Check out the TRI-clil website where you can now find the pw presentations and the materials of the different speakers that attended the conference.
DIMARTS 28 D’ABRIL
Inauguració:
- Neus Sanmartí Llegir per aprendre i per desenvolupar el pensament crític
- Tözün Issa Integrating curricular subjects and language learning in a UK secondary school: Accessing Maths (Curriculum) through a Bilingual Environment (AMBE) project (CATALÀ) Tözün Issa Integrating curricular subjects and language learning in a UK secondary school: Accessing Maths (Curriculum) through a Bilingual Environment (AMBE) project (ANGLÈS)
Sessió: 11:45 – 13:35
Aula 1: Recerca
Aula 1: Recerca
- M. Sainz Osinaga, M.A. Ozaeta, E. Garro, K. Perez & D. Egizabal Interacción en el aula: lengua oral de los alumnos y mediación de la maestra. Explicar las reglas de juego en una escuela de Educación Primaria
- R.Á. Martínez Feito El Portafolio Europeo De Las Lenguas Como Herramienta Metodológica En El Enfoque Aicle
- S. Pastor Cesteros Adquisición del español académico como segunda lengua a través de contenidos en el aula universitaria
S. Pastor Cesteros MATERIAL utilitzat en la presentació
- A. Vallbona González Implementing Clil In The Primary Classroom: Results And Challenges
- O. Lupu Genre-based Approach to Teaching Transferable Critical Reading Skills
Aula 2: Experiències
- N. Lorenzo Galés La metodologia AICLE, una estratègia competencial per a la participació en projectes europeus
- O. Meyer The CLIL-Pyramid – introducing a tool to design quality CLIL-lessons and materials
- M. Bernaus & F. Trujillo Content-based language teaching + Plurilingualism & Pluriculturalism (ConBaT+)
- M. Fradera The curious case of Music in English
- J. Coral Mateu “Mou-te i aprèn” – Aprenentatge integrat de continguts d’educació física, salut i llengua anglesa
Aula 3: Recerca i Experiències
- F.X. San Isidro Agrelo Análisis del modelo CLIL gallego
- P. Mayans Balcells & I. Canal Santos El pla per a l’actualització del programa d’immersió lingüística a Catalunya (2007-2013)
- I. Canal Santos & P. Mayans Balcells Línies de formació de la nova immersió en català a Catalunya
- A. García Gómez Critical analysis of the SIOP model in the Spanish context: from theory to practice
- J. Moate Using a socio-cultural CLIL pedagogical model to develop subject matter CLIL Courses (CASTELLÀ)
J. Moate Using a socio-cultural CLIL pedagogical model to develop subject matter CLIL Courses (ANGLÈS)
Sessió: 15:00 – 17:10
Aula 1: Recerca
- R. Gilabert The role of tasks in CLIL program development
- A. García Gómez Disruption, underachievement and school failure in the bilingual classroom: A case study
- T. Barbero Le Cadre Européen Commun de Référence et CLIL/EMILE: une intégration possible?
- M. Barrull & M. Dooly Designing, building and testing our bridges: Moving into CLIL 2.0
- M. Menegale Using effective classroom questions in CLIL lesson to extend teacher-student interaction
- N. Tapias Nadales Becoming Reporters In A Clil Classroom: Development Of Shared Understanding Of Task Requirements In Group Work
Aula 2: Experiències
- P. Sagasta Errasti, B. Pedrosa, J. Barnes, A. Nazabal & M. Madinabetia Una experiencia de AICLE en los estudios de Magisterio de la Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación de la Universidad Mondragón
- M. Dean CLIL in Steyr, A process oriented approach
- F. Maggi The CLIL Virtual Tour
- A. Sánchez Sola Internet, Language Learning And Knowledge. Empowering Learners For The Clil Classroom
- M. Giner Innovació a l’àrea de llengües estrangeres: AICLE i la seva implementació a l’IES Esteve Terradas
- N. Prunés & M. Margalef Let´s become a reporter!, una experiència CLIL a l’IES Salvador Espriu
Aula 3: Recerca i Experiències
- P. Rocha LES FEINES DEL MAR. Aproximació i ús de les llengües a través de l’estudi del medi
- Ò. Bermell, V. Corona & A. Patiño Reconeixent El Multilinguisme A L’aula: El Projecte De Recerca Decomasai
- A.M. Margallo González Textos literarios para construirse con las palabras de un nuevo idioma
- Y. Sandberg CLIL courses as meeting points for teacher students and professional teachers from different disciplines – CLIL courses as effective platforms for creating cross-curricular projects (CASTELLÀ) Y. Sandberg CLIL courses as meeting points for teacher students and professional teachers from different disciplines – CLIL courses as effective platforms for creating cross-curricular projects (ANGLÈS)
- C. Escobar, N. Evnitskaya & Z. Horrillo A Case of Expert-Novice Conversational Reflection During an Initial Education Practicum on the CLIL Approach
- T. Navès Writing performance and English proficiency of CLIL vs. non-CLIL Catalan/Spanish Bilinguals
Plenària:
- Joaquim Arnau Ensenyant història en una aula ordinària amb alumnes nouvinguts: un projecte de formació de professors
DIMECRES 29 D’ABRIL
Plenàries:
- Christiane Dalton-Puffer Explaining: a central discourse function in instruction
- Ana Llinares & Rachel Whittaker Integrating the learning of language and the learning of content: the UAM-CLIL Project
- Carmen Pérez Vidal ‘To CLIL or not to CLIL’ tot construint un projecte per a l’Europa Plurilingüe
Sessió: 11:45 – 13:35
Aula 1: Recerca
- A. Arnandis, N. Borrull, C. Calafat, M. Catrain, M. Juan-Garau, M. Marcos, J.I. Prieto, L. Rallo & J. Salazar Investigating CLIL experiences in secondary education in the Balearic Islands: The COLE research project ( C )
- E. Moore How plurilingualism contributes to the development of language and subject knowledge in higher education CLIL classrooms
- P. Van de Craen, E. Ceuleers, K. Mondt & L. Allain Ten Years Of Clil Practice In Multilingual Belgium. An Overview Of Teaching And Learning Results
- M.D. Pérez Murillo Programas Bilingües en Enseñanza Primaria: el Caso de Madrid
- L. Martín Rojo & D. Labajos Miguel Content integration in bilingual education: educational and interactional practices in the context of MEC-British Council partnership in Madrid Region
Aula 2: Experiències
- O. Pallarés Activitats de “Think and Discuss”. La bastida per a la construcció i la comunicació del coneixement matemàtic a l’aula AICLE
- M. Jiménez, E. Eixarch, M. Mas & J. Bazoco Aprendre el principi d’Arquimedes en anglès… també és possible en una aula oberta!
- R. Canet RETHINK, REWRITE, REMAKE: Repensar què i com ensenyar Ciències a partir d’una experiència AICLE a Barcelona
- L. D’Angelo Wireless Content and Language Integrated Learning: the use of videoconferencing to enhance multilingualism and communicative competence in Europe – A European Project
- M.T. Maurichi New Settings for Content and Languages Integrated Learning (CASTELLÀ) M.T. Maurichi New Settings for Content and Languages Integrated Learning (ANGLÈS)
Aula 3: Recerca i Experiències
- J. Margelí & N. Bou Itinerari formatiu del professorat AICLE
- L. Font & M. Montesinos Formació en AICLE i implementació: dues perspectives, un repte
- F. Vidal & N. Maldonado Marc metodològic: implementació de l’AICLE i recursos
- R. Bergadà & L. Jové L’AICLE a l’escola
- G. Langé CLIL certifications for teachers, students and schools
Sessió: 15:00 – 17:10
Aula 1: Recerca
- F. Costa Code-Switching In CLIL Contexts
- M. Espinet, D. Masats, M. Feixas, S. Oliver, E. Codó & P. Grau Developing Critical Literacy Competence in CLIL-based teacher training programmes
- J. Goldsmith How activity type and cognitive load influence code-switching and target language production in student-student informal group conversations in the CLIL classroom: A Barcelonan case study
- M. Clemente, J.M. Cots, M. Irún & E. Llurda A la recerca de bones pràctiques docents en AICLE
- Z. Horrillo Godino Teacher education on the CLIL Approach: A case for inclusion of informed appreciations of complementary curricular area
- G. Benvenuto, E. Lastrucci & D. Infante The keeping of journals in CLIL contexts: How to make reflection possible by teachers and pupils
Aula 2: Experiències
- P. Vuorinen Language learning in CLIL Programmes in the light of Sociocultural Theory: a look at two CLIL programmes and SLA therein
- C. Petit El paper de l’àrea en una experiència AICLE, un exemple de com la llengua es pot treballar i permet treballar l’àrea
- M.V. Oliver Guasp Environment. El tema del medio ambiente en inglès. Material de apoyo para AICLE con MALTED
- R.M. Ramírez & T. Serra L’aprenentatge de les llengües i les transferències
- M.À. Hernández Sierra 1999-2009: Una dècada d’experiència CLIL: l’evolució d’un projecte des de la concepció a la maduresa
- M.D. Ramírez-Verdugo, M.I. Alonso Belmonte, L. Viñas Valle & A. Hermoso González Learning English and Science: CLIL in state primary schools
Aula 3: Recerca i Experiències
- Helena Roquet-Pugès A Study of the Acquisition of English as a Foreign Language: CLIL in Main-stream Education in Barcelona
- Àngels Oliva The puzzle of academic discourse
- Natalia Evnitskaya A Quantitative Approach to FL Learner Oral Data: Methodological Issues
- Annie Wilson & Camila Leite Campos Developing CLIL knowledge and competence through collaborative reflection
- Marta Gallart Rosas & Núria Planas Converses de matemàtiques en un entorn trilingüe
- Diego Rascón Moreno Cross-curricular issues and published Foreign Language Teaching materials in Spain and England
Cloenda:
- Cristina Escobar, Luci Nussbaum & Artur Noguerol Conclusions de la TRI-CLIL