Aquest curs s’acaba…

Aquest any hem treballat molts projectes diferents. Abans de començar les vacances d’estiu us volíem fer un resum de cada un dels projectes i del què hem après…

EL BUIT: hem après que hi ha dos tipus de tècniques de conservació: químiques (se l afegeix alguna substància) i físiques (no afegim res).  Vam construir uns termòmetres per ajudar-nos a entendre a quina temperatura funciona cada tècnica de conservació física: ULTRACONGELACIÓ, CONGELACIÓ, REFRIGERACIÓ, LIOFILITZACIÓ, ETC…. Quan aquestes tècniques de conservació no funcionen, els aliments es fan malbé bé per bacteris o bé pels fongs, tots dos són microorganismes, que vol dir que no es poden veure a simple vista. Amb aquest projecte vam anar a una xerrada sobre l’aprofitament dels aliments. A partir d’aquí vàrem fer unes enquestes per les famílies per saber si ells feien servir alguns dels consells que ens van dir a la xerrada. A partir d’aquestes enquestes aquells consells que gairebé ningú feia a casa seva els vam escriure i adjuntar a la revista de l’escola.

Per comprovar que l’appertització (el buit) és un tècnica que conserva els aliments, vam fer conserva de tomàquet i la vàrem envasar en pot de vidre, i en uns altres seguint aquesta tècnica. Vàrem fer un registre i efectivament vam comprovar que si que conserva durant molt de temps els aliments, de fet avui en dia encara tenim els pots intactes. Per a saber que hi havia dins dels pots, vàrem dissenyar unes etiquetes.

COM PERCEBEM ELS SENTITS (COS HUMÀ): Quan vam fer la conserva de tomàquet, el vam tastar i a partir d’aquí ens vam preguntar com notem els gustos. Després d’investigar vam veure que era per les papil·les gustatives que enviaven la informació per un nervi fins al cervell.

A la vegada, quan fèiem els experiments al buit, ens vam plantejar si hi ha so al buit. Ho vam experimentar i vam veure que no, que el so necessita un medi per propagar-se. Així que també ens vam preguntar: què passa des de que s’origina el so fins que el sento. Després d’investigar, vam veure que el so s’origina a partir d’una vibració, que es desplaça a partir d’ones sonores, ens arriba a la orella i d’aquí es transforma en impulsos elèctrics que arriben a través d’un nervi fins al cervell.

A partir de totes aquestes informacions, vam veure que tots els sentits formen part del sistema nerviós. Aquest està dividit en dues parts: el sistema nerviós central (medul·la espinal, encèfal, bulb raquidi, cervell, cerebel, …)i sistema nerviós perifèric (simpàtic i parasimpàtic).

També vam veure que hi ha malalties que tenen a veure amb aquest sistema, algunes són conegudes d’altres no tant com l’Enterovirus, que és una malaltia que afecta a nens de fins a uns 10 anys.

Un cop teníem la informació necessària per entendre com funciona el sistema nerviós vam acabar fent-ne una maqueta.

CASES DEL MÓN: Hem aprés que a tot al món hi ha diferents tipus de construccions, i que les cases es construeixen amb diferents materials, segons les necessitats i els materials de l’entorn: fusta, ciment, gel, palla, fang, … Amb això també hi té molt a veure el clima   (si és càlid, polar, tropical, …) Per tant, segons el clima i l’entorn també hem vist les diferents fonts d’energia que s’utilitzen al món: energia elèctrica, nuclear, gasoil, gas, o les renovables com: biomassa, solar, eòlica, hidràulica…

També hem vist que segons la seva situació geogràfica i segons la densitat de població, les construccions varien, als llocs on hi ha molt habitants (grans ciutats) les construccions són edificis alts o gratacels. Ara sabem que l’alçada mínim perquè un edifici es consideri gratacel és de 150m. També hem vist que hi ha gratacels de 1007m com un d’Aràbia Saudita.

També hem vist que les formes varien, ni ha de forma cilíndrica (iglú, barraca de vinya), n’hi ha amb teulades molt pronunciades, ni ha amb teulades planes, …

Totes les edificacions que hem vist les hem hagut de situar en un mapamundi, on hi hem marcat l’equador i el meridià de Greenwich, dividint així la Terra en 4 parts (NE, NO, SE, SO).

CARRERS DE RELLINARS: Gràcies a aquest projecte hem parlat sobre la diferència que existeix entre els camins, els carrers, els passatges, les avingudes, etc. Hem apuntat les coordenades de diferents països , ciutats i pobles. I hem après com buscar-les en un mapa o un plànol.

Hem après que les coordenades s’expressen en graus, aquests graus ens han portat a estudiar diferents tipus d’angles: l’agut, el recte i l’obtús

Hem mirat el nom dels carrers del nostre poble, aquests tenen noms de persones importants, de plantes i arbres i noms de pobles o barris propers.

També hem fet una visita a l’Ajuntament per tal de preguntar per què el passatge de la nostra escola no té placa. Ens van respondre que quan van fer les plaques dels carrers del poble aquest passatge encara no existia, era un camí.

EL VIDRE: Amb aquest projecte hem après que el vidre no va ser un invent sinó un descobriment. Es va descobrir al 2500 A.C. a Egipte.

El vidre es fon entre 1000 i 1500 graus, i s’aconsegueix barrejant sal (natró), sorra (silici) i calç. quan arriba a la temperatura adequada aquests materials es fusionen.

El vidre té diferents propietats: és transparent, decolorant, translúcid, opac (vidre verd o ambre), dur i alhora fràgil, no condueix l’electricitat, condueix una mica la llum i no sura.

També hem parlat de la diferència entre vidre i cristall. El cristall pur té les molècules ordenades, i el vidre no les té. També hem après que el cristall provenen de fàbrica té les molècules desendreçades com les del vidre.

També hem parlat de la importància de reciclar el vidre.  Els passos que segueix una ampolla de vidre durant el cicle de reciclatge són els següents: primer passa pel consumidor, després per la recollida selectiva, se’n va a la planta de tractament, seguidament va a la fàbrica d’envasos, després a l’envasadora, per últim al comerç i després al consumidor.

 

DSC02308

BONES VACANCES!!!!!!!!!!!!!!!!!

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *