Reptes Metodològics dels PLE

 

Què és un PLE?

Els Entorns Personals d’Aprenentatge (PLE, per les sigles en Anglès de Personal Learning Environment ) són sistemes que ajuden els estudiants a prendre el control i gestió del seu propi aprenentatge. Això inclou el suport als estudiants per fixar els objectius d’aprenentatge propis, gestionar-ne l’aprenentatge, la gestió dels continguts i processos, comunicar-se amb altres en el procés d’aprenentatge i assolir així els objectius d’aprenentatge.

Un PLE pot estar compost d’un o diversos subsistemes: així, es pot tractar d’una aplicació d’escriptori o estar compostos per un o més serveis web.

Els PLE inclouen la integració dels episodis d’aprenentatge formals i informals en una experiència única, l’ús de xarxes socials que poden creuar les fronteres institucionals i la utilització de protocols de xarxa ( Peer-to-Peer , serveis web, sindicació de continguts) per connectar una sèrie de recursos i sistemes dins un espai gestionat personalment.

També es pot definir un PLE com una aplicació o conjunt d’aplicacions utilitzades per un aprenent per organitzar el seu propi procés d’aprenentatge o com un concepte que defineix operacionalment les activitats que poden realitzar els diferents tipus d’aprenents .

Per a alguns autors, un PLE no només ha de considerar les eines web 2.0. sinó també les relacions interpersonals entre els aprenents-aprenents, aprenents-docents, fins i tot entre aprenents-persones externes a la comunitat educativa. També s’hi han d’incloure els espais físics on es produeixin els actes d’aprenentatge (biblioteques, parcs, el metro, l’oficina, etc.) i els materials impresos (llibres, revistes, diaris, etc.).

Un altre grup deducadors i tecnòlegs educatius proposen que els PLE han de propiciar situacions daprenentatge que incloguin lectura, escriptura, presentacions multimèdia i ledició en línia i en temps real dels elements multimèdia i dels continguts educatius (OA, REA, etc.) .

Per comprendre millor què és un PLE proposem la visualització d’una entrevista amb Jordi Adell on s’aborda la pregunta: Què és un PLE – “Personal Learning Environment?“

Eines i serveis

Per cercar i accedir a la informació
Crear editar i publicar informació
Relacions amb altres persones:
A través dels recursos, experiències i activitats que difonem: Del.icio.us, Diigo, Twitter, WordPress,…
A través de les elaboracions personals i el diàleg amb gent interessant: Twitter, Linkedin, Facebook,…
A través de produccions personals i objectes que compartim utilitzant l’estructura d’eines i serveis que tenim a la nostra disposició:YouTube, WordPress, Flickr, SlideShare, Slide, Vimeo, Picasa,…
Recursos i fonts d’informació
Persones. La xarxa personal d’aprenentatge (el meu PLN)

Primers passos per crear un PLE

Jordi Adell en alguna de les presentacions apuntava els següents:

Crear un compte a Twitter i segueix gent interessant.
Comparteix les teves idees i troballes amb ells: http://twitter.com/
Subscriu-te via RSS a blocs o altres fonts d’informació (revistes científiques). Google reader
Comença a escriure les teves idees i projectes al teu propi bloc a WordPress, Blogger o Posterous.
Etiqueta i comparteix els teus favorits a del.icio.us o dic
Participa a algunes xarxes socials interessants: Reducan, Elgg, Ning, Grou.ps
Afegeix el teu lifestreaming i comparteix-ho. Subscriu-te al d’altres persones interessants a friendfeed.com

Afegim altres consells pràctics que no has d’oblidar:

Cal començar amb calma, de mica en mica i, si és possible, amb l’ajuda d’algú que t’ajudi.
Comença per crear una identitat on-line i intenta utilitzar el mateix usuari en tots els serveis.
No t’acomplexis i tracta de compartir a la xarxa. És important donar i prendre. Respon tant com a preguntes.
Proveu les noves eines abans de decidir que no us seran útils.
Tracta de respectar les normes dús de la xarxa.
Prova les eines a la xarxa del portal eco escola 2.0 i que t’ofereixen un entorn adaptable a les teves necessitats: Crea el bloc del teu centre, crea el teu bloc personal, registra’t a la Xarxa Social del Professorat (crea’t un grup, convida els teus amics i companys i participa en aquells que t’interessin), comparteix les teves investigacions publicant a la Wiki dels nostres centres, comparteix les teves experiències i bones pràctiques en obrint l’escola oa les revistes i blocs de bones pràctiques.
Recorda que un PLE ens permet:
aprendre més sobre TIC i sobre qualsevol altre tema que ens interessi ia més fer-ho al ritme que s’adapti a les nostres necessitats,
desenvolupar la nostra competència i seguir aprenent al llarg de tota la vida,
participar en xarxes socials professionals i en comunitats pràctiques,
convertir-nos en consumidors i productors de coneixement lliure i obert,
però sobretot fer amics, conèixer gent i divertir-nos…

A continuació oferim un esquema de les eines que podríem fer servir per crear el nostre PLE

Jordi Adell parla que un PLE té tres parts principals:

Els recursos o fonts dinformació.
Personal Learning Network – PLN (Xarxa personal d’aprenentatge) que    cadascú va construint.

    •  Les eines que un escull per al seu aprenentatge.
    • Els recursos o  fonts d´informació.
    • Personal Learning Network – PLN (Xarxa personal d´aprenentatge que cada aprenent va construint. que cada .
  • Eines i serveisPer cercar i accedir a la informació
    Crear editar i publicar informació
    Relacions amb altres persones:
    A través dels recursos, experiències i activitats que difonem: Del.icio.us, Diigo, Twitter, WordPress,…
    A través de les elaboracions personals i el diàleg amb gent interessant: Twitter, Linkedin, Facebook,…
    A través de produccions personals i objectes que compartim utilitzant l’estructura d’eines i serveis que tenim a la nostra disposició:YouTube, WordPress, Flickr, SlideShare, Slide, Vimeo, Picasa,…
    Recursos i fonts d’informació
    Persones. La xarxa personal d’aprenentatge (el meu PLN)Primers passos per crear un PLEJordi Adell en alguna de les presentacions apuntava els següents:-Crear un compte a Twitter i segueix gent interessant.
    -Comparteix les teves idees i troballes amb ells:  http://twitter.com/
    -Subscriu-te via RSS a blocs o altres fonts d’informació (revistes    científiques). Google reader
    -Comença a escriure les teves idees i projectes al teu propi bloc a WordPress, Blogger o Posterous.
    Etiqueta i comparteix els teus favorits a del.icio.us o dic
    Participa a algunes xarxes socials interessants: Reducan, Elgg, Ning, Grou.ps
    Afegeix el teu lifestreaming  i comparteix-ho. Subscriu-te al d’altres persones interessants a

    1. Afegeix el teu lifestreaming i comparteix-ho. Subscriu-te al d’altres persones interessants a friendfeed.com

    Afegim altres consells pràctics que no has d’oblidar:

    • Cal començar amb calma, de mica en mica i, si és possible, amb l’ajuda d’algú que t’ajudi.
    • Comença per crear una identitat on-line i intenta utilitzar el mateix usuari en tots els serveis.
    • No t’acomplexis i tracta de compartir a la xarxa. És important donar i prendre. Respon tant com a preguntes.
    • Proveu les noves eines abans de decidir que no us seran útils.
    • Tracta de respectar les normes dús de la xarxa.
    • Prova les eines a la xarxa del portal eco escola 2.0 i que t’ofereixen un entorn adaptable a les teves necessitats: Crea el bloc del teu centre , crea el teu bloc personal, registra’t a la Xarxa Social del Professorat (crea’t un grup, convida els teus amics i companys i participa en aquells que t’interessin), comparteix les teves investigacions publicant a la Wiki dels nostres centres, comparteix les teves experiències i bones pràctiques en obrint l’escola oa les revistes i blocs de bones pràctiques.
    • Recorda que un PLE ens permet:
      • aprendre més sobre TIC i sobre qualsevol altre tema que ens interessi ia més fer-ho al ritme que s’adapti a les nostres necessitats,
      • desenvolupar la nostra competència i seguir aprenent al llarg de tota la vida,
      • participar en xarxes socials professionals i en comunitats pràctiques,
      • convertir-nos en consumidors i productors de coneixement lliure i obert,
      • però sobretot fer amics, conèixer gent i divertir-nos…

    A continuació oferim un esquema de les eines que podríem fer servir per crear el nostre PLE

    PLE

    Presentació utilitzada per Dorlrs Rei g sobre els entorns personals d’aprenentatge

    Aula Digital Canària

    Accés a la informació del Servei “Aula Digital Canària”

    G Suite Educatiu de la Conselleria dEducació

    Accés a la informació del Servei “GSuite Educatiu”

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *