d’: Aparença i widgets, articles i pàgines, pàgina d’inici i inserir el Rei Carnestoltes i la Vella Quaresma i un rellotge.

    Codi del Rei Carnestoltes i la Vella Quaresma.


    Vella Quaresma ZER El Sió: Proposta didàctica.

    Matemàtiques i TAC.

    null

    Classificació dels recursos per continguts propis de l’àrea: nombres i operacions, geometria, …

    http://www.xtec.cat/~msolduga/menu/finestra/indexmates.htm

    Icones:

    • Continguts trimestrals
      CI

    • Continguts trimestrals
      CM/CS

    • Web interessant

    Una espai que et permet:

    • Globalitzar les explicacions.

    Esquema i fitxa

    • Estudiar i practicar.

    http://www.xtec.net/~epuig124/mates/geometria/index.htm
    http://www.ngfl-cymru.org.uk/vtc/ngfl/maths/cynnal/polyhydra/polyhydra.swf
    http://phobos.xtec.cat/dgraell/mat/mat6/eltransportadorangles.swf

    • Un contingut treballat amb diversos recursos.

    http://roble.pntic.mec.es/arum0010/temas/tabla_multiplicar.htm
    http://www.gobiernodecanarias.org/educacion/9/Usr/eltanque/Tablas/TablasIE.html
    Les taules de multiplicar: per estudiar, per practicar, per comprovar si les saps.

    • Observar el contingut en la vida quotidiana.

    http://www.xtec.es/ceip-pompeufabra-lloret/ciencia/magiste/index.htm
    https://sites.google.com/a/xtec.cat/butweb/mates-al-carrer
    http://www.xtec.cat/~msolduga/menu/finestra/naturals/geometria_aliments.doc
    http://e-learningforkids.org/Courses/ES/M0901/index.html
    http://www.timeticker.com/

    • Generar activitats per imprimir o per fer online.

    http://www.mclibre.org/consultar/primaria/sumas_y_restas/sumas_y_restas_1.html
    http://www.educalim.com/biblioteca/mate/mate.html

    • Convertir unitats i de divises.

    http://www.xtec.net/~rcontijo/aplic_full_cal/convr_ul.xls
    http://es.coinmill.com/
    http://www.xtec.cat/~smora/activitats/complex_definitiu.swf
    http://usuarios.multimania.es/joanmiro/conversor.htm

    • Aprofundir.

    http://www.xtec.cat/~jjareno/calculus/
    http://www.edu3.cat/Edu3tv/Fitxa?p_id=19960&p_num=3

    • Realitzar diagrames.

    http://nces.ed.gov/nceskids/createagraph/default.aspx
    http://www.genmagic.org/mates2/grafica_temperatura.swf

    • Disposar de calculadora.

    [kml_flashembed movie=”http://www.edu365.cat/primaria/muds/matematiques/coses/calculadora.swf” width=”150″ height=”300″/]

    http://www.xtec.cat/~msolduga/menu/finestra/mates.htm#calculadora
    http://xtec.cat/centres/a8027365/concurs/concursple/acmates/
    fraccions/fraccions/descompte.swf

    • Jugar i raonar.

    http://www.xtec.cat/~msolduga/menu/finestra/mates.htm#logica
    http://www.xtec.net/~efranco/index.htm

    Matemàtiques divertides

    Educació artística i TAC.

    • Visual i plàstica.

    null


    http://www.xtec.cat/zerelsio/mestres.htm

    http://www.xtec.cat/~msolduga/menu/finestra/altres.htm#plastica[kml_flashembed movie=”http://www.xardesvives.com/plastica/aulaplastica.swf” width=”600″ height=”400″ wmode=”transparent” /]http://www.xardesvives.com/plastica/aulaplastica.swf

    Hi podem trobar:

    • Exemples d’altres escoles.

    http://www.xtec.cat/~ealcaraz/plasticmania/pagines/plasticmania.htm
    http://www.xtec.cat/centres/c5003238/fotos_plastica/colors.htm
    http://www.xtec.cat/zerelsio/plastica/index.htm

    • Unitats didàctiques.

    http://www.xtec.es/aulanet/ud/plastica/visplas/index.htm

    • Tècniques i tallers.

    http://www.arteazul.com/
    http://www.xtec.es/~xescanil/index.htm
    http://cathycreatif.free.fr/modeles.php?param=modeles/pantins/page_1

    • Quadres i pintors.

    http://www.xtec.es/~dabizand/quadres/quadres.html
    http://www.xtec.es/~mbardera/index.htm

    • Activitats online.

    http://flashface.ctapt.de/
    http://www.xardesvives.com/plastica/graffiti/virtualgraf.htm
    http://artpad.art.com/artpad/painter/

    • Altres.

    http://www.xtec.cat/~canguera/dibuixos.htm

    Fem d’artites

    • Música.

    Hi localitzem: músiques i cançons, jocs, propostes, programes, …[kml_flashembed movie="http://ampa_marmoreno.en.eresmas.com/flash/Juegos/bateria.swf" width="500" height="300" wmode="transparent" /]

    http://www.xtec.cat/~msolduga/menu/finestra/altres.htm#musica
    http://xtec.cat/~gcaldero/
    http://www.aprendomusica.com/aprendreMusica.htm
    http://www.xtec.es/ceip-santiscle-vidreres/primaria/especialistes/santa_cecilia/sta.htm
    http://www.ceip-diputacio.com/MITJA%20I%20SUPERIOR/musica/musica.htm
    http://www.xtec.net/~mmontene/web/Recursos%20de%20M%FAsica.htm
    http://www.xtec.net/~mcerver2/

    [kml_flashembed movie="http://www.juntadeandalucia.es/averroes/~21700642/musica/index.swf" width="600" height="400" wmode="transparent" /]
    http://www.juntadeandalucia.es/averroes/~21700642/musica/index.swf

    Poti poti de recursos

    Educació Infantil/Cicle Inicial i Matemàtiques.

    Proposta activitat:

    • Activitat 7: Disfressa de Carnaval

      Càmera digital
      Paint Sho Pro
      Correu electrònic

    • Activitat 8:

    Educació Infantil/Cicle Inicial i Educació Artística.

    http://curstac1.wordpress.com/sessio-2/

    http://blocs.xtec.cat/aetp/sessions/sessio-3/

    • Activitat 9:

    http://blocs.xtec.cat/aetp/sessions/sessio-5/

    Curiositats:

    • Fotos retocades amb Photoshop.

    [slideshare id=30847&doc=fotos-retocades-20513]

    • HandArts.

    [slideshare id=29125&doc=handarts-1557]
    • Ombres xineses.

    Louis Amstrong interpreta el seu “What a Wonderful World” en aquesta espectacular actuació plena d’imaginació i creativitat.

    [kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/TcpIh4cqSUY" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

    Publicat dins de Formació ZER El Jonc 2010/11 | Deixa un comentari