Trets, reptes i incongruències
-
Presentació
Marisol Solduga Salse, directora de la Zer El Sió (La Noguera-Urgell).
Presentació del nostre model de direcció amb el suport de la Web de la Zona.
-
Contextualització
La Zer El Sió és una zona escolar rural, que des del curs 1992/93 funciona com a tal, però en la que anys abans ja s’havia detectat la necessitat de treballar plegats. Està integrada per cinc escoles: el CEIP de Puigverd d’Agramunt, el CEIP de Montclar, el CEIP de Preixens, el CEIP de Les Ventoses i el CEIP de Butsènit d’Urgell. Amb 8 aules, 14 mestres i 57 alumnes; al curs 2007/08. El percentatge d’immigració és alt, només, en el primer dels centres citats.
http://www.xtec.cat/zerelsio/
http://www.xtec.cat/zerelsio/dades/dades1.htm
-
Trets distintius
El nostre model de direcció es base en els trets que com a Zer ens han caracteritzat des dels seus inici: La relació, la participació, la programació i la innovació.
La relació
Cadascuna de les nostres escoles està estretament vinculada al poble on està ubicada i es dóna la conscienciació general de pertinença a la Zona, entre alumnes, pares i mares, ajuntaments i docents. A aquest fet hi contribueixen:
Les activitats de relació amb l’entorn que des de la Zer es programen cada curs (Sortides, Celebració de festes, Vespres a la Zer, Estudi del medi natural i social de la zona, …).
http://www.xtec.cat/zerelsio/sortides.htm
http://www.xtec.cat/zerelsio/festes.htm
http://www.xtec.cat/zerelsio/ampa/index.htm
Les activitats de relació de caire més personal (Presentacions, Calendari, …).
http://www.xtec.cat/zerelsio/inicial.htm
http://www.xtec.cat/zerelsio/calendari/calendari.htm
El tauler d’anuncis. Protocol d’acollida d’un mestre/a nou/va. La informació és a l’abast de tots i totes.
http://www.xtec.cat/zerelsio/tauler/index.htm
La participació
Cal sumar esforços. Els docents han de compartir, comentar, intercanviar,…. Tots ens hi hem implicar; mestres, mares i pares i ajuntaments. L’escola rural la fem gran la gent que d’alguna manera hi estem vinculada: AMPA, Consell escolar, Claustre, …
Treball en equip per tal de pal·liar mancances i potenciar habilitats (coordinacions, grups de treball, …). L’Equip directiu ha d’ésser obert i dialogant, però al mateix temps coherent. Cal no confondre la companyonia amb el corporativisme.
Coordinació d’activitats: Revista, Eix tranversal, …
http://blocs.xtec.cat/zerelsio/intrazer/
http://www.xtec.cat/zerelsio/tauler/index.htm
http://www.xtec.cat/zerelsio/experienc.htm
La programació
L’Equip directiu dinamitza els projectes i programes consensuats en Claustre. En escoles petites com les nostres, on de 14 mestres la meitat han arribat aquest curs; això possibilita la continuació de molts del projectes i programes que es duen a terme.
http://www.xtec.cat/zerelsio/projectes.htm
http://www.xtec.cat/zerelsio/telematica/telemat1.htm
La innovació
L’escola rural incrementa la necessitat d’innovar. Molts dels plantejaments i de les estratègies postulats amb la LOGSE (aprendre a aprendre, atenció a la diversitat, alumnes autònoms, interacció, grups flexibles, aprenentatge significatiu, ….) i amb la LOE (tractament de la informació i competència digital, treball de les 8 competències en totes les àrees,…) fa anys que, per necessitat, s’aplica a l’escola rural.
Comenius, Recursos tic, Projecte red.es, Espais webs personals, Blocs, Projecte d’innovació, Pla de formació, Itineraris de lectura, … són exemples d’aquesta necessitat d’innovar; gestionada per l’Equip directiu i amb la implicació del Claustre.
http://www.xtec.cat/zerelsio/curiositat2.htm
http://phobos.xtec.net/c5007852/conte/conte.php
http://blocs.xtec.cat/zerelsio/category/artistes-a-la-zer/
-
Reptes
Creiem que la Zer és el mitjà que té l’escola rural d’incorporar-se a la dinàmica de treball vigent, és la manera d’optimitzar recursos (materials i humans) i és una forma de potenciar els nostres pobles.
Des de l’equip directiu:
– Es fomenta l’assoliment de les competències bàsiques per part dels nostres alumnes dins d’un marc d’atenció a la diversitat, el plurilingüisme i la innovació. Amb una línia pedagògica uniforme i consensuada.
– Es vetlla per optimitzar els recursos, rendibilitzar els esforços i aconseguir els serveis que els centres necessitin (menjador, transport, equipaments, administratiu, …).
Mantenir obertes totes les nostres escoles i seguir amb el trets que ens caracteritzen són els nostres reptes.
-
Incongruències
Després de 25 anys he passat de mestra d’escola rural per conveniència a mestra d’escola rural per convenció, però encara que els avantatges són molts hi ha incongruències que dificulten el nostre treball i et fan perdre el temps en bajanades.
Totes aquestes incongruències es deuen en gran part a que es pensa molt poc en ZER. A pesar de ser moltes les escoles rurals a Catalunya i de l’índex alt en els resultats de les proves de competències bàsiques, les ZERs no tenen la consideració que es mereixen, així en trobem amb:
-
La manca d’un programa de gestió adaptat a la nostra realitat. Des de l’administració es pensa en gestió de centre, però no en gestió en zer: Problemes amb SAGA, multiplicació de papers, aplicatiu calendari, …
-
L’existència d’un indicador per a l’assignació d’auxiliar administratiu que no és l’únic factor que determina el volum de treball de gestió en una Zona. El número d’alumnes influeix, però també ho fa el número d’escoles, el desenvolupament d’un projecte d’innovació o un pla de formació, …
-
La conveniència d’un complement específic per desplaçaments per itinerància, segons la Zona.
-
Una minsa dotació econòmica.
-
La incoherència d’algunes actuacions: Substitucions, seguiment del Projecte Red.es, valoració de la coordinació interna en el PFZ, la data d’algunes convocatòries, …
-
La poca presència en els plans d’estudi de la universitat, d’aquesta tipologia de centres. Manca una formació específica.
-
L’oblit per part de les editorials. No hi ha materials pensats per escola rural.
-
Les dificultats derivades de ser pedania.
-
…
Some specialists argue that loans aid a lot of people to live their own way, because they are able to feel free to buy needed things. Furthermore, banks present car loan for young and old people.