LA CLASE QUE MÁS QUIERO …
Desventuras de una oveja perro o un perro oveja
The Brooklyn Follies. Tot filosofant amb Paul Auster
Auster és un novel.lista i director de cinema d’èxit considerable. La proposta de treball d’una lectura atenta del seu llibre ” Bogeries de Brooklyn” vol conseguir un apropament entre la narració com un discurs més personal i personal i la filosofia. Aquesta relació entre filosofia i literatura permet que poc a poc entrem en el món de on llenguatge i pensament es troben. Nat el protagonista que pateix càncer i amb seixanta anys acaba de divorciar-se busca a Brooklyn acabar la seva vida. Però el retrobament amb el seu nebot Tom i amb un llibreter que pensa en construir l’hotel existència canviaran la seva vida per sempre. Qui és Nat ? el sentiment de gos ferit, un treball com agent immobiliari , un intent de viure en solitud els darrers moments de la vida defineixen aquest protagonista. Com distreure’s ? Un projecte com li proposa la seva filla Rachel ? Un home desagradable però també inestable emocionalment i gris. En el fons Nat és un mediocre imperfecte, faldiller, i amb un càncer de pulmó que retorna al seu origen.
Auster va introduint poc a poc autors, històries, llibres, frases, dites, consells i presenta així com a pretext a Poe, Wittgenstein, Kafka, ……
Aquesta podria ser una proposta de treball aplicada a primer batxillerat amb un resultat força bo si es treballa prèviament el guió amb un treball i una petita prova per analitzar el grau de comprensió.
GUIÓ COMENTARI LLIBRE I TREBALL Auster, P Bogeries de Brooklyn ,2006, ed 62,Barcelona.
1.- Fes una petita recerca biogràfica a l’escriptor. Sigues breu i concís.
2.- Descriu els trets principals del protagonista (Nat) : nom, edat, perfil personalitat, interessos, intencions. 4 línies.
3.- Per què et sembla que el protagonista té el desig de tenir un “final silenciós per una vida trista i ridícula” ? Explica el que tu penses i el que per les pistes que et dona el protagonista al llarg de tota la novel·la pots deduir.
4.- Què són els topics ? ( expressió que el protagonista utilitza per referir-se quan la seva filla utilitza la paraula).
5.- Creus com diu el protagonista que tothom coneix els perills que s’amaguen portes endins de la vida en família ? Podries posar un exemple per explicar el que en penses d’aquesta idea. Com més concret millor.
6.- Penses com sosté el protagonista que l’amor s’esgota al llarg del temps i amb els anys els marits acaben sent imperfectes? Per què ? Raona la resposta.
7.- Per què escull Brooklyn per anar a morir?
8.- Com es comença a distreure el protagonista en uns primers moments?
9.- Quina relació té amb Marina la porto-riquenya el nostre protagonista?
10.- Què significa que els habitants de Brooklyn fiquen cullerada en les coses del altres?
11.- Quin títol té el llibre que comença a escriure? Per què el títol és aquest?
12.- Creus com diu el protagonista que mai s’ha de reconèixer un pet en públic ? Per què? ( utilitza l’exemple del llibre) .
13.- Com decideix organitzar els fets per escriure el seu llibre? Quines son les categories que utilitza?
14.- Troba en la teva vida personal 1 exemple per cada categoria que ell classifica.
15.- Quines preguntes es fa metafísiques i transcendents? I amb qui se les fa ?
16.- Quin era el pensament durant la República de Weimar ? Busca el segle, anys i les idees fonamentals del moment històric.
17.- Quina història li explica el doctor Weinberg al protagonista ? Fes un resum de la història.
18.- Fes un arbre genealògic dels protagonistes i les seves relacions.
19.- Per què li causa tant dolor la mort de la seva germana al protagonista?
20.-Què significa llegir pel protagonista?
21.-Què és un Eden imaginari ?
22.- Busca informació sobre Edgar Allan Poe. I en segon lloc investiga sobre la idea de nostàlgia humana. ( dona una definició) .
23.- Quin paral·lelisme s’estableix entre els dos escriptors Poe i Thoreau?
24.- Què vol dir ser lliure i buscar la llibertat existencial? ( relaciona aquesta resposta amb el que es diu en el text parlant dels dos autors).
25.- Qui és la nena riallera? Per què?
26.-Posa un exemple de l’ara, del després i el llavors de la teva vida particular.
27.- Quin mètode utilitza el Tom per no queixar-se de la seva vida de taxista? I per què es vol fer taxista filòsof ?
28.- Per què et sembla que Harry Brightman representa el pensament obert i la paraula sincera ? Argumenta la resposta.
29.- Explica el significat de la frase “els llibres no sagnen i sobretot no defequen”.
30.- Què et suggereix el nom de la companyia de taxis 3-D?
31.- Quin és el nom de Harry abans d’arribar a Nova York ?
32.- Explica què vol dir segons la filla de Harry : “ El meu pare és un home fosc, i viu en un bosc fosc. Ara fa veure que és molt brillant, però només és un truc. Encara és fosc, i sempre ho serà….”
33.- A qui anomena el geni esquerp en Harry ? Per què?
34.- Com es descobreix que en Harry havia estafat fent còpies falses del seu geni esquerp?
35.- Quin va ser el tracte amb el pare de la Bette per divorciar-se en Harry?
36.-Què vol dir “ m’estimo cent vegades més un bandarra espavilat que un babau pietós”
37.- Busca informació sobre els dos llibres claus del filòsof Ludwig Wittgenstein. Existeix perdó per un filòsof com aquest i els seus actes ? Raona els motius.
38.- Què penses de la proposta de Tom i els seus amics de doctorat per guanyar diners ràpids? La trobes bé ?
39.- Amb quina sorpresa es troba en Tom en les revistes porno?
40.- Qui és M.B.P ? Per què somnia ?
41.- Quins són els perills de jutjar la gent pel que porta de vestit ? ( cas de M.B.P)
42.- Què fa creure que la M.B.P no és tant llesta com sembla i per tant no és perfecte?
43.- Què en penses de la conversa entre harry, Tom i Nathan sobre la felicitat i la vida? Intenta explicar les diferents maneres de veure la vida de cada personatge.
44.- Què representa l’hotel existència ? Quin significat té?
45.- Què és una drag queen? Qui ho és en la nostra història?
46.- Qui és la Lucy i per què creus que no parla?
47.- Resulta important el temps per escriure una novel·la ? Què en pensa en Tom i en Nathan de les novel·les més importants i el temps?
48.- Com Kafka va curar de tristesa a una noia que plorava per la seva nina?
49.- Què fa la Lucy per evitar que la retornin a la seva casa?
50.- Quin final té en Harry ? Qui l’assassina? I per què ?
51.- Quin és el darrer gest esplèndid d’en Harry pels seus nois en el testament?
52.- Com es descriu la cerimònia del funeral d’en Harry ?
53.- Busca en el google la cançó de Lena Horne “can’t hellp loving that man “ i explica quina emoció o sensació et produeix imaginat l’escena.
54.- Quin consell rep la Rachel per superar el seu divorci ?
55.- Quina reflexió fa sobre la mort de Hassim Ali, de Rodney Grant, de Javier Rodriguez ?
PLATÓ . LA REPÚBLICA LLIBRE VII 533d-534a
-
Quin és aquest métode que és únic per cancelar tota suposició i conduir-nos fins al coneixement mateix ?
-
Què fa aquest mètode amb l’ull de l’ànima( raó) per sortir de les formes d’ignorància?
-
Quins són els assistents o auxiliars per aquest mètode perquè es produeixi el canvi?
-
Entre quins coneixements auxiliars es troba el pensament discursiu ?
-
Quin és aleshores aquest métode de coneixement segons el procès gradual a aquest principi màxim ?
Si ens trobem també amb la traducció castellana de Conrado Eggers Lan de Gredos observem el següent :
” Por consiguiente, el método dialéctico es el único que marcha, cancelando los supuestos, hasta el principio mismo, a fin de consolidarse allí. Y dicho método empuja poco a poco al ojo del alma, cuando está sumergido realmente en el fango de la ignorancia, y lo eleva a las alturas, utilizando como asistentes y auxiliares para esta conversión a las artes que hemos descrito. A éstas muchas veces las hemos llamado “ciencias“, por costumbre, pero habría que darles un nombre más claro que el de “opinión” pero más oscuro que el de “ciencia”.
En lo dicho anteriormente lo hemos diferenciado como “pensamiento discursivo” , pero no es cosa de disputar acerca del nombre en materias tales como las que se presentan a examen.
-No, en efecto.
-Entonces estaremos satisfechos , como antes, con llamar a la primera parte “ciencia“, a la segunda “pensamiento discursivo“, a la tercera “creencia” y a la cuarta “conjetura” y estas dos últimas en conjunto opinión, mientras que a las dos primeras en conjunto “inteligencia”, la opinión referida al devenir y la inteligencia a la esencia. Y lo que es la esencia respecto del devenir lo es la inteligencia respecto de la opinión; y lo que es la ciencia respecto de la creencia lo es el pensamiento discursivo respecto de la conjetura. En cuanto a la proporción entre sí y a la división en dos de cada uno de los ámbitos correspondientes, o sea, lo opinable y lo inteligible , dejémoslo, Glaucón , para que no tengamos que vérnoslas con discursos mucho más largos que los pronunciados anteriormente. ”
nota : hem volgut subratllar aquells conceptes bàsics que considerem vàlids per iniciar un mapa conceptual i trobar l’esquema de les idees en el text. Els conceptes que destaquen més són els que representen prioritàriament l’eix central del mapa.
Tal com es pot veure aquí Plató ens està parlant del métode dialèctic ( dia-logos en grec). En aquest sentit Plató entèn aquest concepte com 1. una ciència màxima sobre les essències o idees de les coses en relació al principi màxim. 2. una tècnica o art com a instrument o eina que facilita el camí al coneixement màxim que ens porta a la idea de Bé. Art doncs que argumenta, que disserta, que discerneix, que raona tot utilitzant els ulls de l’ànima , o sigui, la raó. Per això té un sentit de procès d’ascendre i descendre en el camí educatiu o paideia.
Hem de recordar que Plató escriu aquest diàleg amb una finalitat ètica i política : en què consisteix la justicia ? Per això ens proposa un estat ideal o imaginari, un món utòpic. Aquesta idea doncs ens ha de permetre llegir i rellegir vàries vegades el fragment per trobar les idees que Plató ens vol destacar.
Si ens fixem bé en com Plató introdueix en el diàleg els conceptes podem veure el següent : “Doncs” ^[…….] Tot i que [……]
-No, no ho és…..
-I bastarà, […..] Pel que fa a [….]
Sembla doncs que Plató ha introduït prèviament la qüestió sobre la dialèctica que és el principal dins el camí del coneixement del Bé. El filòsof governant ha d’adquirir el mateix i per això es refereix a una ciència de les essències o idees. Aquesta realitat requereix unes arts o tècniques que tenen la funció propedèutica o de “calentament” abans d’arribar al coneixement màxim. És doncs un viatge, una aventura, un recorregut, un passejar , un caminar de pujada i de baixada. Si ens fixem en aquesta idea veiem doncs un procès gradual i costerut que implica que el subjecte no abandoni a mitja pujada ni de tan cansat pensi en no voler baixar mai més quan es troba a les alçades. El procès com el pensar discursiu que prèviament ha analitzat com a art o tècnica matemàtica per arribar a generalitzacions i abstraccions sobre el món real ens adverteix que efectivament les mates ens serveixen per entendre l’estructura real però encara ens falta un darrer nivell. Les matemàtiques encara parteixen de suposicions o hipòtesis per elaborar la seva tesi central. Per què les hipòtesis no són suficients ? La dialèctica doncs supera aquest pensament discursiu ( dianoia) de la matemàtica que encara li cal verificar plenament les seves suposicions. Per tant el métode dialèctic és inteligible, racional, deductiu, clarificador, definidor, essencialista, ….. Què és un axioma matemàtic ? Doncs una veritat no demostrada però suposada com evident. La diferència sembla doncs que les mates encara tenen l’experiència sensible com a exemples per les seves teories i teoremes.
En aquest sentit les possibles connexions amb el context i les influències en Plató s’hauria de pensar en pitagorics i la seva visió d’una matemàtica que exemplifica el món. Pots veure’s si es vol la pel·lícula “pi” com interessant exercici. ……..
Per exposar breument les idees del fragment de text cal preguntar-se per : Què ens explica o indica Plató en el text?
REMBRANT DEL SEGLE XXI ?
Dissabte s’inaugura ‘Bodies’ una exposició qüestionada per grups de defensa dels drets humans
Tots els cossos humans han estat preservats amb una tècnica especial i s’exhibiran a partir de dissabte al Museu Marítim de Barcelona. ‘Bodies’ és una exposició creada per l’empresa nord-americana Premier Exhibition, que fa quatre anys que visita diferents ciutats del món i que es presenta com una meravella d’exposició sobre l’anatomia humana’. Els cossos provenen de la Universitat de Medicina de Dalian, a la Xina, però alguns grups de drets humans d’aquest país qüestionen que s’hagin obtingut legalment i pensen més aviat en segrestament dels cossos o compra de cadàvers.
L’exposició, que porta a Barcelona la productora Sold Out, mostra disset cossos -tots amb rostres orientals- i dos-cents òrgans, que s’exposen dins de vitrines. Fa un recorregut pels diferents sistemes del cos humà: digestiu, nerviós, reproductor, endocrí… i una sèrie de amb fitxes en descriuen les funcions. En una sala a part, hi ha embrions i fetus de fins a catorze setmanes o mitja. Al final de l’exposició hi ha un espai interactiu on els visitants poden palpar alguns òrgans. El doctor Roy Glover és qui ha pensat i dissenyat l’exposició. Fou professor d’anatomia i biologia cel·lular a la Universitat de Michigan, on va practicar la tècnica de preservació de cossos amb polímer que ha utilitzat després per a elaborar l’exposició. El mateix Glover ha dit durant la presentació de la mostra que als Estats Units no va trobar anatomistes que volguessin disseccionar i preservar els cossos per participar en l’exposició, i que per això va recórrer a professionals xinesos, de qui diu que són ‘alguns dels millors del món’. També ha dit, responent al que diuen alguns grups de drets humans xinesos, com la Laogai Research Foundation, que els cossos no són de presoners executats i que van morir de mort natural. Harry Wu, director d’aquesta ONG, ha dit en una entrevista al New York Times que la Universitat de Dalian havia estat implicada en l’ús de presoners executats amb finalitats comercials, per exemple, va proporcionar cossos a Gunther Von Hagen, un empresari que també organitza exposicions d’aquesta mena. Una altra organització, Human Rights in China, considera que l’exposició és sospitosa, atès l’historial de violació de drets humans del govern xinès, i ha qüestionat que els cadàvers s’hagin obtingut de manera legal. Glover ha insistit que l’exposició ‘no és morbosa, sinó sobre la vida i la salut’, i afirma que és la millor manera d’aprendre sobre el cos humà. El preu de l’entrada és de setze euros de dilluns a dijous, i dinou euros el cap de setmana.
+
QUIEN ESTÁ PREPARADO PARA SER POLÍTICO?
MOSTRA DE FOTOGRAFIA FILOSÒFICA
BILBAO AMABLE BILBAO
