Va d'Art, Història, Economia, i Geografia
Les Socials a l'Institut
Vés al contingut
  • Pàgina d'inici
  • ECONOMIA 4tESO
  • GEOGRAFIA 2nBAT
  • HISTÒRIA d’ESPANYA 2nBAT
  • HISTÒRIA de l’ ART 2nBat
  • HISTÒRIA MÓN CONTEMPORANI 1rBAT
  • NOSTRA MEMÒRIA HISTÒRICA
  • PRESENTACIÓ
  • SOCIALS 1rESO
  • SOCIALS 2nESO
  • SOCIALS 3r ESO
  • SOCIALS 4t ESO
← CONTEXT del RENAIXEMENT
LA GUERRA CIVIL (1936-1939)  →

ORÍGENS I CONSOLIDACIÓ DEL CATALANISME (1833-1901)

Publicat el 2 d'octubre de 2014 per GAUDES CLARASÓ EVA

El catalanisme va iniciar-se al s.XIX com a moviment cultural de recuperació de la llengua i la cultura catalanes. Hi havia un interès pel coneixement de la història, la literatura, les tradicions i el dret civil català, que van fer evident que Catalunya era un país dotat històricament d’una personalitat pròpia.

En paral·lel, el desenvolupament econòmic i social d’Espanya, amb Catalunya com a pionera del procés industrialitzador, va accentuar aquest sentit diferencial i va evidenciar una sèrie de problemes que l’Estat liberal, centralitzat i uniformista, era incapaç de resoldre. Al final de segle, el catalanisme va esdevenir un moviment polític que pretenia una reforma de l’Estat i que es vertebrava al voltant de la consecució de l’autonomia de Catalunya.

L’aparició d’aquest sentiment catalanista l’hem de buscar en el Romanticisme, en l’exaltació dels sentiments i per tant, d’aquests nacionalismes.

La definició més clàssica de nació és la de RENAN:

“Una nación es una solidaridad constituida por el sentimiento de los sacrificios hechos y que se está en disposición de hacer todavía. Supone un pasado y se resume en el presente en un hecho tangible: el consentimiento, el deseo claramente expresado de continuar la vida común. La existencia de una nación es el plebiscito de todos los días.”

RENAN, Ernest: “qu’est-ce qu’une nation? ; Manual de Historia Universal. Espasa Calpe. Madrid 1960.

En ella apareixen els dos principis de la nació contemporània:

– El de la sobirania popular, autodeterminació i llibertat

– La concepció romàntica de l’esperit nacional, la nació-poble o grup històric front l’estat artificial.

UNA NOVA CULTURA CATALANISTA

La persistència de la identitat catalana

Al principi del segle XIX, després d’un segle del Decret de Nova Planta (1716), que havia modificat tota l’estructura políticoadministrativa de l’antiga Corona d’Aragó, persistia a Catalunya un refús del procés de centralització administrativa i de la temptativa d’identificació amb les lleis i la llengua de Castella. 

Com a resultat d’aquesta política, a començaments del segle XIX el català havia desaparegut com a llengua administrativa i de cultura. Però, en canvi, continuava viu com a llengua en la parla quotidiana entre la majoria de la població, i s’utilitzava com a llengua escrita per a les cançons i els romanços tradicionals, així com als llibres adreçats a un públic popular. A més, malgrat la tendència uniformadora de l’Estat, la societat catalana va mantenir no tan sols la llengua pròpia, sinó també els seus costums i les tradicions, especialment la manera de viure. 

En definitiva, tot i que els catalans del segle XIX se sentien espanyols com a súbdits de la monarquia, tenien consciència del seu particularisme dins del nou Estat liberal.

La Renaixença literària i cultural

La Renaixença fou un moviment cultural iniciat a Catalunya a la dècada de 1830 com a reivindicació de l’ús públic i cultural de la llengua catalana. El seu inici el trobem amb la publicació d’obres importants com  La pàtria (1833) de Bonaventura Carles Aribau  i les propostes de Joaquim Rubió i Ors (1841). A partir d’aquest moment, la llengua es va convertir en el símbol d’un moviment que es dedicà a conscienciar els ciutadans de la necessitat de fer del català no només una llengua parlada, sinó també una llengua de cultura.

L’any 1859 es van iniciar el Jocs Florals com una plataforma per promoure i difondre la llengua i la literatura catalanes. El certamen volia preservar la puresa de la llengua escrita i premiava textos poètics escrits en català antic (llemosí) o català literari modern, que, en aquells moments es trobaven força allunyats del català que es parlava al carrer. 

La Renaixença va situar la llengua com a element central de la identitat catalana, les arrels de la qual es van rastrejar en la literatura, la història, el dret i el folklore. La mirada al passat medieval, impulsada per literats com Manuel Milà i Fontanals o l’arxiver Pròsper de Bofarull, vindicà el paper dels comtes de Barcelona i la importància de la Corona d’Aragó, mentre que Víctor Balaguer, Antoni de Bofarull o Antoni Aulèsia i Pijoan paraven atenció a la història de Catalunya. Alhora, juristes com Estanislau Reynals i Rabassa, Francesc Permanyer i Tunyets i Manuel Duran i Bas analitzaren el dret com a expressió de l’ànima catalana i defensaren que els usos i costums del passat reflectin la psicologia col·lectiva d’un poble. 

La Renaixença popular

En paral·lel, al marge i en oposició a la Renaixença literària, es va desenvolupar un moviment cultural de caràcter popular que defensava la utilització  del català “que es parla” i que comptava amb la tradició d’una literatura i d’un teatre populars, que tractaven temes quotidians. 

Aquesta Renaixença va estendre’s de la mà d’homes com Josep Anselm Clavé, Abdó Terradas i Frederic Soler, que criticaven el català culte com una llengua medievalitzant, arcaica i carrinclona. 

Clavé va contribuir a l’arrelament del català entre classes populars amb el repertori de cançons que interpretaven les societats corals. Terrades va connectar amb la tradició d’un teatre d’agitació política representat en llengua catalana. Però, l’autèntic renovador del teatre popular va ser Frederic Soler, amb el pseudònim Serafí Pitarra que va escriure un teatre caricaturesc i sarcàstic.

Tanmateix, a la dècada de 1870 es va produir un apropament dels dos corrents a fi de deixar de banda les polèmiques i de sumar esforços en l’impuls de la llengua. En aquesta direcció, els Jocs Florals es van popularitzar i van esdevenir una festa cívica i una plataforma de difusió del català, d’on van sortir grans escriptors com Àngel Guimerà, Narcís Oller o Jacint Verdaguer.

A més, el català es va començar a incorporar-se a les publicacions (diaris, revistes, etc.).

 

Aquest article ha estat publicat en 1.2. Analitzar l’evolució d’un fet o fenomen al llarg del temps, contextualitzar-lo en l’àmbit polític, social, econòmic i cultural, per entendre’n la multiplicitat de causes i conseqüències, 1.3. Interpretar els canvis i continuïtats dels fets i fenòmens històrics, contextualitzar-los, establir relacions de simultaneïtat entre diferents territoris, per comprendre’n la multicausalitat hist, 10.2. Contextualitzar expressions culturals d’aquí i d’arreu del món i identificar-ne els valors inherents, per compartir aquells que afavoreixen la diversitat i la construcció de la identitat pròpia , 10.3. Valorar expressions culturals d’aquí i d’arreu del món i analitzar críticament la seva influència en un món global, per decidir amb criteri quines volem adoptar i conservar., 11.3. Contrastar i valorar informacions diferents analitzant causes i conseqüències de fets i fenòmens socials i proposar solucions alternatives a problemes concrets., 3. Orígens del catalanisme polític (1830-1901), 3.2. Interpretar el context actual a partir de l’anàlisi històrica, per fer propostes de futur raonades., Alfons XIII (1902-1931), HISTÒRIA d'ESPANYA, Orígens del catalanisme polític, Restauració borbònica (1874-1902). Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.
← CONTEXT del RENAIXEMENT
LA GUERRA CIVIL (1936-1939)  →
  • Comptem qui ens visita

    comptador de visites a comptador de visites a
  • Des d’on ens visites?

  • Índex

    • COMPETÈNCIES (31)
      • Competència 1. Analitzar els canvis i les continuïtats dels fets o fenòmens històrics per comprendre’n la causalitat històrica (14)
        • 1.1. Analitzar l’evolució d’un fet o fenomen i situar-lo cronològicament, per comprendre’n les causes i les conseqüències. (1)
        • 1.2. Analitzar l’evolució d’un fet o fenomen al llarg del temps, contextualitzar-lo en l’àmbit polític, social, econòmic i cultural, per entendre’n la multiplicitat de causes i conseqüències (8)
        • 1.3. Interpretar els canvis i continuïtats dels fets i fenòmens històrics, contextualitzar-los, establir relacions de simultaneïtat entre diferents territoris, per comprendre’n la multicausalitat hist (10)
      • Competència 10. Valorar les expressions culturals pròpies, per afavorir la construcció de la identitat personal dins d’un món global i divers (9)
        • 10.1. Comparar algunes expressions culturals pròpies amb la d’altres cultures, per fomentar el respecte a la diversitat i construir una identitat personal i col·lectiva. (1)
        • 10.2. Contextualitzar expressions culturals d’aquí i d’arreu del món i identificar-ne els valors inherents, per compartir aquells que afavoreixen la diversitat i la construcció de la identitat pròpia (4)
        • 10.3. Valorar expressions culturals d’aquí i d’arreu del món i analitzar críticament la seva influència en un món global, per decidir amb criteri quines volem adoptar i conservar. (4)
      • Competència 11. Formar-se un criteri propi sobre problemes socials rellevants per desenvolupar un pensament crític (16)
        • 11.1. Identificar les característiques de les principals formes d’organització social i econòmica per formar-se una opinió i construir un pensament crític (4)
        • 11.2. Analitzar els fets i fenòmens socials a partir de la informació obtinguda de fonts diverses, tenint en compte les diferents percepcions i valors que emanen dels drets humans, i formar-se una opi (8)
        • 11.3. Contrastar i valorar informacions diferents analitzant causes i conseqüències de fets i fenòmens socials i proposar solucions alternatives a problemes concrets. (3)
      • Competència 12. Participar activament i de manera compromesa en projectes per exercir drets, deures i responsabilitats propis d’una societat democràtica (2)
      • Competència 13. Pronunciar-se i comprometre’s en la defensa de la justícia, la llibertat i la igualtat entre homes i dones (5)
        • 13.1. Denunciar situacions de discriminació i agressió per ajudar a identificar-ne les causes i les conseqüències i iniciar processos de solució. (2)
        • 13.2. Proposar mesures de resolució de conflictes per garantir un clima de llibertat, igualtat i respecte a les persones. (1)
      • Competència 2. Aplicar els procediments de la recerca històrica a partir de la formulació de preguntes i l’anàlisi de fonts, per interpretar el passat (6)
        • 2.1. Formular-se una pregunta sobre un fet o fenomen històric i analitzar algunes fonts —de manera pautada— per donar-hi resposta (1)
        • 2.2. Formular-se preguntes i plantejar hipòtesis sobre un fet o fenomen històric, i analitzar fonts de diferent tipologia —de manera pautada— per construir una explicació històrica. (3)
        • 2.3. Plantejar-se preguntes i hipòtesis sobre un fet o fenomen històric, i seleccionar i analitzar diferents fonts per interpretar el passat. (3)
      • Competència 3. Interpretar que el present és producte del passat, per comprendre que el futur és fruit de les decisions i accions actuals (10)
        • 3.1. Explicar un àmbit de l’actualitat (polític, econòmic, social…) a partir de l’anàlisi històrica, per projectar què podria passar en el futur. (3)
        • 3.2. Interpretar el context actual a partir de l’anàlisi històrica, per fer propostes de futur raonades. (7)
        • 3.3. Interpretar la historicitat del present i analitzar les decisions que es prenen ara, per actuar sobre el futur. (1)
      • Competència 4. Identificar i valorar la identitat individual i col·lectiva per comprendre la seva intervenció en la construcció de subjectes històrics (9)
        • 4.1. Situar històricament els trets que identifiquen els individus i les societats, i descriure’ls (1)
        • 4.2. Analitzar els rols dels individus i els grups socials en els canvis històrics. (3)
        • 4.3. Justificar les interaccions entre l’individu i la societat en el temps històric. (3)
      • Competència 5. Explicar les interrelacions entre els elements de l’espai geogràfic, per gestionar les activitats humanes en el territori amb criteris de sostenibilitat. (2)
        • 5.1. Explicar les relacions entre els diversos elements de l’espai geogràfic i identificar l’impacte de les activitats humanes sobre el territori, per discriminar entre les que són sostenibles i les q (1)
        • 5.2. Explicar les activitats humanes que configuren l’espai geogràfic i els impactes que hi provoquen, per plantejar alternatives sostenibles. (1)
      • Competència 6. Aplicar els procediments de l’anàlisi geogràfica a partir de la cerca i l’anàlisi de diverses fonts, per interpretar l’espai i prendre decisions (2)
        • 6.1. Utilitzar fonts estadístiques, gràfiques i cartogràfiques de diferents escales i suports, digitals i analògiques, per obtenir informació rellevant sobre l’espai i fer alguna proposta de resolució (2)
        • 6.2. Contrastar diferents fonts i aplicar els procediments d’anàlisi geogràfica més adequats als problemes plantejats i fer propostes de resolució de manera fonamentada. (2)
        • 6.3. Aplicar diferents fonts i sistemes d’informació geogràfica en l’anàlisi de problemes territorials, per plantejar diverses alternatives (2)
      • Competència 7. Analitzar diferents models d’organització política, econòmica i territorial, i les desigualtats que generen, per valorar com afecten la vida de les persones i fer propostes d’actuació (5)
        • 7.1. Explicar com incideixen les polítiques de les diverses administracions territorials en la vida quotidiana de la ciutadania, per poder exercir els drets, assumir les responsabilitats i fer propost (2)
        • 7.2. Explicar els diferents models d’organització política, econòmica i territorial i les desigualtats socioeconòmiques que es generen, per fer propostes d’actuació local de manera raonada. (3)
        • 7.3. Analitzar alguns dels principals problemes geoeconòmics i els agents que hi intervenen a escala mundial, i valorar com afecten la nostra vida quotidiana, per plantejar propostes alternatives (2)
      • Competència 8. Analitzar les manifestacions culturals i relacionar-les amb els seus creadors i la seva època, per interpretar les diverses cosmovisions i la seva finalitat (5)
      • Competència 9. Valorar el patrimoni cultural com a herència rebuda del passat, per defensar-ne la conservació i afavorir que les generacions futures se l’apropiïn (7)
        • 9.1. Contextualitzar i difondre elements del patrimoni cultural passat i present i de l’entorn proper, per afavorir-ne la conservació i salvaguarda. (1)
    • ECONOMIA 4rt ESO (1)
    • HISTÒRIA d'ESPANYA (18)
      • 1. Construcció de l'estat liberal (1)
      • 3. Orígens del catalanisme polític (1830-1901) (1)
      • 4. Fallida del sistema de la Restauració (1902-1931) (1)
      • 5. La Segona República (1931-1936) (3)
      • 6. La Guerra Civil (1936-1939) (3)
        • Bàndol Insurrecte (1)
        • Conseqüències de la Guerra Civil (2)
        • El govern de Burgos (gener 1938) (1)
        • Govern dictatorial a la zona insurrecta (1)
        • La fi de la guerra a la zona centre fins 1 d'abril 1939 (2)
      • 7. El franquisme (1939-1959) (6)
        • Etapa d'autarquia: 1939 – 1959: Aïllament internacional desprès d’una guerra. (2)
        • Forces d'oposició al franquisme: forces clandestines, maquis i republicans des de l'exili (1)
        • Institucionalització del règim i suports (1936-1939) (1)
      • 8. Transició a la democràcia (1975-2016) (3)
        • Constitució de 1978 (1)
    • HISTÒRIA de L'ART (7)
      • 1. Antiguitat Clàssica: Arts de Grècia i Roma (2)
        • Arquitectura Grega (1)
      • 2. Edat Mitjana: antiguitat tardana, romànic i gòtic (2)
        • Art Romànic: arquitectura (1)
      • 3. Època moderna: renaixement, manierisme, barroc i rococó (1)
        • Renaixement i Manierisme: arquitectura (1)
        • Renaixement i manierisme: escultura (1)
        • Renaixement i manierisme: pintura (1)
      • 4. Era contemporània: arts dels segles XIX i XX (2)
        • S. XIX: arquitectura (1)
        • S. XIX: pintura (1)
    • HISTÒRIA del MÓN COMTEMPORANI (6)
      • Cap un nou ordre mundial (1)
        • Creació de les aliances militars: OTAN (1949) i COMECÓN amb el Pacte ce Varsòvia (1955) (1)
        • La Guerra Freda i els conflictes asiàtics (1950-1975) (1)
        • La Guerra Freda: la crisi d'Egipte (1956) i de Cuba (1959) (1)
      • Europa fa la Revolució Industrial (1)
        • Factors impulsors de la industrialització (1)
      • La dominació europea del món (3)
        • IGM: Guerra de moviments (1914) (1)
        • IIGM: derrota japonesa al Pacífic l'agost de 1945 (6 Hiroshima) i (9 Nagasaki) (1)
        • IIGM: etapa de Pau Armada (1933-1939) (1)
        • IIGM: fi de la guerra a Europa (1944-1945) (1)
        • IIGM: la guerra llampec (1939-1942) (1)
        • IIGM: primeres derrotes de l'Eix (1942-1943) (1)
        • La segona revolució industrial (1)
      • Un segle XX sagnant: les Guerres Mundials (1)
    • MEMÒRIA HISTÒRICA (3)
      • EN BLANC I NEGRE (2)
      • STOLPERSTEINE projecte (1)
    • SOCIALS 1r ESO (1)
    • SOCIALS 4t ESO (21)
      • 2. Per què la Revolució Agrícola va canviar la història? (1)
      • 3. Per què anomenem a Catalunya la "Fàbrica d'Espanya"? (4)
        • Creixement urbà a Catalunya (1)
        • Diversificació industrial a Catalunya (1)
        • Explotació dels recursos naturals: mineria i siderúrgia (1)
        • Goya (1)
        • La construcció del ferrocarril a Espanya (1)
        • Mesures del liberalisme polític i econòmic de l'estat espanyol (1)
        • Orígens del catalanisme polític (1)
        • Primeres associacions obreres a Catalunya (1)
        • Restauració borbònica (1874-1902) (2)
      • 4. Per què l'imperialisme ha causat les grans Guerres Mundials? (10)
        • Alfons XIII (1902-1931) (4)
        • Bienni Conservador (1933) i el Front Popular (1936-1939) (1)
        • Dictadura de Primo de Rivera (1923-1930) (1)
        • El Bienni Reformista de la 2a República (1931-1933) (1)
        • Guerra Civil Espanyola (1)
        • IGM: La Guerra de moviments (1914-1915) (1)
        • IIGM: Ofensives aliades (1942-1945) (1)
        • IIGM: Victòries de l'Eix (1939-1941) (1)
        • L'holocaust jueu (1)
        • La Generalitat republicana (1931-1939) (2)
        • La guerra de trinxeres (1914-1917) (1)
        • La nova societat de classes (1)
        • La segona revolució industrial: el Taylorisme i el Fordisme (1)
      • 5. Per què el nostre món és tan desigual? (9)
        • Autarquia i aïllament internacional (1939-1959) (3)
        • Bases polítiques de la dictadura franquista (1939-1975) (2)
        • Franquisme: "Desarrollismo" (1959-1975) (2)
        • Guerra Freda i política de blocs 1946-1963 (1)
        • La condició de la dona al franquisme (2)
        • La Constitució de 1978 (1)
        • La UE (1)
        • Oposició al franquisme (2)
        • Transició a la democràcia (1975-1977) (2)
Va d'Art, Història, Economia, i Geografia
Gràcies al WordPress.