VISITA DE L’AUTORA LAILA KARROUCH

LAILA KARROUCH  DE NADOR A VIC

LAILA KARROUCH és autora del llibre De Nador a Vic. Va néixer a Nador (Marroc) l’any 1977. És la tercera filla d’una família treballadora d’origen amazic i als 8 anys  va emigrar a Catalunya, concretament a Vic,  on el seu pare Ahmed ja hi havia anat  per millorar la situació econòmica familiar. Laila havia après al seu poble les tradicions de la seva cultura. Quan va arribar a Catalunya,  va aprendre que la barrera que existeix entre diferents cultures s’ha d’eliminar.

La vida a Vic li semblava més bonica quan era al Marroc que no pas quan hi va anar realment . Al començament gairebé tot eren dificultats, sobretot per no conèixer la llengua. L’escolaritat  va afavorir una mica la situació dels nens de la casa,  però no pas la dels pares que patien dificultats  econòmiques  que fins i tot els van  fer replantejar-se tornar a Marroc. A poc a poc Laila  va anar integrant-se a la societat on vivia. Va viure coses inimaginables per a  la seva cultura, com per exemple esdevenir atleta  i participar en proves esportives contra l’opinió de la seva família.  Laila i els seus van  viure cops importants com ara la mort de l’avi de  Marroc l’any 1988,    el casament de la  germana gran i  la mort de la seva iaia l’any 1995. Durant un temps  Laila va deixar de banda els estudis. Després de conèixer qui seria el seu  marit,  Omar,  van tornar a afrontar moments difícils perquè  no aconseguien els papers per a ell ni feina. L’any 2002 va néixer  Ikram i les coses van començar a millorar. Laila va acabar els estudis  d’infermeria i  va escriure el seu  llibre, De Nador a Vic   on  explica  la seva integració en una societat diferent a la seva. El llibre va rebre el premi Columna Jove 2004.

Un meravellósLaila Karrouch ha escrit també  Un meravellós llibre de contes àrabs per a nens i nenes (2006) , un recull de rondalles típiques del Marroc . Les rondalles i els contes amazic són molt populars al Marroc, sobretot a les zones rurals. La  llengua amaziga o berber  és un conjunt de parlars del nord d ‘ Àfrica, que  parlen uns 12 milions de persones (berbers), principalment al Marroc.

Actualment és infermera i mare separada amb dues nenes. Treballa a l’Hospital General de Vic i imparteix xerrades sobre dones i tradició i cultura berber, sempre basades en la seva experiència personal. El 2013 va veure la llum una nova novel·la,   Petjades de Nador.

Mapa africaNador

DE NADOR A VIC  és un llibre escrit en primera persona que explica la vida durant 17 anys d’una noia. Al principi Laila té vuit anys, va néixer i viu a Nador amb els seus pares i els seus germans: Karima, Rashida, Hayata i  Nurdine. Una de les seves millors amigues és Hakima, un any menor que ella. La seva família decideix traslladar-se a Vic,  una localitat de la comarca d’Osona, a la província de Barcelona.

Després la protagonista ha d’afrontar separar-se dels seus estimats avis  i els seus amics, i ha d’adaptar-se amb normalitat a una nova cultura i costums. Ha  d’aprendre dues noves llengües. Als seus centres escolars ha  de fer noves amistats. Viu  coses molt divertides amb les seves noves amigues,  Mònica i Eulàlia, i també moments feliços amb la seva família, però molts  d’altres d’enormes dificultats. I quan passen  els anys, Laila es casa  amb Omar que també és  del Marroc, i té  una filla que es diu Ikram.

És així com se’ns dibuixa la vida d’una noia que viu a cavall de dues civilitzacions, dos mons que ella assumeix amb naturalitat i sent com a propis. “M’agrada fer un bon cuscús per dinar i un entrepà de pa amb tomàquet per sopar. Per què no?”

vIC pLACA vIC

LAILA KARROUC  va ser una de les protagonistes del programa  de TV3 El CONVIDAT d’Albert Om.

També la podem conèixer mirant aquest  vídeo de  TV3.

Aquest article ha estat publicat en Literatura. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.