La psicomotricitat és aquella que actua en la globalitat de la persona. Aquesta té com a objectiu promoure l’expressió de totes les possibilitats motrius, emocionals, cognitives i relacionals de l’infant.
Oferim a les criatures la possibilitat de relacionar-se i expressar-se a través de l’acció i el moviment, d’una manera lliure. El més important, és que facilita la bona relació de l’infant amb sí mateix, amb el material al seu abast, amb els altres, amb l’espai i amb el temps.
COM HO FEM?
A partir d’una dinàmica vivencial relacional basada en la pràctica psicomotriu de Bernard Aucouturier.
Organitzant els diferents espais i materials de la sala d’usos mútiples i tot fent servir uns rituals.
L’ESPAI ESTÀ CLASSIFICAT:
Espai tou: Facilita les relacions corporals properes. També permet un moviment plaent, més impulsiu i menys controlat com llançar-se enrere o endavant sense fer-se mal, intentar fer tombarelles…
Espai dur: Facilita el fet de cercar les pròpies possibilitats motores.
Espai simbòlic: Relacional, creatiu, imaginatiu, fantasmàtic…
ELS RITUALS I MOMENTS PER A L’EXPRESSIÓ MOTRIU:
Ritual d’entrada:
Els infants es treuen les sabates (es posen els mitjons antilliscants) i les deixen sempre en el mateix lloc, a sobre d’un banc de fusta i aleshores l’educadora explica allò que es trobaran a continuació. És el moment per donar consignes i/o normes (principalment les que tenen a veure amb la cura de si mateix i la dels altres).
Després cantem una cançó, comptem fins a tres i comencem!
Els pollets…
Els cavalls…
Ritual de sortida:
Una vegada hem recollit la sala i el material, els infants busquen les seves sabates, se les posen i parlem de la sessió (com ens ho hem passat, a què hem jugat…) i finalitzem la sessió.