EL PARC DE LA CIUTADELLA

800px-Ciutadella_Park_fountainSi hi ha un espai que ens permet entendre el Modernisme català és el Parc de la Ciutadella situat al barri de Ciutat Vella, entre l’Estació de França, l’Arc de Triomf la Vila Olímpica.
Després de la caiguda de la ciutat en mans de Felipe V, l’11 de setembre de 1714, aquest va decidir prendre una sèrie de mesures per controlar de forma fèrria als barcelonins. D’aquesta manera, es va prohibir que la ciutat creixés més enllà de la plaça Catalunya i es va construir una fortalesa, la més gran d’Europa, amb forma d’estel i d’on prendrà el nom el parc.

800px-BNE.Barcelona.planos.1806La Ciutadella formava part d’un conjunt militar la finalitat del qual era dominar plenament la ciutat de Barcelona, al com pertany també el castell de Montjuïc i es va convertir en un odiat símbol del govern central.
En 1841, la Junta de Vigilància va ordenar el seu enderrocament, encara que durant la regència de María Cristina va ser restaurat de nou. Finalment, i gràcies a la Revolució de 1868, es va procedir a la seva demolició.

Amb motiu de l’Exposició Universal de 1888 l’alcalde Francesc Ríus i Taulet va encarregar la urbanització del parc a Josep Fontseré, que ja havia urbanitzat el Born i les Set Portes, i que inspirant-se en jardins europeus com el de André Le Nôtre a França, va projectar uns amplis jardins, una font monumental, dos llacs, diversos elements ornamentals i una zona boscosa, a més de construir diversos edificis auxiliars i infraestructures com el Mercat del Born i que comptarà amb la col·laboració d’Antoni Gaudí.

800px-HivernacleBarcelonaDels edificis construïts amb motiu de l’Exposició Universal, s’han conservat entre altres el Castell dels tres Dragons (actual Museu de Zoologia) obra de Lluís Doménech i Muntaner i l’Hivernacle, obra de Josep Amargós, realitzat en ferro i vidre i molt influenciat pel Crystal Palace de l’Exposició Universal de Londres de 1851.

Actualment el Parc de la Ciutadella s’ha convertit en un espai molt important en el conjunt de la ciutat. En el seu interior es troba a més del Parc Zoològic de la ciutat, el Parlament de Catalunya.Parlament_de_Catalunya_façana

Publicat dins de Història d'Espanya, Història de Catalunya, Urbanisme | Etiquetat com a , , , , , | Deixa un comentari

LES PUNXES

Casa_de_les_Punxes_BarcelonaEn la confluència de la Diagonal i el carrer Rosselló, a l’Eixample dret, trobarem una de les obres més importants del Modernisme català. Es tracta de l’edifici Terrades, més conegut com la Casa de les Punxes, projectada i construïda per Josep Puig i Cadafalch entre els anys 1903 i 1905.

L’edifici s’alça en un extens solar que era propietat de les germanes Terrades i està format per tres cases d’habitatges encara que sembla un únic edifici. En ell trobem harmònicament reunides característiques típiques del neogòtic, que evoquen un castell medieval per les torres i merlets que ho decoren i el modernisme present sobretot en els elements decoratius realitzats en ferro forjat. També és palès en el seu perfil certa influència nòrdica.

imagesA pesar que el material més emprat en la construcció de l’edifici sigui el maó vist, com a la Casa Martí, també es va utilitzar la pedra en la construcció de les tribunes, en les rematades i en les portes.

L’edifici està coronat per grans plafons ceràmics que representen un rellotge de sol, una imatge de Sant Jordi amb la inscripció en català “Sant Patró de Catalunya, retorneu-nos la llibertat” i altres motius religiosos o nacionalistes.

descargaLes escultures en pedra van ser realitzades per Alfons Juyol, les vidrieres per Eudald Amic, Enric Monserda va dissenyar la decoració interior i Manuel Ballarin el treball en ferro forjat.

Publicat dins de Història de Catalunya, Història de l'art, Urbanisme | Etiquetat com a , , , , , | Deixa un comentari

TEMPLE D’AUGUST (Barcelona)

250px-Temple_d'August_(Temple_Romà)_(Barcelona,_Catalunya)Un altre racó encisador situat en el casc antic de Barcelona ens remunta a un passat oblidat i ocult pel pas del temps. Es tracta de les restes del Temple d’August (segle I a. C.), edificat en l’eix del fòrum de la romana ciutat de Barcino.

barcino_planoEl temple dominava la ciutat, no només per la seva situació, en el punt més alt del Mons Taber, sobre el qual s’havia edificat la ciutat, sinó també per estar construït sobre un podi al que s’accedia per una escalinata. Era un temple de 35 m. de llarg per 17,5 m d’ample. Sobre el podi s’alçaven les columnes que ho envoltaven per tot el perímetre -perípter-. El seu pòrtic in antis consta de sis columnes al capdavant coronades per uns capitells d’ordre compost. Una estàtua d’August presidia la cella.

barcelona_templo1De la magnífica construcció, únicament es conserven quatre columnes de fust estriat i capitell corinti, part de l’arquitrau i del podi. Aquestes restes estan encaixades dins d’un palau renaixentista, al carrer Paradís, que actualment alberga el Centre Excursionista de Catalunya.
L’accés per contemplar les restes és gratuït, encara que no sempre es troba obert l’espai on es troben.

Publicat dins de Història antiga, Història de Catalunya, Història de l'art, Urbanisme | Etiquetat com a , , , , , | Deixa un comentari

EL PONT DEL BISBE

435px-Barcelona_-_Carrer_del_BisbeUn dels racons més encantadors de la ciutat de Barcelona és el carrer del Bisbe en ple Barri Gòtic. Aquest carrer uneix la Plaça Nova, al costat de la catedral, i la Plaça de Sant Jaume, centre de poder de la ciutat des d’època romana, ja que allí es trobava el fòrum.

L’element que marca la diferència entre aquest carrer i unes altres de la zona és el Pont del Bisbe que uneix el Palau de la Generalitat amb la Casa dels Canonges, residència oficial del president de la Generalitat fins a la presidència de Jordi Pujol.

20120821bA pesar que el Pont del Bisbe ajuda a conferir al Barri Gòtic el seu aspecte de casc antic, la veritat és que es tracta d’una construcció d’estil neogòtic, la decoració del qual s’inspira en el gòtic flamíger i va ser construït entre els anys 1923 i 1928 per l’arquitecte Joan Rubió i Bellver, deixeble d’Antoni Gaudí.

A més del seu interès estètic i arquitectònic, al Pont del Bisbe ho embolica també cert encant ombrívol, patent en la calavera travessada per una daga que observarem en el zenit del pont.

Publicat dins de Història de l'art, Urbanisme | Etiquetat com a , , , , | Deixa un comentari

EL INDIO

El_Indio_-_Barcelona_-_2011Al barri de El Raval, concretament al carrer del Carme, es troba una de les joies del Modernisme català. Es tracta d’una tenda de tèxtils anomenada El Indio.

5382205186_4a77bd48ec

 

 

 

Els indians eren aquells espanyols que després d’haver emigrat a Amèrica, tornaven rics. A Catalunya, molts d’ells van muntar negocis. Encara que no hi ha cap prova documental, el nom del comerç i l’època en què va obrir les seves portes, apunta al fet que el primer propietari va poder ser un indià.

El Indio es va fundar en 1970 i va ser reformat en 1922, seguint l’estil modernista, pel pintor decoratiu Vilaró i Valls.

Publicat dins de Història de l'art, Urbanisme | Etiquetat com a , , , , | Deixa un comentari

VIA SEPULCRAL DE BARCELONA

Necropolis-romanaEn plena Ciutat Vella, a la plaça Vila de Madrid, es troba la via sepulcral romana que correspon a un vial secundari que unia la colònia de Barcino amb l’actual zona de Sarrià. Va ser descoberta en 1954 durant unes obres realitzades per l’arquitecte municipal Adolf Florensa que va plantejar la creació d’una plaça que pogués incorporar la troballa com a conjunt monumental.

3126086120_54ac0c42ee_zLa via arribava a la porta sud del card maximus, fora del recinte emmurallat romà, ja que la llei prohibia els enterraments a la ciutat. A banda i banda de la via es localitzen els 95 monuments funeraris, llaures, deixants, túmuls cònics i de base quadrangular i sobre tots cupas (cupae estructies, en maçoneria i revestits d’estuc; i cupae solidae, en pedra), uns monuments semicirculars que recorden al tonell de fusta, situats a un nivell inferior. La zona funerària va estar en ús entre els segles I-II, amb el pas del temps i les deposicions constants de riera la zona va quedar totalment reblida, la qual cosa va ocasionar la seva preservació.

Al costat de la zona arqueològica es localitza un Centre d’Interpretació, que alberga els objectes localitzats en el jaciment i explica l’organització del territori de Barcino, centuriació, vies, camins i també el complex món funerari romà, a través dels ritus documentats en la necròpoli.

Publicat dins de Història de Catalunya, Urbanisme | Etiquetat com a , , , | Deixa un comentari

EL FOSSAR DE LES MORERES

21901Un dels racons més emblemàtics de Barcelona està situat al costat de la Basílica de Santa Maria del Mar al popular barri de la Ribera. Es tracta d’una simple i poc ornamentada plaça la importància de la qual rau en el que representa per a Barcelona i els seus habitants.

El Fossar de les Moreres és una plaça que s’aixeca sobre una fossa comuna on van ser enterrats gran part dels defensors de la ciutat durant el setge del 11 setembre 1714 en el marc de la Guerra de Successió Espanyola que va enfrontar borbònics i austriacistes per la successió al tron d’Espanya després de la mort de Carles II.

En conflicte, iniciat el 1701, oficialment se li va posar fi amb el Tractat d’Utrecht el juliol de 1713, però va derivar en un enfrontament entre Catalunya i Felip V i França que culminaria en la presa de la ciutat per part de les tropes del monarca.

No obstant això, els orígens del Fossar de les Moreres es remunta al segle XII quan el rector de Santa Maria del Mar va sol · licitar al burgès Bernat Marcús, un terreny per enterrar els seus fidels. Marcús li va cedir el solar amb la condició que en el termini màxim de quinze dies fos enterrat almenys un feligrès. Transcorregut el termini, va anar a reclamar la devolució del terreny i sota les moreres va morir d’un atac de cor fulminant, convertint-se en el primer enterrat al cementiri.

800px-Fossar_de_les_Moreres_PlacaAmb la inscripció “Al Fossar de les Moreres no s’enterra cap traïdor, fins perdent nostres banderes serà l’urna de l’honor”, en aquest lloc, ple de simbolisme per a tots catalans, es commemora cada 11 de setembre la Diada Nacional de Catalunya, homenatjant-se a tots aquells que van defensar els drets i llibertats de Catalunya i que jeuen enterrats en el lloc.

Publicat dins de Història de Catalunya, Urbanisme | Etiquetat com a , | Deixa un comentari

Frontal de Santa Maria d’Avià.

Comentari PAU del frontal d’altar de l’església de Santa Maria d’Avià.

FITXA TÈCNICA

image_big

  • Títol: Frontal de Santa Maria d’Avià.
  • Autor: desconegut.
  • Cronologia: 1170-1190.
  • Tècnica: tremp sobre fusta.
  • Dimensions: 1,04 x 1,75 m.
  • Estil: romànic.
  • Tema: religiós.
  • Localització: MNAC (Barcelona).
Publicat dins de Història de l'art, Iconografia, PAU | Etiquetat com a , , , , | 1 comentari

Retaule de l’Esperit Sant. PERE SERRA

Comentari PAU del Retaule de l’Esperit Sant de Pere Serra.

FITXA TÈCNICA

480px-Manresa,_Col·legiata_Basílica_de_Santa_Maria_de_Manresa-PM_58861

  • Títol: Retaule de l’Esperit Sant.
  • Autor: Pere Serra (mitjan segle XIV – mort entre 1404 i 1409).
  • Cronologia: 1393-1394.
  • Tècnica: pintura al tremp sobre fusta.
  • Dimensions: 146 x 96 cm.
  • Estil: italogòtic.
  • Tema: religiós.
  • Localització: capella de l’Esperit Sant de la Seu de Manresa.
Publicat dins de Història de l'art, Iconografia, PAU | Etiquetat com a , , , , | 1 comentari

Frescos de l’absis de Sant Climent de Taüll.

Comentari PAU dels frescos de l’absis de Sant Climent de Taüll atribuït al mestre de Taüll i taller.

FITXA TÈCNICA

Meister_aus_Tahull_001

  • Títol: Frescos de l’absis de Sant Climent de Taüll.
  • Autor: mestre de Taüll i taller.
  • Cronologia: església consagrada el 1123.
  • Tècnica: fresc i tremp sobre murs.
  • Estil: romànic.
  • Tema: bíblic.
  • Localització: MNAC (Barcelona).

 

 

Publicat dins de Història de l'art, Iconografia, PAU | Etiquetat com a , , , , | 1 comentari