1.- Definició del model:
L’EDU.Curts considerat com un desenvolupament per equips en educació amb tasques de temps curt amb principis de reenriquiment per esquemes decisoris (PaRED). El creixement de grup a equip de rols seqüencials de direcció, actes i instruments (DAI).
En EDU.Curts el personal dinamitzador com el personal aspirant gestiona a diversos nivells el curriculum: CERADAI (C: Curriculum: Continguts, Competències Bàsiques, Objectius i Resultats; E: Estímuls; R: Recursos ; A: Activitats; Decisions en els criteris d’avaluació compartida i d’autoavaluació i de recuperació, amb Autoavaluació del personal dinamitzador i el seu Intercanvi d’experiències metodològiques i estratègies inclusives. Dins de la dinàmica C.R.D. (Compartir, Reflexionar i Decidir).
2.- Aquesta dinàmica grupal de jocs de rol s”ha aplicat des de 1999 de forma progressiva en:
2.1.- Formació de mares i pares des de 1999 en l’Escola de mares i pares de la Fapac.
2.2.- En parelles en CPM, en aquest cas per rols seqüencials de la parella dins d’un grup més gran, des de 1999.
2.3.- En formació permanent del professorat CERADAI , de forma constructiva des de 1995.
2.4.- En general es comprova que l’aprenentatge de rols costa però quan es domina s’apren molt més i de forma més completa i global. També ho hem aplicat en conferències i xerrades col.loqui, com en entrevistes col.lectives des de 1989.
2.5.- En l’actualitat portem a terme tres tipus d’actuacions utilitzant tècniques de l’aprennetatge basat en problemes, tècniques per projectes i en el marc de l’aprenentatge servei:
2.5.1.- Tasques a la ràdio dins dels nostres programes locals. Radi.Oral
2.5.2.- En el voluntariat per la llengua VOLcat
2.5.3.- En els repassos dins del projecte NADAR
De moment podem concluir que la cooperació i el treball individualitzat són clau en l’aprenentatge. Superar els rols estables per a fer-los seqüencials és una tasca delicada que precisa constància i tasques definides i curtes, amb freqüència periòdica. Des de l’enfocament de l’assaig i l’entrenament però mai des dels deures per a casa.
3.- Dins dels nostres plans de formació permanent es poden exercir deu hores en aprenentatge servei en els projectes:
NADAR. Aplicar EDU.Curts en el reforç escolar i en tasques d’entrenament en l’aprenentatge d’adolescents i joves, com també en la preparació de proves d’accès a CFGM o del GE.ESO. Curs 2010-11 Experiència en la Fundació l’Heura. Tarragona.
VOLcat. Apliquem EDU.Curts en la conversa i en les habilitats lingüístiques d’interacció verbal, en el reenriquiment de les capacitats del domini de la llengua oral i en les seves implicacions en la millora de l’expressió escrita. Cursos 2010-11 i 2011-12. Voluntariat per la llengua. Oralitat del català. Tarragona
Radi.Oral. Apliquem EDU.Curts en la conversa, en el diàleg i en la producció de programes, en el estudi dels efectes mentals de l’expressió oral radiofònica. Des de 1989. Més concretament hem progressat des de 2007. Curs 2011-12. Priorem Priorat a Falset i Priorem Tarragona, Priorem Catalunya a Tarragona
Més informació per a la formació o per al voluntariat EDU.Curts. escriu a info@cooperis.cat