LAILA KARROUCH és autora del llibre De Nador a Vic. Va néixer a Nador (Marroc) l’any 1977. És la tercera filla d’una família treballadora d’origen amazic i als 8 anys va emigrar a Catalunya, concretament a Vic, on el seu pare Ahmed ja hi havia anat per millorar la situació econòmica familiar. Laila havia après al seu poble les tradicions de la seva cultura. Quan va arribar a Catalunya, va aprendre que la barrera que existeix entre diferents cultures s’ha d’eliminar.
La vida a Vic li semblava més bonica quan era al Marroc que no pas quan hi va anar realment . Al començament gairebé tot eren dificultats, sobretot per no conèixer la llengua. L’escolaritat va afavorir una mica la situació dels nens de la casa, però no pas la dels pares que patien dificultats econòmiques que fins i tot els van fer replantejar-se tornar a Marroc. A poc a poc Laila va anar integrant-se a la societat on vivia. Va viure coses inimaginables per a la seva cultura, com per exemple esdevenir atleta i participar en proves esportives contra l’opinió de la seva família. Laila i els seus van viure cops importants com ara la mort de l’avi de Marroc l’any 1988, el casament de la germana gran i la mort de la seva iaia l’any 1995. Durant un temps Laila va deixar de banda els estudis. Després de conèixer qui seria el seu marit, Omar, van tornar a afrontar moments difícils perquè no aconseguien els papers per a ell ni feina. L’any 2002 va néixer Ikram i les coses van començar a millorar. Laila va acabar els estudis d’infermeria i va escriure el seu llibre, De Nador a Vic, on explica la seva integració en una societat diferent a la seva. El llibre va rebre el premi Columna Jove 2004.
Laila Karrouch ha escrit també Un meravellós llibre de contes àrabs per a nens i nenes (2006) , un recull de rondalles típiques del Marroc . Les rondalles i els contes amazic són molt populars al Marroc, sobretot a les zones rurals. La llengua amaziga o berber és un conjunt de parlars del nord d ‘ Àfrica, que parlen uns 12 milions de persones (berbers), principalment al Marroc.
Actualment és infermera i mare separada amb dues nenes. Treballa a l’Hospital General de Vic i imparteix xerrades sobre dones i tradició i cultura berber, sempre basades en la seva experiència personal. El 2013 va veure la llum una nova novel·la, Petjades de Nador.
DE NADOR A VIC és un llibre escrit en primera persona que explica la vida durant 17 anys d’una noia. Al principi Laila té vuit anys, va néixer i viu a Nador amb els seus pares i els seus germans: Karima, Rashida, Hayata i Nurdine. Una de les seves millors amigues és Hakima, un any menor que ella. La seva família decideix traslladar-se a Vic, una localitat de la comarca d’Osona, a la província de Barcelona.
Després la protagonista ha d’afrontar separar-se dels seus estimats avis i els seus amics, i ha d’adaptar-se amb normalitat a una nova cultura i costums. Ha d’aprendre dues noves llengües. Als seus centres escolars ha de fer noves amistats. Viu coses molt divertides amb les seves noves amigues, Mònica i Eulàlia, i també moments feliços amb la seva família, però molts d’altres d’enormes dificultats. I quan passen els anys, Laila es casa amb Omar que també és del Marroc, i té una filla que es diu Ikram.
És així com se’ns dibuixa la vida d’una noia que viu a cavall de dues civilitzacions, dos mons que ella assumeix amb naturalitat i sent com a propis. “M’agrada fer un bon cuscús per dinar i un entrepà de pa amb tomàquet per sopar. Per què no?”
LAILA KARROUC va ser una de les protagonistes del programa de TV3 El CONVIDAT d’Albert Om.
També la podem conèixer mirant aquest vídeo de TV3.