2. Estrelles en venda

Com hem pogut comprovar amb els dos exemples de la unitat 1, un dels elements que relaciona el cinema i la publicitat és l’ús d’actors i actrius com a reclam comercial. Aquesta tècnica s’anomena testimonial i ha estat àmpliament utilitzada.

Mary Pickford (1916)            Gary Cooper (1937)           Marilyn Monroe  (1953)      Alfred Hitchcock (1959)

Raquel Welch (1970)              Sofia Loren (1983)               Brad Pitt (1999)                Scarlet Johanson (2011)

Com es pot comprovar pels exemples anteriors aquesta no és una tècnica recent ja que actors i actrius famosos s’han dedicat a la publicitat des dels inicis de la indústria de Hollywood. Si llegim aquest text ens adonarem de com sorgeix aquest fenomen:

Les indústries del cinema i la publicitat es van trobar a la fi del segle XIX i, des d’aquest moment, es van dedicar a crear els signes que van modelar gran part de l’imaginari del segle XX. Amb els seus missatges, van animar els espectadors a introduir-se ràpidament en el món del consum, un món que venia acompanyat de noves formes d’entendre l’economia, la política, la societat i la cultura. El cinema, convertit des de molt aviat en el mirall de les mirades d’Occident, es va perfilar com el model d’aquest món nou. La majoria de les pel·lícules oferien la imatge d’una vida millor, i tot el que l’espectador observava des de la seva butaca es convertia en un objectiu per assolir. Al costat de les llibertats democràtiques, s’estrenava la possibilitat de viure, ni més ni menys, que en el món dels somnis.

Alguns dels somnis prometien fer-se realitat a través del consum, i la publicitat es va convertir en el guia que indicava als espectadors què havien de comprar per viure com ho feien els seus ídols. Convençuts que aquesta relació era bona per a ambdues indústries, el cinema i la publicitat van convertir les estrelles en les protagonistes dels anuncis. Hollywood havia inventat l’star system per tenir una eina publicitària potent per anunciar les pel·lícules. Per què no utilitzar-lo també per anunciar la resta dels signes de l’era contemporània? Cinemes, carrers, aparadors i supermercats es van omplir d’imatges en les quals els actors comentaven quins eren els secrets de la seva bellesa o què regalaven a les seves parelles per Nadal. (Text introductori de l’exposició Estrelles en Venda, de M.Begoña García Galán).

El text ens il.lustra clarament com la indústria del cinema construeix el star sistem com a estratègia comercial i aquesta és immediatament aprofitada per d’altres sectors publicitaris.

Per tenir més informació sobre aquest tema podeu consultar els recursos de l’exposició Estrelles en venda del Museu del Cinema de Girona, on s’exposaven anuncis publicats en revistes americanes entre el 1930 i el 1970 tots ells protagonitzats per actors de Hollywood:

Enllaç a la pàgina de l’exposició
http://www.museudelcinema.cat/ct/c31.html

Enllaç al fullet de presentació
http://www.museudelcinema.cat/docs/eevcat.pdf

Enllaç al dossier de premsa
http://www.museudelcinema.cat/docs/dossierpremsacat.pdf

Enllaç a la presentació resum de l’exposició
http://www.museudelcinema.cat/docs/eevpre.pps

L’exposició estava concebuda com un supermercat amb seccions dedicades a anuncis de productes semblants publicitats per les gran estrelles del cinema clàssic de Hollywood.

Mireu la presentació de l’exposició que és com un resum i analitzeu :

Quins productes s’anuncien? Quina tipologia d’actors? Quines qualitat del producte? Quina informació? Quin missatge? Què ens sorprèn? Què ens agrada? Quins recursos gràfics s’empren? Què ens interessaria per treballar amb els alumnes (contingut, missatge, tècnica, estètica…). Recordo anuncis actuals d’aquests productes? Què sé dels actors?

Les estrelles i les marques

A fi ai a efecte de reforçar el missatge transmès la consumidor avui en dia els actors, a part de recomanar un determinat producte públicament, acaben ‘fitxent’ per a marques concretes, talment com fan els esportistes o d’altres famosos de moda. Aquí en teniu alguns exemples d’actors actuals, alguns d’ells protagonistes de les mateies marques durant temporades.

Els valors positius que aporten aquestes estrelles als productes són tan efectius que fins i tot podem trobar un nom de colònia que vol concentrar tota l’essència d’aquest món en un sol producte que s’anomena Cinéma.

PROPOSTES D’ACTIVITATS

Fitxa de testimonials del 1916-2011. Exemples d’anuncis per dècades.


Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *