La nostra Història

ESCUT

A principis del segle XX, l’escola a la població de La Granada, com altres indrets i municipis, era la casa del mestre, o bé, la casa d’algun veí que pugues acollir a la mainada.
Els mestres, aquells mestres rurals, es trobaven ancorats en un període difícil de la nostra història i amb una mancança palesa de recursos ens van ensenyar les primeres lletres, tot lluitant contra la lacra social del analfabetisme.
Per les dades reflectides en el cens de 1895, de les 208 famílies del poble, 140 tenien fills en edat escolar, es a dir, de 5 a 14 anys. El total d’escolars era 252, 133 nens i 119 nenes.
Entre els caps de família n’hi havia 125 que no sabien llegir ni escriure.

Del llibre d’actes de l’ajuntament hem estret algunes dades interessants. Que exposarem cronològicament.
Així el 2 de gener de 1927, el Sr. Manuel Arabit i Llorens, obre un col·legi anomenat “Espanya” a la casa d’en Josep Colomé i Roca, al Carrer de Dalt.
Mestre: Josep Bech
Escola de nenes de la plaça de la Font. (Cal Cana)
Mestressa: Adela Ròdes i Oller.

1930. Escola de nens a cura del mestre Josep Bech. Lloc: Carrer de Sant Joan, nº1. Arxiu Municipal.

El 10 d’octubre de 1931. S’instal•la la primera escola de pàrvuls a la primera planta a la Casa de la Vila, a la plaça de l’Església. La mestressa va ser Sra. Maria Muntanyola i Gasull.

El gener de 1934 s’inauguren les noves escoles. Presideix l’acte el President de la Generalitat de Catalunya, Sr Lluis Companys i Jover. Al nou grup escolar s’imposa el nom del primer president de la Generalitat restasurada, FRANCESC MACIÀ, després de la guerra civil es canvià el nom pel d’OBISPO TORRAS I BAGÉS. Avui dia l’edifici, que fou construït sota la direcció de l’arquitecte Barceloní Josep MºDéu i Amat, es la seu de la casa de cultura.
16/7/1934 Mestressa de pàrvuls: Milagros Marçal i Orginiu
17/11/1934 Mestressa de nenes: Victoria Ros i Leconte
Consten matriculats un total de 162 alumnes, 68 nens, 50 nenes i 44 pàrvuls.

1934. Escola de nenes a cura de la mestressa Victòria Ros i Leconte. Arxiu municipal

Casa Cultura

casa-cultura

L’any 2016 es cumpliran 50 anys de la construcció dels galliners, actuals classes de P3 i P4.

(((((((…..EN CONSTRUCCIÓ…..)))))))))

ESPEREM RELATAR ELS ESDEVENIMENTS, LES ACTIVITATS, (…), ELS FETS RELLEVANTS QUE HAN MARCAT EL PAS DEL TEMPS DE L’ESCOLA DEL NOSTRE POBLE. UNA MIRADA ENRRERE QUE ENS DEIXE ENTREVEURE EL QUE HA PASSAT I QUE DESPRES ENS PERMETI MIRAR MOLT MÉS LLUNY. I D’AQUESTA MANERA PRENDRE CONSCIENCIA DEL NOSTRE PASSAT. SI ENS VOLS AJUDAR ENVIA UN CORREU A ESCOLAJAVE@GMAIL.COM. GRÀCIES

PRIMERA WEB DE L’ESCOLA. Curs 2006/07
Creador Josep Muntaner. Ex-Director de l’escola.

Mestres

Altres imatges

Aturem la guerra d'Irak. Març 2003.

Aturem la guerra d’Irak. Març 2003.

El Trencadís. Any 2004

L'escola. Any 2006