Alumnes i mestres ens ha tocat viure en una realitat que canvia constantment i de forma accelerada. El que avui és nou, demà ja és vell!
Aquests canvis accelerants els he viscuts al llarg dels 35 anys que porto fent de mestra.
Recordo encara perfectament el dia en que a l’escola vam tenir per primera vegada el fax, era pels anys 80. Ens va sembla quasi un número de màgia que una persona que enviava un document a kilòmetres de distància ens arribes en paper al cap d’uns minuts. Pels 90, ens van posar ordinadors a les aules i fèiem servir uns disquets amb jocs per treballar algun contingut curricular, ho miràvem expectants! A l’ any 2000 vam tenir internet, ens van explicar que ens podríem comunicar amb la directora a través de correus electrònics, això no ho enteníem gaire! Doncs el seu despatx era allà mateix i quan necessitàvem alguna cosa picàvem a la porta i ja està! Al 2010, per una avaria important, vam estar 2 dies sense internet. El comentari generalitzat va ser: Així no es pot treballar!
Actualment moltes persones utilitzen el WhatsApp, sembla que és una bona eina per comunicar-nos!
Podríem assegurar que els alumnes que ara tenen 10 anys, dintre de 20 anys, és a dir, quan tinguin 30 anys, seguiran comunicant-se a través del WhatsApp? Ho podríem assegurar?
Sembla ser que no! Ells faran servir altres coses.
Quines? No ho sabem. Algunes encara s’han d’inventar!
Ens trobem, doncs, davant d’ un futur incert!
Però hi ha una cosa que si sabem: sabem que hauran de resoldre problemes i que hauran de prendre decisions. No sabem quins problemes, ni quines decisions, doncs estem immersos en aquesta societat tan canviant que ens costa preveure-ho, fins i tot, preveure el futur més immediat.
Davant d’aquesta perspectiva d’incertesa, hem d’educar als infants, però els hem d’educar amb un tipus de pensament obert, flexible, adaptatiu i exploratori, per fer front als diferents reptes que es puguin trobar. Tal com han comentat els diferents ponent d’avui,
Un pensament educat per buscar alternatives i possibilitats davant la presa de decisions, més enllà de lo evident i obvi. Necessitem educar als nostres alumnes amb un pensament creatiu.