El pensament creatiu a l’escola 1

La creativitat forma part de la persona i, al llarg del temps, aquesta part creativa és la que ens ha fet avançar en tots els aspectes de la societat en forma de descobriments, invents o plantejaments de la realitat que ens envolta. Però quasi sempre ho hem deixat  a l’atzar o a mans d’unes quantes persones, desaprofitant tot el talent que portem dins.

En els moments actuals, immersos en un crisi severa, més que mai es demana que les persones desenvolupin la seva part més creativa per portar a terme projectes innovadors. Hem d’educar els nostres fills, des de ben petits, cap una actitud oberta, flexible, capaç de veure més enllà d’allò que és evident i obvi i l’escola ha de prendre part activa en tot el procés.

Hem d’educar els alumnes per tal que, en acabar l’ensenyança obligatòria, tinguin desenvolupades unes habilitats creatives amb unes eines concretes que els permeti prendre decisions després d’haver generat moltes possibilitats i alternatives. Els alumnes han de poder escollir, entre totes aquestes possibilitats, la que té més valor. I els hem d’ensenyar a fer-ho de forma habitual, és a dir, que tinguin una actitud creativa- Però tot això, ara per ara és només un somni.

Per tal que aquest somni es converteixi en realitat, primer cal que totes aquelles persones vinculades al món educatiu creguin fermament que això és necessari i que és possible.

Les actuacions de l’escola per fomentar aquesta actitud creativa, podrien anar encaminades cap a quatre direccions:

1. A través de projectes.
  2. Com a activitat extraescolar.
  3. Dins el currículum.
  4. Com assignatura.

A través de projectes: Tota escola, al llarg del curs, porta a terme algun projecte. Alguns  són interdisciplinaris o bé estan concretats en alguna àrea o curs. Introduir en aquests projectes les habilitats de pensament creatiu seria relativament fàcil. Els projectes d’emprenedoria que moltes escoles ja porten en pràctica és una manera fantàstica de concretar-ho. Sobre aquest aspecte podem trobar un bon assessorament en la Pàgina Web de la Maria Batet:   http://www.valorsdemprendre.org/ També moltes idees a http://www.tivocreativo.com/ i a  http://www.lacolactiva.cat/indexEs.htm.

Com a activitat extraescolar: L’escola sol oferir als alumnes una sèrie d’activitats extres que solen ser al migdia o en acabar les classes de la tarda, és a dir fora de l’horari escolar però dins del recinte. Aquestes activitats són molt variades i s’hi podria introduir una activitat de pensament creatiu on s’ensenyessin eines concretes de pensament i es portessin també a la pràctica projectes d’emprenedoria.

Dins el currículum: De la mateixa manera que ensenyem un pensament lògic o lineal en qualsevol de les àrees del currículum, hauríem de fer-ho també mitjançant un pensament creatiu o paral·lel. Fent matemàtiques, llengües o medi, el mestre hauria de proposar activitats obertes perquè els alumnes tinguessin l’oportunitat i l’obligació de buscar alternatives i generar noves idees.

Com a assignatura: Pensar és una de les coses més importants que fem i en canvi li dediquem poca estona a saber com pensem i com ho podríem fer millor. Ensenyar a pensar com assignatura no seria cap esbojarrada i de la mateixa manera que hi ha l’assignatura de llengua catalana, on els alumnes aprenen eines i estratègies concretes de llengua (i això no treu que aprenguin català en les altres assignatures), també podria haver-hi l’assignatura de pensament per aprendre eines i estratègies de tot tipus de pensament i per tant també de pensament creatiu.

Aquest article s'ha publicat dins de General i etiquetat amb , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.