Activitat: Halloween versus castanyada

Aquesta és una activitat pensada per alumnes de CM de primària.

La durada de l’activitat la deixo en mans del docent però probablement cal comptar amb tres sessions com a mínim.

Caldria dur-la a terme durant el primer trimestre del curs, coincidint amb les dates que celebrem la castanyada o el Halloween.

Serà una activitat de caràcter interdisciplinar ja que afectarà els àrees d’EA, llengües, matemàtiques i medi . La coordinació de la unitat didàctica anirà a càrrec d’una persona, i dependrà de la predisposició de la resta de docents d’implicar-se més o menys en l’activitat. De tota manera, com que el contingut de l’activitat és especialment d’Educació Visual i Plàstica o de medi caldrà fer la temporalització en funció del criteri de priorització dels continguts del docent que la dugui a terme.

Aquesta activitat la justifico en tant que els nostres alumnes estan cada vegada més immersos en el fenomen de la globalització.

Dissenyo aquesta activitat no tant plantejant aquest concepte com a quelcom inequívocament negatiu, sino amb la intenció de situar aquesta celebració al nostre entorn com a un fenomen de darrera incorporació.

He comprovat que a les llars dels nostres alumnes cada vegada s’estan adoptant amb més força tradicions d’altres cultures (sobretot anglosaxona) deixant de banda tradicions pròpies de la nostra cultura, és per això que em sembla interessant situar geogràficament i potser històricament aquestes “noves” tradicions que d’alguna manera, imposen els mass media.

D’altra banda, em sembla important fer visible als alumnes que molts dels referents culturals que tenen en l’actualitat, ídols o personatges famosos tenen referents en personatges literaris d’altres èpoques.

Pel que fa a la metodologia, proposo fer servir la deducció en front el traspàs d’informació, la qual cosa enlenteix sempre el procés però que el fa més constructiu.  És per aquest motiu que les sessions que exposo a continuació són susceptibles de ser modificades en funció del discurs que generi el propi grup i els seus interessos.

Sessió 1:

Objectiu: situar la celebració en relació amb les pròpies vivències i entorn.

Descripció:

Iniciaríem la primera sessió veient un anunci que s’emet a la Tv:

Imatge de previsualització de YouTube

La docent plantejaria algunes preguntes per situar (àrea de medi): què és el Halloween? Quan es celebra? Quants alumnes celebren a casa seva el Halloween? Quants la castanyada? Podríem fer una gràfica de barres que deixés constància del seguiment d’una i altra celebració (àrea de matemàtiques).

Hauríem de fer una llista individual d’elements que caracteritzen la festa de Halloween que els atrauen i una altra llista d’elements que els atrauen de la festa de la castanyada. Les posaríem en comú, constatant que hi ha elements que els atrauen a la majoria. Podríem fer dues gràfiques més (àrea de matemàtiques).

Per a la següent sessió els demanaríem que preguntessin als seus familiars (pares, mares, avis, àvies…) quants d’ells celebraven el Halloween quan tenien la seva edat.

Sessió 2:

Objectius: Situar geogràficament els països on originàriament es celebrava la festa de Halloween. Aprendre a llegir les imatges i la informació que ens donen independentment del text i treballar els conceptes de tipologies de personatges i l’emoció de la por.

Descripció:

Recolliríem les dades aportades per les famílies i en faríem una altra gràfica (àrea de matemàtiques) que la compararíem amb la del propi grup, destacant-ne les diferències i fent hipòtesis de quins deuen haver estat els motius dels canvis. Caldria fer visible el fet que és una celebració que fa poc que s’ha anat introduint al nostre país i que és originària de països anglosaxons. Situar-ho geogràficament a un mapa del món (àrea de Medi).

Visualitzarem l’anunci fins al segon 00:02 i analitzarem les imatges que ens ha aportat fins al moment. Com ens situen? Quins elements audiovisuals estan fent servir els publicistes? Quin és el món que ens presenten? Quina emoció ens transmeten?

En aquest moment podríem redactar un text col·lectiu fent una descripció del paisatge que ens han presentat fins el moment (àrea de llengües).

Tornaríem a visualitzar l’anunci però aquesta vegada els demanaríem prèviament que per parelles intentessin parlar sobre els personatges que apareixen a l’anunci i saber si els fan pensar en altres personatges que hagin pogut veure o llegir.

Faríem una llista de les idees que hagin compartit les parelles en relació amb els personatges.

Sessió 3:

Objectiu: relacionar l’anunci publicitari amb els títols de crèdit de la sèria “The Munsters” i veure’n les semblances i diferències, tant per aspectes formals relacionats amb la part audiovisual com amb la utilització dels personatges. Parlar sobre el concepte de família i tipologies de família.

Descripció:

Els explicarem als alumnes que veurem dues sèries dels anys 60’s i situant-los en una recta numèrica comptarem quants anys fa que s’havien fet aquestes sèries (àrea de matemàtiques).

Primer visualitzarem els títols de crèdit de la sèrie “The Munsters”.

Imatge de previsualització de YouTube

Els tornem a passar l’anunci de Port Aventura i per parelles n’han de fer una llista de semblances.

En fem el recull i les classifiquem en: semblances de continguts de caràcter audiovisual (color, audios , ús de la tipografia …), semblances pel que fa a continguts argumentals (aparició de personatges, tipus de personatges, tipologies de família, etc.).

Podem parlar de les diferents tipologies de famílies i acabar veient que tot i l’aspecte “estrany” dels personatges són una família tradicional: pare, mare, fill, filla. I fer-los veure que a la majoria d’anuncis publicitaris aquest és el tipus de família que ens presenten.

Sessió 4:

Objectiu: analitzar aspectes audiovisuals i de contingut d’una part del primer episodi de la sèrie “The Munsters”.

Descripció:

Veure aquest fragment posant atenció a la pregunta següent: si en teoria Halloween és la nit del terror, fixem-nos en quines coses de la sèrie ens provoquen por i quines no.

Imatge de previsualització de YouTube

Caldrà conduir el diàleg perquè s’adonin que a la sèrie fan servir efectes d’audio (rialles) per a fer que esdevingui còmica enlloc de terrorífica i fer notar la importància de l’audio en les produccions audiovisuals. Els podem explicar que moltes sèries còmiques tenen rialles “enllaunades” que potencien l’efecte còmic del producte.

Caldrà fer notar alhora la importància del guió: constants acudits. I d’altra banda fer una lectura del que està passant: que allò que per  algú és normal per a un altre és diferent, i a la inversa. Així com parlar del personatge de l’àvia suposadament “normal” que té un paper i un guió ideal per abordar el tema de la hipocresia, la sinceritat, etc.

Sessió 5

Objectiu: que vegin que els personatges que avui dia s’utilitzen estan moltes vegades inspirats en personatges de l’imaginari popular de diferents cultures i antics. En aquest cas de la cultura anglosaxona.

Descripció: Els farem fer un exercici comparatiu d’imatges que ells hagin de relacionar. Els explicarem que quatre dels personatges que apareixen a la sèrie tenen un origen en personatges literaris que, a posteriori, varen ser duts a la pantalla en forma de pel·lícules i que als anys 60’s els varen reprendre per dur a terme aquesta sèrie.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Els posarem nom als personatges de les imatges individuals i veurem quina és la resolució del “joc”.

Sessió 6:

Objectius: Veure un capítol de la sèrie “The Munsters” per poder fer una breu descripció de cadascun dels personatges. Veure com uns personatges que havien estat tractats fins al moment des d’un punt de vista del gènere del terror, els converteixen en personatges d’un gènere còmic.

Descripció: visualització de l’episodi per coèixer millor els personatges i construcció d’un text descriptiu en què aparegui la descripció física i la descripció del caràcter de cada personatge.

Imatge de previsualització de YouTube

Tot seguit fer una llista dels adjectius que hem aplicat a cadascun dels personatges per tal de constatar que no són adjectius propis del gènere del terror, sinò del còmic.

Fer una altra llista d’adjectius que sí que serien propis del gènere del terror i pensar quines coses haurien de canviar de la sèrie perquè l’emoció que ens transmetés fos més aviat de por i no tant de riure.

 

PD: Aquesta unitat didàctica podria tenir moltes més aplicacions i podríem aprofundir més en qualsevol de les propostes que he fet. De moment la deixo aquí i apunto la idea de seguir fent comparatives per exemple amb una altra sèrie que es va produir al mateix moment titulada “Els Adams”.

 

Aquest article ha estat publicat en General. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *