QUIN PAPER TENEN ELS MITJANS DE COMUNICACIÓ AVUI ?

1.jpg

Aquesta foto pertany al grup de fotografies realitzades pel fotògraf Kevin Carter , nascut a Sud-Àfrica que va representar un abans i un després en el món de les noves formes de comunicació social. Guanyador del Premi Pulitzer l’any 1994 va qüestionar els límits de l’ètica periodística i els límits de la comunicació de masses.

Qui és còmplice de qui ?  El periodisme busca la noticia  com en aquesta fotografia del fotògraf  Frank  Fournier que va intentar expressar la imatge de la desesperació quan es van produir la catàstrofe natural en el seu país. La nena va estar tres dies viva fins que va morir. Un rostre amb nom Omayra  Sanchez. Canvia alguna cosa l’anonimat ?

wanting_a_meal.jpg

Aquesta fotografia va comprometre a Kevin Carter fins que va decidir posar fi a la seva vida. Quanta estona va trigar en realitzar la fotografia ? Què pensava mentre el voltor s’apropava a la nena mig morta ? Què volia denunciar i què volia anunciar al món? Tres mesos després va rebre el Premi Pulitzer 1996 amb 33 anys. El públic va qüestionar la imatge per crua i per la seva fredor i duresa.

La fi justifica els mitjans ? En el mon dels mitjans de comunicació tot val ? Hi ha un dret a la imatge ? Si recordem altres catàstrofes com la de l’avió de la companyia Hispanair-Spanair que va explotar a Barajas podem trobar-nos que prèviament als fets de l’11 de març de 2004 van blindar l’accés dels mitjans de comunicació al lloc dels fets. Per quin motiu ?

barajas05_grande.jpg

Et proposem realitzar un treball final d’ètica analitzant precisament aquesta qüestió : Els límits de la informació periodística. Per això cal que busquis quins és el codi deontològic europeu de la professió periodística , que el pots trobar en  http://www.canalaudiovisual.com/ezine   . 

Observa què pot passar quan les noticies s’inventen en aquesta altra adreça  www.augustobriga.net/memoria/leyendasurbanas/ .

També pots trobar en aquesta altra adreça informació sobre el dret a les dades personals per veure si estan enregistrades o no , www.agpd.es .

Et facilitem uns enllaços per seguir treballant en el teu projecte . Caldrà que presentis a final del trimestre aquesta feina tot seguint els passos següents .

  • índex amb les parts del treball , diferenciant la part teòrica de recerca d’informació no copia ni retallar de cap text sinó elaboració personal teva , o sigui, resum .
  • Per això en aquesta part inicial cal que et responguis a les preguntes següents : Com podem estar ben informats avui en dia ?  Quins són els mitjans més fiables ? ràdio, televisió, premsa, cinema, documentals, internet ? Quina és la crítica que podem fer als mitjans de comunicació ? Per què els mitjans de comunicació difonen notícies falses ?   ( respondre en forma de redacció aquestes qüestions) . Recorda de citar les fonts bibliogràfiques o webgràfiques on treguis la informació.
  • En la part pràctica  has de poder analitzar un mitjà de comunicació concret : la premsa,  la ràdio,  la televisió,internet,   i fer el seguiment durant una setmana d’una única notícia i la presentació en distintes fonts del mitjà , o sigui, per exemple analitzar una notícia ” la violència de génere que es produeix en un cas concret ” i intepretar com es fa des de diaris com “EL punt maresme-comarques” ,  l‘AvuiEl Pais,  El periodico, La vanguardia,  l’ABC   ;  o bé triar una notícia i veure que es diu durant la setmana a TV3Antena3, Telecinco, TVE, Cuatro, LA sexta, .
  • Per això caldrà que elaboris una fitxa amb les dades de la setmana que triis , el títol, la cadena, la informació, com donen aquesta informació, franja horaria , presentador/a  ; o bé nom del diari, titol, data, font informació, tipus de noticia, ….En forma de graella. 
  • Dins aquesta part pràctica cal que treballis el text escrit com la imatge , o sigui, les fotografies analitzades o presentades per difondre la noticia, per això en el teu treball cal que busquis aquestes imatges siguin de la televisió o bé de la prensa… i analitzar com es presenten , quins elements destaca la fotografia, que accentua, que vol representar, ….
  • La darrera part del treball serà crítica , o sigui, cal que et responguis per la influència dels mitjans de comunicació dins la classe segons el mitjà que hagis triat , o sigui, quants companys o companyes llegeixen diaris i quins són aquests ?  quantes hores de televisió veuen ?  quines cadenes de televisió veuen ? Caldrà que elaboris una petita enquesta i un gràfic amb els resultats de la classe.
  • Les teves conclusions han d’incloure el resultat de la teva investigació : som responsables els mitjans del que informen i de com ho diue i informen?  Quina alternativa tenim com a ciutadans o ciutadanes per estar assabentats del que ens mal informen ?  I com podem saber si ens manipulen o no ?

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/lKpFRFmRbHw" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/dHQNgaWJIU4" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

 

4 thoughts on “QUIN PAPER TENEN ELS MITJANS DE COMUNICACIÓ AVUI ?

  1. Juan

    Si la gente criticó esa foto es porque les gusta mirar hacia otro lado y basarse únicamente en un buenismo sin acción.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà