NO-DO

Què és el No-Do?

Imatge de previsualització de YouTube
Publicat dins de 11.2. Analitzar els fets i fenòmens socials a partir de la informació obtinguda de fonts diverses, tenint en compte les diferents percepcions i valors que emanen dels drets humans, i formar-se una opi, 4.2. Analitzar els rols dels individus i els grups socials en els canvis històrics., 7. El franquisme (1939-1959), 7.1. Explicar com incideixen les polítiques de les diverses administracions territorials en la vida quotidiana de la ciutadania, per poder exercir els drets, assumir les responsabilitats i fer propost, Competència 12. Participar activament i de manera compromesa en projectes per exercir drets, deures i responsabilitats propis d’una societat democràtica, Competència 2. Aplicar els procediments de la recerca històrica a partir de la formulació de preguntes i l’anàlisi de fonts, per interpretar el passat, Competència 3. Interpretar que el present és producte del passat, per comprendre que el futur és fruit de les decisions i accions actuals, Competència 7. Analitzar diferents models d’organització política, econòmica i territorial, i les desigualtats que generen, per valorar com afecten la vida de les persones i fer propostes d’actuació, Conseqüències de la Guerra Civil, HISTÒRIA d'ESPANYA, La condició de la dona al franquisme, La fi de la guerra a la zona centre fins 1 d'abril 1939 | Deixa un comentari

L’oposició al franquisme: els maquis

Siete fosas, siete historias

Imatge de previsualització de YouTube
Publicat dins de 11.2. Analitzar els fets i fenòmens socials a partir de la informació obtinguda de fonts diverses, tenint en compte les diferents percepcions i valors que emanen dels drets humans, i formar-se una opi, 11.3. Contrastar i valorar informacions diferents analitzant causes i conseqüències de fets i fenòmens socials i proposar solucions alternatives a problemes concrets., 7. El franquisme (1939-1959), EN BLANC I NEGRE, Forces d'oposició al franquisme: forces clandestines, maquis i republicans des de l'exili, HISTÒRIA d'ESPANYA, MEMÒRIA HISTÒRICA, Oposició al franquisme, SOCIALS 4t ESO | Deixa un comentari

Context Edat Mitjana

Imatge de previsualització de YouTube
Publicat dins de 10.2. Contextualitzar expressions culturals d’aquí i d’arreu del món i identificar-ne els valors inherents, per compartir aquells que afavoreixen la diversitat i la construcció de la identitat pròpia , 2. Edat Mitjana: antiguitat tardana, romànic i gòtic, Competència 10. Valorar les expressions culturals pròpies, per afavorir la construcció de la identitat personal dins d’un món global i divers, Competència 8. Analitzar les manifestacions culturals i relacionar-les amb els seus creadors i la seva època, per interpretar les diverses cosmovisions i la seva finalitat, Competència 9. Valorar el patrimoni cultural com a herència rebuda del passat, per defensar-ne la conservació i afavorir que les generacions futures se l’apropiïn, HISTÒRIA de L'ART | Deixa un comentari

SEGONA REPÚBLICA; esquema per desenvolupar el tema

Intent de modernització i democratització

Inestabilitat i tensions socials: oposició de l’oligarquia i el moviment obrer radical

Context mundial de crisi: de l’29, auge dels totalitarismes

Va fracassar a l’veure truncada per la Guerra Civil i la dictadura

  1. EL GOVERN PROVISIONAL(abril / des. 1931)

1.1. Proclamació de la República

Pacte de S. Sebastià i eleccions municipals abril 1931: Proclamació II República el 14 d’abril

1.2. El Govern Provisional

Coalició : republicans de dreta. (Alcalá-Zamora, president), centre (Lerroux) i esq. (Azaña); regionalistes (Casares Quiroga, N. d’Olwer) i socialistes (I. Prieto i Largo Caballero). Suport de les classes mitjanes i obrers socialistes.

Primeres mesures: laborals, educatives, militars, agràries, autonòmiques, etc.

Convocatòria de Corts constituents

1.3. La Constitució de 1931

Estat republicà i democràtic (sobirania popular)

Poders:

  •  legislatiu: Corts unicamerals
  • Executiu: el President (elegit per diputats i compromissaris) nomena el Cap de Govern
  •  judicial: Tribunals (T. de Garanties Constitucionals)

Àmplia declaració de drets i llibertats

Organització Territorial: dret a l’autonomia regional

Estat laic

Polèmica: qüestió autonomista i religiosa

  1. BIENNI PROGRESSISTA(dic.1931 / dic.33)

President República: Alcalá Z. Govern d’Azaña format per republicans d’esquerra i socialistes.

2.1. reformes

Agrària : (Marcel·lí Domingo) Llei de Bases de la RA (1932)

Exèrcit (Azaña): forta oposició de l’Exèrcit

Ensenyament : Mixta, laica, gratuïta.

Autonomies : Estatut Catalunya, 1932: Generalitat (F. Macià). Laborals (Largo Caballero): Llei de Termes municipals, Jurats mixtos, jornada 8 h al camp, Conreu forçós

Laïcisme : matrimoni civil, divorci, secularització cementiris, escola laica, L. de Congregacions, etc.

Igualtat : Vot femení i participació política

2.2. problemes :

Oposició a les reformes (Exèrcit, Església, propietaris, etc) i reorganització de la dreta. “Sanjurjada”

Conflictivitat social: Radicalització d’anarquistes (FAI), comunistes i socialistes (Casas Viejas) ⇒€Dimissió d’Azaña.

Eleccions 1933: triomf CEDA

  1. BIENNI CONSERVADOR(dic33 / febr.36)

Govern radical (Lerroux) amb suport de la CEDA de Gil Robles

3.1. Contrareforma : anul·lació de les reformes

3.2. Revolució d’octubre 1934

Causes:

  •  Conflictivitat davant la paralització de les reformes
  • Radicalització d’un sector de l’PSOE-UGT (Largo Caballero)
  •  Entren al govern la CEDA

Convocatòria de vaga general per UGT que fracassa

Proclamació República Catalana. Supressió de la seva autonomia

Revolució a Astúries i repressió per la Legió

Projecte de reforma constit. Dissensions dins el govern.

Cau el govern per assumpte “estraperlo”: Eleccions

  1. EL FRONT POPULAR(febr / julio 1936)

Formació de dos blocs antagònics

Triomf de l’FP: republicans, socialistes i comunistes

Prte. República: Azaña. Govern: Casares Quiroga

4.1. Represa de les reformes :

Amnistia. Estatuts autonomia. reforma agrària

4.2. radicalització :

La esq. cap a la revolució, la dreta. cap a la conspiració

Violència de carrer d’un i altre signe

Conflictivitat sociolaboral

Conspiració militar dirigida per Mola i amb suport dels grups de dretes

4.3. cop militar

El seu fracàs condueix a la Guerra Civil

 

 

 

 

 

 

Publicat dins de 1.3. Interpretar els canvis i continuïtats dels fets i fenòmens històrics, contextualitzar-los, establir relacions de simultaneïtat entre diferents territoris, per comprendre’n la multicausalitat hist, 11.1. Identificar les característiques de les principals formes d’organització social i econòmica per formar-se una opinió i construir un pensament crític, 3.2. Interpretar el context actual a partir de l’anàlisi històrica, per fer propostes de futur raonades., 5. La Segona República (1931-1936), 6.1. Utilitzar fonts estadístiques, gràfiques i cartogràfiques de diferents escales i suports, digitals i analògiques, per obtenir informació rellevant sobre l’espai i fer alguna proposta de resolució, 6.2. Contrastar diferents fonts i aplicar els procediments d’anàlisi geogràfica més adequats als problemes plantejats i fer propostes de resolució de manera fonamentada., 6.3. Aplicar diferents fonts i sistemes d’informació geogràfica en l’anàlisi de problemes territorials, per plantejar diverses alternatives, Alfons XIII (1902-1931), HISTÒRIA d'ESPANYA, La Generalitat republicana (1931-1939), SOCIALS 4t ESO | Deixa un comentari

LA SEGONA REPÚBLICA; documents

 Manifest d’Alfons XIII als espanyols. Abril de 1931

“Les eleccions celebrades el diumenge, em revelen clarament que no tinc l’amor del meu poble. La meva consciència diu que aquest desviament no serà definitiu, perquè vaig procurar sempre servir a Espanya, ja a l’únic afany en l’interès públic i fins a les més crítiques conjuntures. Un Rei pot equivocar-se i sens dubte vaig errar jo alguna vegada, però sé bé que la nostra Pàtria es va mostrar sempre generosa davant les culpes sense malícia. Sóc el Rei de tots els espanyols i també un espanyol. Trobaria mitjans sobrats per mantenir els meus règies prerrogatives en eficaç forcejament contra els que les combaten; però decididament vull apartar-me de tot el que sigui llançar a un compatriota contra un altre, en fratricida guerra civil.

No renuncio a cap dels meus drets, perquè més que meus són dipòsits acumulats per la Històriade la custòdia m’han de demanar un dia compte rigorosa. Espero conèixer l’autèntica expressió de la consciència col·lectiva. Mentre parla la nació suspenc deliberadament l’exercici de l’Poder Real reconeixent-la com a única senyora dels seus destins “.

Manifest de D. Alfons de Borbó als espanyols. Madrid 14 d’abril de 1931

La Constitució de 1931

Espanya, en ús de la seva sobirania i representada per la Corts Constituents, decreta aquesta Constitució:

Art. 1º.- Espanya és una República democràtica de treballadors de tota classe, que s’organitza en règim de llibertat i justícia.

Els poders de tots els seus òrgans emanen de la vila.

La República constitueix un Estat integral, compatible amb l’autonomia de les regions i dels municipis.

La bandera de la República Espanyola és vermella, groga i morada.

Art. 2º.- Tots els espanyols són iguals davant la llei

Art. 3r.- L’estat espanyol no té religió oficial

Art. 4t.- El castellà és l’idioma oficial de la República (…) sense perjudici dels drets que les lleis de l’Estat reconeguin a les llengües de les províncies o regions.

Art. 5º.- La capital de la República es fixa a Madrid

Art. 11º.- Si una o diverses províncies limítrofes, amb característiques històriques, culturals i econòmiques comunes, acordessin organitzar-se en regió autònoma per formar un nucli politicoadministratiu dins de l’Estat espanyol, presentaran el seu Estatut d’acord amb el que estableix l’article 12 .

Art. 26º.- Totes les confessions religioses seran considerades com Associacions sotmeses a una llei especial. L’estat, les regions, les províncies i els municipis no mantindran econòmicament a les Esglésies, Associacions i Institucions religioses.

Art. 36.- Els ciutadans d’un i altre sexe majors de vint-anys, tindran els mateixos drets electorals conformin determinin les lleis.

Art. 48.- L’ensenyament primari serà gratuïta i obligatòria. L’ensenyament serà laic Art. 51.- La potestat legislativa resideix en el poble, que l’exerceix mitjançant el Congrés dels Diputats

Art. 67.- El President de la República és el Cap de l’Estat.

Art. 75.- El President de la República nomenarà i separarà lliurement a President de Govern

Art. 86.- El President de Consell i els ministres constitueixen el Govern.

Art. 94.- La Justícia és administrada en nom de l’Estat (…) Els jutges són independents en la seva funció. Només estan sotmesos a la llei.

(Text aprovat el 9 de desembre de 1931)

Declaracions de l’episcopat davant la Constitució de 1931

“Els principis i preceptes constitucionals en matèria confessional no només no responen a l’mínimum de respecte a la llibertat religiosa i de reconeixement dels drets essencials de l’Església que feien esperar el propi interès i dignitat de l’Estat, sinó que, inspirats per un criteri sectari , representen una veritable oposició fins i tot a aquelles mínimes exigències (…)

Més radicalment encara s’ha comès el greu i funest error d’excloure l’Església de la vida pública i activa de la nació, de les lleis, de l’educació de la joventut, de la mateixa societat domèstica, amb greu menyspreu dels drets sagrats i de la consciència cristiana de país. (…) De semblant separació violenta i injusta, de tan absurd laïcisme de l’Estat, l’Església no pot deixar de lamentar-se i protestar, convençuda com està que les societats humanes no poden conduir-se, sense lesió de deures fonamentals, com si Déu no existís , o desatendre la Religió, com si aquesta fos un cos estrany a elles o cosa inútil i nociva (…). ”

Declaració col·lectiva de l’episcopat davant la nova Constitució (desembre, 1931) (PAU Andalusia, setembre de 2011)

El problema religiós segons Azaña

Jo no em refereixo a les dues primeres, em refereixo a això que en diuen problema religiós. La premissa d’aquest problema, avui polític, la formulo jo d’aquesta manera: Espanya ha deixat de ser catòlica; el problema polític consegüent és organitzar l’Estat en forma tal que quedi adequat a aquesta fase nova i històrica de poble espanyol.

Jo no puc admetre, senyors diputats, que a això se li digui problema religiós. L’autèntic problema religiós no pot excedir els límits de la consciència personal, perquè és en la consciència personal on es formula i es respon la pregunta sobre el misteri del nostre destí. Aquest és un problema polític, de constitució de l’Estat, i és ara precisament quan aquest problema perd fins a les semejas de religió, de religiositat, perquè el nostre Estat, a diferència de l’Estat antic, que prenia sobre si la tutela de les consciències i donava mitjans d’impulsar a les ànimes, fins i tot contra la seva voluntat, pel camí de la seva salvació, exclou tota preocupació ultraterrena i tot cura de la fidelitat, i treu a l’Església aquell famós braç secular que tants i tan grans serveis li va prestar. Es tracta simplement d’organitzar l’Estat espanyol amb subjecció a les premisses que acabo d’establir. […]

Discurs d’Azaña al Congrés dels Diputats en 1931. Debat constitucional

(PAU Andalusia, setembre 2013)

Anàlisi historiogràfic sobre la reforma agrària     

 

“L’única ocasió en què a Espanya es donen les condicions polítiques adequades per emprendre una reforma agrària que afectés Andalusia en el si d’un estat liberal democràtic és, com se sap, durant la Segona República. No obstant això, el proletariat rural l’havia estat reivindicant des de molt abans obtenint com a resposta, en els més dels casos, la simple repressió. (…) L’agricultura tenia gran pes en l’economia de país durant aquella època, el que conferia als terratinents un poder gens menyspreable que a més van saber fer més gran mitjançant aliances amb altres sectors socials de la dreta. Aquestes aliances es van veure facilitades perquè altres problemes com ara les demandes autonòmiques, la crisi econòmica, els conflictes laborals, la força de l’sindicalisme extraparlamentari i el laïcisme republicà, entre d’altres,

Pérez Yruela, M. i Sevilla Guzmán, I .: La dimensió política a la reforma agrària.

Papers. Revista de Sociologia, núm 16 .

Anàlisi historiogràfic sobre la reforma agrària  

“L’única ocasió en què a Espanya es donen les condicions polítiques adequades per emprendre una reforma agrària que afectés Andalusia en el si d’un estat liberal democràtic és, com se sap, durant la Segona República. No obstant això, el proletariat rural l’havia estat reivindicant des de molt abans obtenint com a resposta, en els més dels casos, la simple repressió. (…) L’agricultura tenia gran pes en l’economia de país durant aquella època, el que conferia als terratinents un poder gens menyspreable que a més van saber fer més gran mitjançant aliances amb altres sectors socials de la dreta. Aquestes aliances es van veure facilitades perquè altres problemes com ara les demandes autonòmiques, la crisi econòmica, els conflictes laborals, la força de l’sindicalisme extraparlamentari i el laïcisme republicà, entre d’altres,

Pérez Yruela, M. i Sevilla Guzmán, I .: La dimensió política a la reforma agrària.

Papers. Revista de Sociologia, núm 16 . 1981

El document és un anàlisi historiogràfica , realitzat per sociòlegs, sobre els motius de l’fracàs de la reforma agrària durant la II República (1931- 1936), publicat el 1981 en una revista de sociologia editada per la Universitat Autònoma de Barcelona. Aporta informació sobre el Bienni Reformista (1931 – 1933).

Apareixen en aquest fragment les següents idees :

  • Durant la II República es van donar les condicions polítiques per a dur a terme una reforma de la propietat de la terra, a l’haver-se instaurat llavors un sistema democràtic. Reforma que venia sent reclamada pels jornalers des que es va implantar l’Estat liberal i es va dur a terme la desamortització de la terra.
  • Els terratinents havien seu poder polític, social i econòmic a el pes que l’agricultura tenia en l’economia espanyola de moment, per ser un país escassament industrialitzat.
  • Aquest poder, i la seva aliança amb els restants sectors oligàrquics -alta burgesia industrial i financera- a més de amb les institucions conservadores -com l’Església i l’Exèrcit-, els va permetre dificultar l’aplicació de la reforma.
  • La confluència de reformes que afectaven a aquests grups de poder -descentralización de l’Estat, reformes laborals i de l’Exèrcit, laïcisme, etc.- va unir a tots ells contra el conjunt de l’obra reformista republicana.

Aquesta última idea és la tesi que mantenen els autors de l’article, per a qui les reformes republicanes, inclosa l’agrària, van xocar amb la resistència d’uns grups de poder que no volien deixar de ser-ho.

Hem de contextualitzar el document en la política reformista republicana, més concretament, a la reforma agrària , els objectius, mesures preses, èxits i dificultats hem d’explicar (consulta la teoria per fer-ho)

Programa de el Front Popular

Els partits republicans Esquerra Republicana, Unió Republicana i el Partit Socialista, en representació de la mateixa i de la Unió Generalde Treballadors; Federació Nacional de Joventuts Socialistes, Partit Comunista, Partit Sindicalista (Àngel Pestaña), POUM, sense perjudici de deixar fora de perill els postulats de les seves doctrines, han arribat a comprometre un pla polític comú que serveixi de fonament i cartell a la coalició de les seves respectives forces en la immediata contesa electoral i de norma de govern que hauran de desenvolupar els partits republicans d’esquerra, amb el suport de les forces obreres, en el cas de victòria. (…) Com suplement indispensable de la pau pública, els partits coalitzats es comprometen:

1r A concedir per llei una àmplia amnistia dels delictes polític-socials comesos posteriorment a novembre de 1933 …

2n Es restablirà l’Imperi de la Constitució (…)

Els republicans no accepten el principi de nacionalització de la terra i el seu lliurament gratuïta als camperols, sol·licitada pels delegats de el partit socialista. Consideren convenients les següents mesures (…)

No accepten els partits republicà les mesures de nacionalització de la Bancaproposada pels partits obrers; coneixen, però, que el nostre sistema bancari requereix certs perfeccionaments …

No accepten els partits republicans el control obrer sol·licitat per la representació de el partit socialista. Convenen: restablir la legislació social en la puresa dels seus principis (…) rectificar el procés d’esfondrament dels salaris al camp, fixar salaris mínims (…)

Impulsessin, amb el ritme dels primers anys de la República, La creació d’escoles de primer ensenyament, establint cantines, robers, colònies escolars i altres institucions complementàries (…)

Programa de el Front Popular . 15 gener 1936

El govern d’Azaña el 1931

D’esquerra a dreta: Marcelino Domingo, Largo Caballero, Casares Quiroga,   Zulueta, Álvaro de Albornoz, Nocolás D’Olwer, Indalecio Prieto, Fernando dels Rius i José Giral. Asseguts: Alzalá Zamora i Azaña.

Publicat dins de 5. La Segona República (1931-1936), 6.1. Utilitzar fonts estadístiques, gràfiques i cartogràfiques de diferents escales i suports, digitals i analògiques, per obtenir informació rellevant sobre l’espai i fer alguna proposta de resolució, 6.2. Contrastar diferents fonts i aplicar els procediments d’anàlisi geogràfica més adequats als problemes plantejats i fer propostes de resolució de manera fonamentada., 6.3. Aplicar diferents fonts i sistemes d’informació geogràfica en l’anàlisi de problemes territorials, per plantejar diverses alternatives, 7.2. Explicar els diferents models d’organització política, econòmica i territorial i les desigualtats socioeconòmiques que es generen, per fer propostes d’actuació local de manera raonada., Alfons XIII (1902-1931), COMPETÈNCIES, HISTÒRIA d'ESPANYA, La Generalitat republicana (1931-1939), SOCIALS 4t ESO | Deixa un comentari

ART ROMÀNIC CATALÀ: ARQUITECTURA CATEDRAL DE SANTIAGO DE COMPOSTEL·LA

 Imatge de previsualització de YouTube
” Catedral de Santiago de Compostel·la “, Santiago de Compostel·la, La Corunya (s. XI-XVII). Té un origen romànic però moltíssims afegits posteriors.

Es coneixen els seus arquitectes: el Mestre Bernardo el Vell, el Mestre Esteve el Jove (fill de l’anterior), el Mestre Roberto i el Mestre Mateo que serà qui acabi les obres de la catedral. Aquí veiem el disseny original

Es tracta d’una Església de Pelegrinatge, sent la meta d’un camí que s’inicia a França i que durant segles ha estat realitzat per milions de pelegrins. En l’actualitat el pelegrinatge a Santiago de Compostel·la per visitar la tomba de el Sant s’ha reactivat a tot Europa.
La Catedral té planta de creu llatina amb tres naus que es perllonguen en els braços de la creu. Sobre les naus laterals es col·loca tribuna àmplia coberta per voltes de mig canó, que es perllonga sobre la girola, i que és el lloc d’acollida dels pelegrins. La tribuna s’obre a la nau central mitjançant arcs rodolins.
Cúpula de nervis o mitja taronja al transsepte en la qual s’obren finestres.
Té 5 absis semicirculars interior i exteriorment, el central més gran que els laterals. L’absis central té girola i s’obren 5 absidiols semicirculars excepte el central que és quadrangular interior i exteriorment.
La coberta de les naus és de volta de canó amb arcs faixons a la central i volta d’aresta en les laterals.
Alterna com a suport dels pilars compostos: un de base quadrangular amb columnes adossades i un altre de base circular amb columnes adossades, el que es diu “Alternança Normanda” que també es troba a la Catedral de Durham.

Els arcs són de mig punt lleugerament peraltat.

Exterior accentua molt la verticalitat, amb la construcció de dues grans torres als costats de cada façana, dues més a l’inici del transsepte i una altra al cimbori. Avui dia la façana principal apareix recoberta per ” La Façana de l’Obradoiro ” d’estil barroc, darrere d’ella es troba la façana romànica.

Té tres façanes:
– Pòrtic de la Glòria, a la façana occidental acabada al segle XII pel Mestre Mateo a la qual en època barroca es sobreposarà la “Façana de l’Obradoiro”.
– Pòrtic de Azabachería “, o nord, que es va perdre en un incendi. Alguns relleus es van incorporar al Pòrtic de Argenteries.
– Pòrtic de Argenteries, o Sud, que és el més antic.
” Pòrtic de Argenteries ” (1104), realitzat pel Mestre Esteban “El Jove”. Transsepte Sud, lateral esquerre. La seva influència pot procedir de el Mestre de la Catedral de Conques.

Té un cos superior amb arcs polilobulats i pòrtic doble amb timpà i arquivoltes decorades. Entre les dues portes es col·loca la imatge del  Crismó.
La temàtica lluita contra l’heretgia monofisita, que considerava que Crist només tenia naturalesa divina, negant la humanitat de el Senyor. Subratlla així la doble naturalesa de Jesucrist: Déu i home.

En el timpà esquerre es representen les temptacions de Crist.
A l’angle apareix la figura d’una dona amb un crani a la falda, per a alguns es tracta d’una representació de la dona adúltera. Per a altres es pot referir a una llegenda iniciàtica d’origen templer i potser d’arrels càtares. La llegenda diu que hi va haver una vegada una donzella que va quedar prenyada tot i que ella assegurava que no havia tingut contacte amb home. Els seus pares la van matar per ocultar la vergonya i la van enterrar i una vegada enterrada va parir un cap parlant que predeia el futur dels humans. Aquesta figura no està pregant de genolls sinó que està asseguda sobre dos lleons. Encara ens trobem en l’època en la qual la dona tindrà una càrrega negativa, serà considerada com a font de pecat, fins que la imatge de la Mare de Déu prengui importància i acabi amb aquesta tradició.
En el brancal la imatge d’un personatge amb un be a la falda de difícil interpretació. Procedeix de l’Pòrtic de Azabachería.

La Mare de Déu apareix representada com “La Mare de Déu de la Llet” que en èpoques posteriors es generalitzarà i cobrarà importància.
En el timpà dret apareix la Passió de Crist, partint de l’naixement a la franja superior.
Al lateral del pòrtic “La Creació d’Adam”, es tracta d’una de les escenes incorporades que havien sobreviscut de la crema del “Pòrtic de Azabachería”, juntament amb “Adam i Eva al Paradís”.

A la banda esquerra de la façana hi ha una figura de David amb un lleuger somriure, assegut a la gatzoneta i tocant l’arpa, que es relaciona amb la manera de representar de Tolosa.

Les eixutes tenen decoració de Crist amb els àngels i sants, i una figura de Santiago en el centre. Crist apareix en major grandària: jerarquització.

Té també la representació dels signes del zodíac.
” Pòrtic de la Glòria ” (s. XII), d’el Mestre Mateo.
Realitzada en l’etapa de transició al Gòtic, és a dir Romànic de Transició o protogòtic. Sota el pòrtic hi ha una cripta que li serveix de base i que és plenament gòtica.

És un pòrtic de tres obertures amb gran sobrecargamiento de decoració.
La porta central mostra la figura de Jesucrist amb àngels i els ancians de l’Apocalipsi a les arquivoltes. En el mainell la figura de l’apòstol Jaume i en una de les brancals les figures dels apòstols i en l’altra la dels profetes. Sota la imatge de Sant Jaume hi ha un autoretrat de el Mestre Mateo mirant agenollat ​​cap a l’interior de el temple.
Les portes laterals mostren figures d’apòstols i profetes secundaris.

A les arquivoltes laterals la vida dels gentils i dels jueus amb àngels que condueixen als estalvis a el món de la Glòria.

Les figures ja mostren relació entre elles, hi ha expressió en les cares i tractament dels plecs de les vestidures.

Entre els profetes majors trobem a Moisès, Isaïes, David i Jeremies, sent la més destacada la imatge de David, ja que mostra el somriure gòtica.
Per ampliar la informació
https://historia.nationalgeographic.com.es/a/catedral-santiago-gran-obra-maestro-mateo_7200
Publicat dins de 10.1. Comparar algunes expressions culturals pròpies amb la d’altres cultures, per fomentar el respecte a la diversitat i construir una identitat personal i col·lectiva., 10.2. Contextualitzar expressions culturals d’aquí i d’arreu del món i identificar-ne els valors inherents, per compartir aquells que afavoreixen la diversitat i la construcció de la identitat pròpia , 10.3. Valorar expressions culturals d’aquí i d’arreu del món i analitzar críticament la seva influència en un món global, per decidir amb criteri quines volem adoptar i conservar., 2. Edat Mitjana: antiguitat tardana, romànic i gòtic, Art Romànic: arquitectura, Competència 10. Valorar les expressions culturals pròpies, per afavorir la construcció de la identitat personal dins d’un món global i divers, HISTÒRIA de L'ART | Deixa un comentari