LA DONA A MESOPOTÀMIA

El model de la família mesopotàmica és patrilineal. El pare dóna unitat i cohesió a la família. Els membres s’identifiquen pel nom del pare i estaven lligats per llaços sanguinis. La família podia estar formada per més d’una generació, és a dir, la mare, els fills, les nores i les filles solteres o vídues. Per això la família és entesa com un grup ampli de persones la funció de les quals és garantir la subsistència, la continuïtat genealògica i mantenir el culte als morts. La família es caracteritza que és l’home qui domina. A més és l’home el que està darrere de les institucions tant polítiques com a religioses.

Matrimoni

El matrimoni unia a les persones i a les famílies. Aquest era monògam, però existien concubines reclutades entre les esclaves. Hi havia unes cerimònies prèvies en les quals el jove abocava sobre el cap de la núvia una sèrie de perfums i li oferia una sèrie de regals anomenats biblum, que són productes que es consumien en les noces. Després d’aquest acte la dona passava a ser un membre de la família del seu espòs. De fet si l’home moria abans que ella, ella estava obligada a casar-se amb un parent del difunt. Si no hi havia un altre home els béns (biblum) es retornaven i la dona tornava a la seva família.

El matrimoni era contractual i rebia el nom de riksatum. Per aquest contracte la dona adquiria el títol d’esposa. També ho podia adquirir per mitjà de la cohabitació durant dos anys, que era la forma habitual entre les vídues. Si no hi havia riksatum el matrimoni no era efectiu. A més el riksatum havia de fer-se per escrit, encara que també podia ser un acord de les dues parts acompanyat per unes festes simbòliques o cerimonials.

L’acte del matrimoni podia celebrar-se de forma pública, per això hi havia un banquet pagat per la família del nuvi. Segons Bottero, aquest acte podia ser simbòlic ja que en menjar la núvia un aliment propiciat per la família del nuvi passava a formar part de la família del marit.

L’adopció d’un nou membre de la família es consagrava a través d’un banquet. Durant el banquet es lliurava al pare de la núvia la quantitat establerta prèviament pactada i que era l’equivalent al dot anomenat tirhatum, que és el preu simbòlic de la núvia. En aquest moment el marit cobreix el cap de la núvia amb un vel i proclama en públic: “Ella és la meva esposa”. La dona casada no pot sortir de casa sense el vel. De fet aquest vel servia com a distinció entre les dones lliures casades i les dones lliures solteres, així com distinció de les esclaves.

El matrimoni és considerat com una compra i té quatre fases:

a)    Lliurament del biblum.

b)    Pagaments de reforç per part del pare del nuvi a la família de la núvia (tirhatum) o a l’inrevés (doti cridada serikthum).

c)    Desplaçament físic de la núvia a casa del marit.

d)    Cohabitació.

Vida en comú

Si l’home no tenia casa vivia en la família de la seva esposa. En aquest cas l’home estava obligat a aportar béns, anomenats dumaki. Si l’home mor, el dumaki passarà a la seva dona si no hi ha fills ni germans de l’home. Si és la dona la que segueix a l’home a la seva casa, aquesta aporta el dot (kirrum) que queda llegada als fills. L’home pot tenir l’usdefruit dels béns, però no té drets sobre ells.

Paper del pare dins de la família

L’home té poder absolut, fins i tot de vida o mort, dins de la família. Tenia poder absolut sobre l’esposa, les nores i les filles solteres i vídues. També tenia poder absolut sobre els fills homes i els néts d’aquests fills. Fins i tot podia vendre a la seva esposa i fills com a pagament de deutes, així com executar a la dona si havia estat sorpresa en adulteri.

Si la dona era sorpresa en adulteri, la dona i l’amant eren llançats al riu i si era perdonada per l’espòs també es perdonava a l’amant, tal com ho dictava el Codi de Hammurabi. En canvi, si la dona era assenyalada amb el dit pel seu marit era ella mateixa la que es tirava al riu. Aquest fet rebia el nom d’ordalia. En l’últim cas com no hi havia proves de l’adulteri de la dona aquesta jurava pel déu del riu Dingir-aneu, que decidia la sort de la dona.

Si hi havia una absència del cap de família, la dona havia d’esperar-ho mentre disposés dels mitjans suficients. Si aquests s’esgotaven i ella no tenia fills capaços de mantenir-la ella podia tornar-se a casar. En canvi si el seu marit tornava, havia de tornar amb ell. Segons el dret assiri, la dona havia d’esperar al seu marit durant cinc anys. Només una vegada transcorreguts aquests podia tornar a casar-se. Si el seu espòs tornava després de cinc anys no podia reclamar-la si no havia tingut fills amb ella.

En cas de defunció de del marit, un parent proper de l’espòs, preferentment el germà ha de prendre a la vídua com esposa per evitar que el nom del difunt desaparegui  i que la dona perdi els drets d’esposa. Aquest acte rep el nom de levirato (levir significa cunyat). Si el germà del difunt refusa el matrimoni, aquest serà rebutjat socialment.

Hi ha dues possibilitats en funció dels fills. Una dona que no té fills passa a formar part de la família i aquesta obligada a cohabitar amb un parent proper del marit. Si no hi ha cap parent ella està obliga a cohabitar amb el sogre i els fill nascuts d’aquesta cohabitació seran considerats fills del difunt. Només si la dona té fills romandrà a la casa conjugal i els fills la mantindran. Si hi ha fills d’un matrimoni anterior, els fills del segon matrimoni poden remetre-la als primers.

Si l’home sol·licitava el divorci només havia de fer públics els seus motius. Hi havia disposicions respecte a la dona i la seva manutenció. Segons aquestes disposicions al marit se li exigia la devolució del dot, així com el lliurament de la meitat de la propietat i/o una compensació econòmica.

Una dona estèril podia ser repudiada en qualsevol moment. No obstant això a l’inrevés era diferent. La dona no podia demanar el divorci, només ho aconseguien aquelles que havien tingut una conducta irreprotxable. Fins i tot la dona d’un adúlter podia perdre la vida si ho abandonava. No obstant això s’acceptava el divorci si la dona era maltractada per l’home i podia demostrar-ho a través de testimonis.

La llei contempla casos d’incest i condemna a mort si la mare jeu amb el fill. Si és el pare el que força a la filla la condemna és l’exili. Si l’home jeu amb la núvia del seu fill abans del matrimoni solament se li multa, i si ho fa quan la nora s’ha casat a l’home se li acusa d’adulteri. En el cas que la dona s’hagi resistit i es prova, l’home és condemnat a mort.

Condició de la dona

A Mesopotàmia la dona mai va ser lliure (awiltu) sinó que va estar sotmesa a voluntats successives (pare, marit, fills, etc.), per tant sempre depèn d’un home.

El grau de pèrdua de llibertat era diferent segons la condició de la dona. Socialment hi havia esposes, concubines i esclaves. No obstant la condició de mestressa de casa (belit bitim) va anar millorant al llarg del temps. De fet la dona podia dedicar-se a petits negocis i també rebre regals. A més si li donava fills al seu marit estava protegida del rebuig.

La meta de la dona en aquesta societat pot ser triple: esposa, sacerdotessa i prostituta. Aquestes últimes exercien la prostitució o bé per sobreviure, o bé com un ritual religiós (prostitució sagrada). Aquest tipus de prostitució estava vist com una comunió sagrada entre l’home i la deessa Ishtar a través de la meretriu (generalment procedent d’una família rica) que fa d’intermediària entre l’home i la divinitat. De vegades la dona era obligada a unir-se amb un desconegut en el temple abans d’arribar al matrimoni.

Si la dona no podia donar-li al seu espòs fills, aquest podia prendre a una concubina, amb el consentiment de l’esposa, i continuar mantenint a la dona principal.

Encara que la dona podia escollir a l’home que ella volia, la realitat era que el pare o els germans escollien a l’home que consideraven oportú.

Els matrimonis solien ser monògams. Però l’home a més de l’esposa principal (hirtum) podia tenir una concubina (esirtu) pel motiu nomenat amb anterioritat. Per tant hi havia més dones en una casa, però cadascuna es mantenia en el seu lloc. Normalment la concubina s’escollia entre les esclaves. Quant al nombre de dones ho establia el poder adquisitiu de l’home. Si la concubina li donava fills no podia ser venuda i en cas que l’home morís ella i els seus fills quedaven lliures.

Una de les obligacions de la dona era ser verge. Durant el matrimoni li devia fidelitat absoluta al marit, mentre que l’home només li devia fidelitat al matrimoni d’un altre home. Per tant l’adulteri solament existia per part de la dona. Per això la dona mereixia la pena de mort per violar el dret de fidelitat. Segons la llei hebraica es porta a l’home i a la seva esposa a un tribunal que castiga a la dona amb la lapidació. No obstant això hi havia altres càstigs físics a la dona per adulteri com la pallissa pública, la mutilació d’orelles i nas o el arrencament del cabell.

Dona en el Codi de Hammurabi

En el Codi d’Hammurabi apareixen moltes referències al comportament que ha de seguir una dona:

“Si una (dona venedora de vi) no accepta (gra) d’acord amb el pes de la beguda, però accepta diners, i el preu de la beguda és menor que el del gra, serà presa i llançada a l’aigua” (#108) (Aquesta llei es refereix a una pràctica coneguda com a judici per ordalia. Es creia que el riu Eúfrates actuaria com a jutge de les persones acusades de diversos crims. Si, quan eren llançades al riu, les persones acusades suraven, ella o ell eren considerades innocents. Però si s’enfonsaven, el riu llavors els hi havia oposat culpables).

“Si els conspiradors es troben a la casa d’una dona venedora de vi, i aquests conspiradors no són capturats i lliurats a la cort, la venedora de vi serà executada”

“Si una sacerdotessa obre una taverna, o entra en una taverna per beure, llavors aquesta dona serà cremada viva, fins que mori”

“Si una dona casada que està vivint a la casa d’un home, arregla el seu rostre per sortir a l’exterior i persisteix en un comportament eixelebrat malgastant els béns domèstics i deshonrant al seu espòs, serà acusada i, si el seu marit diu que es divorcia d’ella, llavors podrà fer-ho; i no  se li donarà més que diners per al viatge?” (Se suposa que les dones eren “dotades” quan es casaven i en cas de divorci, el dot se’ls retornava intacta, clar que revertia de nou al pare de la divorciada)

“Quan una dona tingués una conducta desordenada i deixés de complir les seves obligacions de la llar, el marit pot sotmetre-la i esclavitzar-la. Aquesta servitud pot, fins i tot, exercir-se a la casa d’un creditor del marit i, durant el període en què durés, li és lícit (al marit) contreure un nou matrimoni”

“Si una dona casada és vista jaient amb un altre home, els capturaran i seran llançats al riu. Si el seu marit desitja que la seva esposa viva, llavors el rei haurà de deixar al seu serf amb vida”. (#129)

“Si el marit d’una dona casada l’ha acusat però ella no és vista jaient amb un altre home, tindrà l’oportunitat de viure i tornar a la seva casa” (#131)

“Si un home desitja divorciar-se de la seva primera esposa perquè no li ha donat fills, haurà de donar-li la quantitat corresponent a la de la seva compra i el dot que portés de casa del seu pare, després la deixarà marxar” (#138)

“Si una dona discuteix amb el seu marit i aquest li diu: “No congenies amb mi” haurà de presentar les raons de la seva afirmació. Si la dona no té culpa, i no hi ha fallada per la seva banda, però ell es va i la rebutja, llavors no podrà atribuir-se cap culpa a aquesta dona, ella prendrà el seu dot i tornarà a casa del seu pare” (#142)

Publicat dins de Història de la dona | Etiquetat com a , | 10 comentaris

PAPER DE LA DONA DURANT EL NEOLÍTIC

El Neolític i la sedentarització dels grups humans

El descobriment de l’agricultura va suposar un canvi essencial en les comunitats prehistòriques, que van deixar de ser nòmades i es van assentar en llocs fixos entorn dels quals van establir els seus cultius. Aquest canvi va ser lent i progressiu i no va afectar a tots al mateix temps, però el seu avanç va resultar imparable i va acabar imposant-se en gairebé tots els grups humans.

L’establiment de la desigualtat social

La sedentarizació no va suposar una millora en la posició de les dones; més aviat es creu el contrari. Es pensa que amb la formació de poblats sedentaris la dona va quedar unida al treball domèstic, a cura dels nens i a certes activitats agrícoles que es realitzaven entorn de les cases, com netejar el gra, moldre, etc. Per la seva banda, els homes es van dedicar a activitats de més prestigi, com l’esbrosso dels boscos, la defensa del grup i certes activitats agrícoles. La divisió de tasques va suposar el començament de la desigualtat social, amb un predomini dels homes. Cadascun dels sexes va passar a tenir un lloc d’actuació: els homes desenvolupaven les seves activitats en l’exterior del poblat, mentre que les dones van quedar relegades a la cabanya.

Al voltant del 5.000 a.C. es van produir diversos canvis importants:

  1. L’esgotament de la caça degut al sedentarisme, l’augment de la població i el desenvolupament de la ramaderia, van ser les causes de que l’home abandonés la caça i es fes càrrec de l’agricultura i la ramaderia, relegant a la dona com una ajuda complementària en aquest treball.
  2. La importància del control de la terra com a font de riquesa i de poder va provocar l’aparició de la propietat privada de la terra i amb aquesta van aparèixer les desigualtats socials.
  3. L’home va ser conscient del seu paper biològic en la procreació i això li va portar al control de la dona, necessari perquè amb el sedentarisme els intercanvis entre tribus era menor i la supervivència del grup depenia que hi hagués dones per a tenir fills. A més, l’home volia saber amb seguretat que els fills eren seus ja que els hi deixava la seva herència (terres). Aquest canvi va provocar l’aparició de la família patriarcal, basada en l’autoritat de l’home sobre la dona i els fills i filles, i les desigualtats per raó de sexe, ja que les dones van quedar supeditades als homes.

Amb l’aparició de les desigualtats per raó de sexe es va passar de una mitologia basada en el culte a la fecunditat (el centre d’aquesta mitologia era l’adoració de la Gran Mare que era deessa de la fecunditat, tant feia referència a la fecunditat de la dona com de la terra) a una mitologia basada en l’aparició dels deus masculins.

Megalitisme i diferències de gènere en els rituals funeraris

A la fi del Neolític, quan en molts llocs ja s’utilitzava el coure, els grups humans havien experimentat una considerable transformació. Van augmentar la seva grandària, es van establir definitivament en llocs fixos i en tota Europa van començar a construir grans tombes col•lectives, denominades megàlits. Els enterraments en els megàlits no reflectien diferències de gènere. Sembla que encara existia una gran igualtat en la consideració d’homes i dones, malgrat la diferenciació de funcions .El megalitisme també ens mostra que els grups humans van adquirir una gran complexitat, i que alguns llocs, aquells amb els principals megàlits, mantenien una relació de domini sobre altres assentaments propers més petits.

L’Edat de Bronze i la submissió de la dona

Durant l’Edat dels Metalls, el sorgiment de les primeres societats complexes, que abastaven grans àrees de terreny amb una jerarquització dels assentaments per la seva importància en el conjunt, va venir acompanyat del definitiu domini de l’home sobre la dona. Es van establir societats basades a la ciutat-Estat, que el seu principal objectiu era la defensa comuna enfront de l’exterior i en les quals es va assentar la idea que la participació en la defensa, és a dir, la funció del guerrer, era la que atorgava drets polítics en la comunitat. A causa d’aquesta mentalitat, aquells als quals no se’ls permetia intervenir en la defensa quedaven exclosos de la presa de decisions col•lectives, i les dones estaven en aquest grup. Les dones, per tant, qualsevol que anés el seu nivell social o la seva riquesa, no podien participar en la vida política i quedaven sotmeses als homes.

Publicat dins de Història de la dona, Prehistòria | Etiquetat com a , | 1 comentari

PAPER DE LA DONA AL PALEOLÍTIC

Durant molt de temps, els historiadors han generalitzat l’estereotip de la dona com a companya del caçador, figura secundaria i arraulida vora el foc. En les últimes dècades, aquesta imatge ha canviat considerablement i últims estudis mostren una imatge molt diferent.

Segons estudis sobre agressivitat humana del primatòleg Richard Wrangham en el període primerenc de l’evolució humana (c. 1.800.000 anys) mentre les femelles mantenien una bona relació de veïnatge, els mascles mantenien lluites constants que van suposar la mort d’aproximament el 30% de la població masculina.

D’altra banda, al no tenir coneixement sobre el procés de reproducció humana, existia la creença de que únicament la dona tenia capacitat per reproduir-se. Si això li afegim el fet que l’home sigui el primat que més temps triga en independizar-se, la maternitat estava molt bé valorada.

La idones Borneomportància de la dona i el seu prestigi social apareix en les escultures de dones que reben el nom de Venus. Aquestes estatuetes són la manifestació de la reverència de l’home cap a la dona pel seu poder fisiològic per a crear vida.

L’estudi de societats primitives a l’actualitat per part d’antropòlegs ens mostren societats matriarcals en les quals les dones viuen juntes de forma independent, prestant-se auxili mutu.

En la societat depredadora i nòmada del Paleolític si que hi havia una divisió sexual del treball, però estava relacionada amb la maternitat i no amb el sexisme. Cap al 40.000 a. C. (inici del Paleolític Superior) va aparèixer la caça individual, relacionada amb les armes que es podien llançar (llances, ondes, fletxes, etc.). La divisió sexual del treball es va incrementar: els homes es dedicaven a la caça major i les dones a la recol·lecció i la caça menor.

No van a aparèixer les desigualtats ja que les dues tasques (caça i recol·lecció) eren molt valorades. La caça major era molt valorada per la seva aportació de carn i greix, però tan sols suposava entre el 20 i el 30% dels aliments i, a més a més, era molt insegura (podien passar llargues temporades sense aconseguir caçar un gran animal). També aquí hauriem d’apuntar que el últims estudis sobre la dieta de l’home del paleolític demostren que la carronya era fonamental i que la recol·lecció suposava la part més important de la dieta del grup ja que suposava entre el 70 i el 80% de la seva alimentació.

No serà fins la revolució neolítica que la divisió sexual del treball es fa més accentuada.

Publicat dins de Història de la dona | Etiquetat com a , | 1 comentari

REVOLUCIONS LIBERALS I MOVIMENTS NACIONALISTES

Les noves idees il·lustrades i el creixement econòmic del segle XVIII conduïren a la revolució liberal burgesa. La Revolució Francesa de 1789 va proporcionar els programes dels partits liberals i democràtics de la major part del món i va consolidar el concepte de nació. Un llarg combat va enfrontar, entre 1815 i 1870, liberals i absolutistes, així com moltes nacions contra els imperis que les oprimien. El liberalisme finalment va triomfar, el poder absolut va ser enderrocat i moltes nacions van assolir la seva unitat o independència.

Per començar la pesentació d’aula sobre el tema:

Revolucions liberals i movime…

More PowerPoint presentations from Gemma Ajenjo

I el resum del tema:

Aquest esquema ens ajudarà a comprendre les causes de la Revolució Francesa i les seves fases:

[slideshare id=28550181&doc=esquemarevolucifrancesa-131123043207-phpapp02]

Per entendre més, podeu veure aquest vídeo del Canal Història sobre la Revolució Francesa del qual he tret un parell de fragments per incorporar a la presentació:

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=RAJ2zHBtCvo[/youtube]

 

Per últim, si voleu saber-ne més sobre el tema, podeu consultar els recursos sobre el tema per l’assignatura d’Història del món contemporani.

Publicat dins de 4art ESO, Història del mon contemporani | Etiquetat com a , | Deixa un comentari

HISTÒRIA DE LA DONA. Introducció

Malgrat ser membres fundadors de la Royal Academy of Arts (1768), Angelica Kauffman i Mary Moser no podien participar de les seves reunions a causa del seu sexe, ja que havia models masculins que podien posar en perill la seva reputació en mostrar-se nus. La seva participació, es limitava al seu retrat a la sala.

En la següent presentació trobem frases de grans homes de tots els temps sobre la dona. La seva lectura ens mostra el nivell de misogínia al que s’ha enfrontat la dona al llarg de la història.

Frases sobre dones

More PowerPoint presentations from Gemma Ajenjo

Per començar, algunes definicions:

  • Historia androcèntricapensament que emmarca les capacitats de  l’ésser masculí com motor individual/universal de l’esdevenir humà.
  • Sexe: És el conjunt de característiques físiques, biològiques, anatòmiques i fisiològiques dels éssers humans, que els defineixen com a home o dona. El sexe ve determinat per la naturalesa, és una construcció natural, amb la qual es neix.
  • Gènere: És el conjunt de característiques socials, culturals, polítiques, psicològiques, jurídiques i econòmiques que la societat assigna a les persones de forma diferenciada com a pròpies d’homes i dones. Els gèneres són construccions socioculturals que varien a través de la història i es refereixen als trets psicològics i culturals que la societat atribueix al que considera “masculí” o “femení” mitjançant l’educació, l’ús del llenguatge, la família, les institucions o la religió.
  • Diferència entre sexe i gènere: El sexe al·ludeix a les diferències entre home i dona, és una categoria física i biològica. Mentre que gènere (masculí o femení) és una categoria construïda social i culturalment, s’aprèn i, per tant, pot evolucionar o canviar.
  • Sexisme és tota forma d’emfatitzar les diferències entre home i dona, essencialment biològiques, des d’una perspectiva discriminatòria entre el masculí i el femení, que porta amb si prejudicis i pràctiques vexatòries i ultratjants per a les dones. El masclisme i la misogínia tenen més que veure amb la dominació o poder de l’home sobre la dona i amb l’odi a la dona, respectivament.
  • Discriminació per raó de sexe: La que es dóna a l’àmbit educatiu, social, econòmic, laboral, legal i cultural tenint com a única justificació el sexe de les persones.
  • Rols de gènere: Patrons de comportament i característiques esperades de les persones en funció del seu sexe.
  • Estereotips de gènere: conjunt de creences de caràcter social i cultural que assigna a cada sexe diferents tipus de conducta i comportament; esdevé normatiu i estableix els patrons masculins i els patrons femenins com a maneres de sentir, pensar, actuar i viure, en moltes ocasions oposats i incompatibles.
Publicat dins de Història de la dona | Etiquetat com a | Deixa un comentari

LA CRISI DE L’ÀNTIC RÈGIM

El segle XVIII europeu fou un període de transició. D’una banda, es van mantenir les característiques de l’Àntic Règim i, d’altra, es va preparar el camí de les revolucions liberals.

A Espanya, el segle XVIII va significar l’arribada de la dinastia dels Borbons i l’aplicació dels principis de l’absolutisme monàrquic.

Per recordar el concepte d’absolutisme visionarem el següent vídeo sobre Lluís XIV:

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=3DZhCfISYVg[/youtube]

 

I amb aquest fragment del film Maria Antonietta  de Sofia Coppola veurem com vivia la reialesa:

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=fTy62pGYxyQ[/youtube]

Treballarem el tema a partir de la següent presentació:

La crisi de l’Antic Regim

More PowerPoint presentations from Gemma Ajenjo
/div>

Per saber-ne més sobre la Revolució Americana Podeu veure aquest documental del Canal Historia (enllaç al vídeo 1/3 del capítol 2 de la Història d’Amèrica, Revolució. Si l’obriu al Youtube, s’obriran els altres dos a continuació)

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=zdWxEh6T3kE[/youtube]

Enllaç al web del ajuntament de Barcelona sobre el tricentenari de l’11 de setembre de 1714.

 

 

Publicat dins de 4art ESO, Història d'Espanya, Història de Catalunya, Història del mon contemporani | Etiquetat com a , , , | Deixa un comentari

L’IMPERI ROMÀ


Convencionalment, hom n’estableix els límits temporals entre el 753 aC (data de fundació de la ciutat segons la tradició llegendària) i el 476 dC, any de la deposició de Ròmul Augústul, darrer emperador romà d’Occident. En la seva màxima expansió, el territori dominat i colonitzat pels romans circumdava la Mediterrània, des de l’estret de Gibraltar fins a la mar Roja, incloent-hi totes les illes, les penínsules Ibèrica, Itàlica (bressol de la seva expansió) i Balcànica, i el litoral del N d’Àfricà. Vers el N, el domini romà arribà fins als dos terços meridionals de l’illa de la Gran Bretanya i, al continent, tots els territoris al S de la frontera (limes) formada aproximadament pels cursos del Rin i el Danubi i, al curs mitjà i baix d’aquest, àdhuc al N (Dàcia, al territori de l’actual Romania). Estengué també el domini a gran part del litoral de la mar Negra i, a l’E, a la península d’Anatòlia i el curs alt del Tigris i l’Eufrates. Més al S, els límits orientals de Roma incloïen Síria, Palestina i Egipte, amb part del curs baix del Nil. Més enllà de la seva condició de primera potència del món antic a Occident, Roma fou important per l’empremta que deixà en la majoria dels territoris que ocupà, especialment en els àmbits de la cultura, la llengua, el dret i la política. Aquesta herència perdurà àdhuc després de la seva desaparició i s’estengué a la resta d’Europa, de la qual és un element constitutiu essencial (dret romà, art romà, literatura llatina, llengües romàniques, romanització).

Per introduir el tema, visionarem el següent video:

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=L_7f-k9sq7U[/youtube]

Treballarem el tema a partir de la presentació:

L’Imperi Romà

More PowerPoint presentations from Gemma Ajenjo

Amb el següent esquema treballarem l’organització de la República romana:

Per saber alguna cosa sobre l’habitatge del romans visitarem l’enllaç sobre tipologia d’habitatge romà.

Publicat dins de 1er ESO, Història antiga | Deixa un comentari

EL MÓN GREC


Els continguts que treballarem en el tema són:

  • Els orígens i l’expansió del món grec.
  • Les ciutats-Estat: les polis.
  • El règim democràtic atenès i l’etapa de predomini d’Atenes sobre la resta de Grècia.
  • La vida i els costums socials.
  • Alexandre el Gran i els regnes hel·lenístics.

Per últim, i de forma resumida, treballarem l’herència grega a la Península Ibèrica i Catalunya.

Per introduir el tema, visionarem el següent vídeo:
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=cyvNgDMZEdw[/youtube]

Per aprofundir en el tema, farem ser servir la següent presentació:

El món grec

Per entendre els sistemes polítics d’Esparta i Atenes i comprendre les diferencies, estudiarem aquests dos esquemes:

 

More PowerPoint presentations from Gemma Ajenjo

Per comprendre la influencia grega a Catalunya, veurem el següent vídeo:

Edu3.cat

 

Amb el suport visual de la presentació que trobarem a l’enllaç ART GREC farem una petita aproximació al tema.

Per últim, visitarem les web de Kairos sobre l’Antiga Grècia i la del projecte PREPACT sobre Empúries.

Publicat dins de 1er ESO, Història antiga | Deixa un comentari

LES PRIMERES CIVILITZACIONS: MESOPOTÀMIA I EGIPTE

Al llarg d’aquest tema treballarem:

  • Les ciutats i els imperis de Mesopotàmia.
  • L’art mesopotàmic.
  • La situació geogràfica d’Egipte.
  • L’Egipte dels faraons.
  • La vida quotidiana a l’antic Egipte.
  • La religió i l’art funerari a Egipte.

 

 

 

Per treballar Mesopotàmia, visionarem el següent vídeo:[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=evjKpygDE90[/youtube]

Per introduir l’Antic Egipte, visionarem aquest curt documental:[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=oVQVhTqjSRc[/youtube]

Treballarem el tema a partir de la següent presentació:

PRIMERES CIVILITZACIONS

More PowerPoint presentations from Gemma Ajenjo

Al següent enllaç, trobarem webquest sobre el Nil, momificació, el judici d’Osiris i jeroglífics: EGIPTE.

Per saber-ne més sobre art egipci.

 

 

 

Publicat dins de 1er ESO, Història antiga | Deixa un comentari

INTRODUCCIÓ A LA HISTÒRIA

Aquest curs la matèria de Ciències Socials abasta l’estudi de la Prehistòria i de l’Edat Antiga.  Recordes com es compten els segles?  Recordes com es divideix la història?

LA MESURA DEL TEMPS HISTÒRIC

La història és una ciència que descriu, explica i interpreta els fets i esdeveniments que han succeït en el passat. El temps històric és molt important en l’estudi de la història, ja que hem de situar-nos en el passat per poder estudiar què ha succeït i aprendre història.

 

QUÈ ÉS UN SEGLE?

Un segle és un període de temps de 100 anys de durada.. Els segles s’anomenen amb un número cardinal i s’escriuen amb números romans.

Exemple: S’escriu “segle XX”, es diu segle 20.

Les xifres romanes que més s’utilitzen, i el seu valor equivalent, són:

I ….. 1
V ….. 5
X ….. 10
L ….. 50
C ….. 100
D ….. 500
M ….. 1000

Si hi ha una, dues o tres lletres situades a la dreta d’una altra, se sumen al seu valor:

X= 10, XI= 11, XII= 12, XIII= 13

Si hi ha una lletra a l’esquerra d’una altra de valor superior, se li resta:

V= 5, IV= 4

Les lletres I, X, C i M, corresponents als valors 1, 10, 100 i 1000, no es poden repetir més de tres vegades seguides.

Les lletres V, L i D corresponents als valors 5, 50 i 500, no es poden escriure més d’un cop.

Actualment som al segle XXI. El segle XXI va començar a les 0 hores de l’1 de gener de l’any 2001 i acabarà a les 24 hores del 31 de desembre de l’any 2100.

La nostra manera de comptar l’any o segle en què som pren com a referència l’any en què tradicionalment es compta que va néixer Jesucrist. Així doncs si diem que som a l’any 2009 vol dir que fa 2009 anys que va néixer Jesús.

Si un fet històric va succeir abans del naixement de Crist es compta quants anys o segles faltaven i es diu que era abans de Crist i s’escriu, abreviadament, “aC”. En aquest cas, també, es pot escriure el signe menys abans de l’any o el segle.

Exemple “segle -V “ o “segle V aC”, és a dir quan faltaven cinc segles pel naixement de Jesús.

De vegades per deixar clar que una cosa va passar a la nostra era, s’escriu “dC” “després de Crist”. Però normalment, si no hi posem res, ja sabem que es tracta d’un fet que va passar després del naixement de Jesús.

Per saber automàticament de quin segle és un any, cal tenir en compte separar el miler i la centena i sumar 1 al número resultant. Exemple per saber de quin segle és l’any 1913, cal agafar el miler i la centena: 19. Després en sumem 1 i ens queda 20. Així doncs, l’any 1913 és del segle XX.

Altres exemples:

Any 1845 Segle XIX (18 +1= 19)
Any 87 Segle I (00 +1=1)
Any 325 Segle IV (03 +1=4)

L’exempció a aquesta regla la trobem en el primer any de cada segle: en aquest cas no hem de sumar res al miler i la centena.

Exemple:

Any 1900 Segle XIX (19+0=19)

QUÈ ÉS UN MIL•LENNI?

En la història, de vegades s’utilitza una altra unitat de mesura del temps, el mil•lenni. El mil•lenni són 1000 anys.

La seva utilització és habitual quan fem referència a èpoques molt llunyanes corresponents a la historia antiga i a la prehistòria. També utilitzem el mil•lenni per fer referència a períodes no gaire precisos cronològicament. Per exemple, al principi del III mil•lenni, o fa 7 o 8 mil•lennis.

Igual que en els segles, fem servir les xifres romanes per a numerar el mil•lenni: I aC; IV aC, etc.

Per saber a quin mil•lenni correspon un determinat any utilitzarem la mateixa mecànica que amb els segles, però en lloc de separar dues xifres n’he de separar tres i també se’n suma una a la xifra que ha quedat a l’esquerra.

Exemple. L’any 4514 aC correspon al mil•lenni V aC

Separem les tres xifres de la dreta, i el que queda, 4, li sumem 1, 4 +1=5

LES EDATS DE LA HISTÒRIA

L’ésser humà tal com és ara va aparèixer a la terra fa uns 40.000 anys. Per estudiar d’un manera ordenada el nostre passat, els historiadors i historiadores el divideixen en diferents etapes i edats.

LA PREHISTÒRIA

Durant milers d’anys l’home no coneixia l’escriptura. D’aquesta època tan llarga en diem Prehistòria.

  • El Paleolític és l’etapa de la Prehistòria en què els homes i dones no sabien conrear la terra ni domesticar els animals.
  • El Neolític és l’etapa de la Prehistòria en que va aparèixer l’agricultura i la ramaderia. En aquesta època ja es feia ceràmica.
  •  La part final de la prehistòria és coneguda amb el nom d’edat dels Metalls perquè l’ésser humà ja coneixia la metal•lúrgia.

LA HISTÒRIA

La historia escrita comença després de la Prehistòria. Les edats de la historia són quatre.

etapes-histaria

  • Edat Antiga: Comença amb l’aparició de l’escriptura i acaba amb la fi de l’Imperi romà d’Occident al sV dC. Les cultures més avançades van ser la egípcia, la mesopotàmica, la xinesa, la grega, la romana…
  • Edat Mitjana: S’inicia amb la caiguda de l’imperi romà d’Occident i acaba amb els grans descobriments geogràfics del segle XVI. És l’època dels castells i monestirs.
  • Edat Moderna: Va des dels descobriments geogràfics fins a la revolució industrial al segle XVIII. A molts estats hi ha monarquies absolutes.
  • Edat Contemporània: Comença quan la major part de la població treballa a les fàbriques i va a viure a les ciutats. Es pot considerar que avui en dia estem en aquesta època.

LA REPRESENTACIÓ ICÒNICA DEL TEMPS

Un dels procediments més emprats en l’aprenentatge de la historia és la representació icònica o gràfica del temps històric. Una de les tècniques més habituals per a construir aquest coneixement és la construcció de les línies del temps o frisos cronològics.

Per confeccionar un fris cronològic has de preveure:

  • Buscar la unitat de mesura gràfica (espai). Exemple 1 segle= 1cm.
  • Mantenir sempre la proporcionalitat
Publicat dins de 1er ESO, Història antiga, Història del mon contemporani, Història medieval, Història moderna, Prehistòria | Etiquetat com a , , , , , | 5 comentaris