6. Els gèneres a la publicitat

Els gèneres cinematogràfics

Quan parlem de gèneres cinematogràfics ens referim als diferents grups temàtics que han estat tractats mitjançant la ficció cinematogràfica a través d’una concepció estètica particular. En les pel·lícules d’un mateix gènere podem establir relacions tant de contingut com de forma. Entre elles i sol haver semblances de tema i de trama argumental, però també d’ambients recreats, de tipologies de personatges, de maneres de gravar i de concebre els plans i el muntatge…

Com ja vam explicar els gèneres ens serveixen com a tipologia classificatòria dels films. Existeixen allò que anomenem els gèneres clàssics (aquells que provenen en certa mesura de la literatura i del teatre) i que foren adoptats en els inicis de Hollywood, per a organitzar la producció, orientar al públic segons diferent tipologia de pel·lícules i aprofitar les infraestructures (decorats, vestuari…). Alguns d’aquests gèneres clàssics han perdurat al llarg del temps, d’altres han tingut importància durant un moment molt determinat i posteriorment han estat pràcticament abandonats i, a vegades, recuperats al cap de molts d’anys (el western en seria un bon exemple).



Referències als gèneres com a estratègia comunicativa i persuasiva

Si bé ens trobem amb molts anuncis que utilitzen referències clares a pel.lícules, també es recorre a recursos propis dels gèneres.

-En alguns casos es fan anuncis amb arguments propis d’algun gènere.
-En d’altres dominen personatges o espais propis del gènere.
-En d’altres ocasions el que s’imita és l’estètica.

Un altre element a tenir en compte és el tipus d’acció dramàtica que s’utilitza per presentar un producte i seduir-nos:

-A través de l’humor.
-Amb una història romàntica.
-Amb situacions irreals.
-Plantejant una aventura.
-A través d’elements fantàstics.
-Construint un món de música ideal.
-Amb una història dramàtica.

El western com a recurs

Tots sabem que el tabac va utilitzar durant un temps el gènere del western per, incialment, fer un canvi de consumidor potencial de cigarretes de filtre, per passar de les dones als homes. Així és com Marlboro (1954) van adoptar la figura del cowboy (Marlboro Man), anant a cavall, passejant-se lliurament pels paratges de l’oest americà. Aquest figura s’ha mantingut al llarg dels anys (1999) fins que ha estat possible fer publicitat per tabac als mitjans de comunicació. Aquests anuncis construeixen una associació del tot arbitrària entre el món del far west i el tabac. Racionalment els atributs d’un i d’altre no tenen res a veure ja que el primer representa fortalesa i vigor físic i psicològic, la valentia i llibertat, el segon és poca fortalesa física, poca salut i dependència física i psicològica. Però els valors del western i del vaquer es transfereixen al tabac encara que no lligui per enlloc.

Marlboro anys 80

El cinema mut com a referència estètica

Anunci de Stella Artois de Jonathan Glazer

Imatge de previsualització de YouTube

L’estètica del Kung-Fu

Anunci de Levis de Jonathan Glazer

Imatge de previsualització de YouTube

Els efectes del cinema d’acció i de ciència ficció

Anunci de Levis de Jonathan Glazer

Imatge de previsualització de YouTube

PROPOSTES D’ACTIVITATS

Realització d’anuncis amb estètiques d’algun gènere. Es tracta de realitzar un anunci gràfic agafant referències prototípiques d’algun gènere cinematogràfic. Tipografies, personatges, espais, poden coincidir per a potenciar el valor del que s’està dient. Abans podeu consultar els documents sobre els gèneres.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *