El moodle

El moodle és un dels EVEAs més implantat per a la gestió de continguts i activitats digitals, de caràcter gratuït, que permet editar recursos però també activitats (autoavaluables o no) i que accepta paquets SCORM que es poden extreure del llibres de text digitals i de quasi totes les plataformes virtuals d’ensenyament i aprenentatge. És una opció que serveix per al treball individual i cooperatiu, amb continguts digitals de lliure distribució i amb els materials de les editorials digitals.

Principals recursos que ens permet crear Moodle

Etiqueta. Permet escriure text, mostrar imatges i carregar materials multimèdia.

Compon una pàgina de text. És una manera fàcil de posar a l’abast de l’alumnat textos curts.

Compon una pàgina web. Permet donar format al text, afegir-hi fotografies, enllaços a Internet, taules o escriure directament amb codi HTML.

Enllaça un fitxer o lloc web. Enllaça documents ubicats físicament a la carpeta Fitxers de Moodle, documents publicats a Internet o bé per a qualsevol adreça de la xarxa.

Visualitza un directori. Permet posar a l’abast de l’alumnat documents.

Algunes activitats que permet fer Moodle

Base de dades. Les dades poden ser incorporades pel professorat i/o l’alumnat. És avaluable.

Consulta. Ens ajuda a saber els coneixements previs que té l’alumnat abans de començar un tema.

Enquesta. És una activitat d’avaluació pensada per avaluar el procés d’ensenyament i aprenentatge.

Fòrum. Són un lloc de debat i d’interacció. S’aconsella valorar la participació en els fòrums.

Glossari. És un llistat de definicions similars als dels diccionaris o enciclopèdies. Es pot utilitzar de manera col·laborativa i pot servir molt bé com a eina d’avaluació.

Lliçó. És una activitat complexa ja que pot tenir capítols i subcapítols que presenten continguts per tal que l’alumnat construeixi el seu coneixement.

Qüestionari. Són una eina d’avaluació.

Tasca. Són exercicis que el professorat posa i que l’alumnat li retorna per tal que els qualifiqui. El professorat pot posar nota i pot fer comentaris; també pot recomanar la revisió de la tasca i l’alumnat la podrà tornar a trametre quan l’hagi millorada.

JClic. L’activitat JClic permet incloure aquests populars paquets d’exercicis des de Moodle. Els resultats quedaran desats de manera automàtica a la taula de qualificacions de l’alumnat.

Quadern Virtual. Incorporen ja un sistema d’avaluació asíncrona que permet la interacció entre l’alumne o l’alumna que completa el quadern i el professor o la professora que el corregeix a través d’uns quadres de diàlegs que es poden posar a sota de cada pregunta.

Moodle posa a la nostra disposició un conjunt d’eines com són les activitats i els recursos. La Guia Moodle per al professorat orienta sobre quina eina està més d’acord a una determinada estratègia pedagògica. La fila de la part superior representa l’estratègia pedagògica que volem aplicar. A la columna esquerra (de color negre) estan col•locades les eines (recursos i activitats). Seleccioneu una estratègia, associeu-la amb una eina i comproveu la seva idoneïtat.

Color verd= l’eina tecnològica seleccionada és perfecta per satisfer el requeriment pedagògic.

Color taronja= l’eina seleccionada pot ser utilitzada amb algun retoc de disseny.

Color vermell= no és la millor eina per a l’estratègia pedagògica seleccionada.

Amb aquest document podreu aprendre moltes més coses sobre aquesta eina educativa: