El saber controlar els propis impulsos és un signe de maduresa personal. Hi ha molts alumnes que no tenen una capacitat d’autocontrol envers els propis sentiments. Saber gestionar els propis sentiments és una tasca difícil fins i tot per nosaltres els adults.
Des de la Universitat de Washington es va crear la tècnica del semàfor. La seva utilitat es basa el fet que és una tècnica perceptible i coneguda pels nens. Els tres colors del semàfor corresponen a tres passos per autocontrolar-se. Quan hi ha el color vermell els alumnes s’han d’aturar,es paren, es calmen, Després amb el llum groc, avancen o s’aturen a poc a poc, és a dir pensen què han de fer i finalment amb el verd, tiren endavant i actuen.
Aprendre a parar-se i a pensar ajuda a resistir les dificultats de la vida diària. Es tracta d’aconseguir persones actives que reconeixen i accepten els propis sentiments i actuen per resoldre conflictes.
Per explicar-ho als alumnes de forma clara i senzilla els hi direm que les emocions són senyals. Algunes vegades aquestes emocions ens indiquen que ens hem d’aturar, que no podem avançar, tal i com ens indica el semàfor de color vermell. Quan hi ha emocions molt fortes que no podem controlar, el primer que hem de fer és aturar-nos i calmar-nos. Respirar profundament, apartar-se, comptar fins a deu, passejar, xiular…
Després, d’això ha de venir el pensament, l’anàlisi conscient del que ens passa i pensar què podem fer o com podem actuar davant aquella acció, sentiment o pensament. Finalment hem d’afrontar la situació, sigui quina sigui, acceptant que actuant, ens podem equivocar o no i això pot provocar un altre cop, la necessitat de gestionar els nostres sentiments.