Dia Universal dels Drets dels Infants

El 20 de novembre se celebra el Dia Universal dels Drets dels Infants perquè és una data clau en la història de la protecció de la infància. Aquest dia coincideix amb dues fites molt importants de les Nacions Unides:

  • 1959: l’Assemblea General de l’ONU aprova la Declaració dels Drets de l’Infant, el primer document internacional que reconeix que els infants tenen drets propis.
  • 1989: exactament trenta anys després, el 20 de novembre, l’ONU aprova la Convenció sobre els Drets de l’Infant, un tractat jurídic vinculant que obliga els estats a protegir, respectar i garantir els drets dels nens i nenes.

Per això el 20N esdevé el símbol del compromís mundial amb els drets de la infància i un recordatori de la necessitat de continuar treballant per assegurar que tots els infants visquin amb dignitat, protecció i oportunitats.

A la Llar us hem deixat un racó amb contes, llibres i articles, sobre el tema, que ens han semblat interessants perquè hi pugueu fer una ullada

 

La Castanyada a la llar d’infants

Aquest mes d’octubre, a la llar d’infants hem celebrat la Festa de la Castanyada, una de les tradicions més estimades de la nostra cultura popular catalana. Durant aquests dies, els infants han pogut descobrir, experimentar i viure aquesta festa a través de diferents propostes.

Hem explicat el conte de la Castanyera, una història entranyable que ens ha permès treballar el pas del temps, l’arribada de la tardor i els canvis que aquesta estació porta amb ella. A partir del conte, els infants han conegut el personatge de la Castanyera: una dona simpàtica i treballadora que baixa de la muntanya amb el seu cistell ple de castanyes per torrar-les i repartir-les entre tothom.

A les estancaes hem observat i manipulat fruits típics com castanyes, moniatos, i hem decorat els espais amb fulles seques, pinyes i colors de tardor. També hem après cançons i danses populars, que ens han ajudat a viure la festa amb alegria i cohesió.

El dia de la festa, la Castanyera ens ha vingut a visitar i és ella qui ens ha representat el conte!,  però com que estava una mica despistada, entre tots i totes l’hem ajudat a distingir les castanyes dels cargols amb banyes!, ha sigut molt divertit!.

Aquesta celebració ens ha permès transmetre valors de la cultura popular, fomentar la curiositat pels costums d’abans i afavorir moments de convivència i aprenentatge compartit entre infants i educadores.

La Castanyada és molt més que una festa: és una manera d’enfortir el sentiment de pertinença, de descobrir les tradicions del nostre país i de gaudir, tots plegats, del pas de les estacions.

La familiarització a la llar d’infants: un procés ple d’emocions

L’entrada a la Llar d’infants per primer cop, és un moment molt significatiu tant per als infants com per a les famílies i per a les educadores. Suposa el primer pas d’un camí d’aprenentatges, descobertes i relacions fora de l’entorn familiar més proper, i és natural que desperti emocions diverses: il·lusió, incertesa, alegria i, sovint, també angoixa. Aquestes emocions no acostumen a ser fàcils de gestionar per als més petits i petites, que de sobte no acaben d’entendre ben bé que està passant i perquè a partir d’ara, s’han de separar, cada dia durant unes hores, de la seva família.

A que ens referim quan parlem de familiarització o procés d’adaptació?

La familiarització (o procés d’adaptació) és el temps que necessita cada infant per familiaritzar-se amb el nou entorn: les educadores, els que seran els seus nous companys i companyes , els espais, les rutines i els horaris. Aquest procés no és igual per a tothom, ja que cada infant té el seu ritme i no és estrany que a una mateixa estança hi hagi infants que de seguida estiguin adaptats i d’altres que necessitin setmanes, i fins i tot mesos.

Des de la Llar, acompanyem aquest procés amb serenor,  empatia i cura. Aquests primers dies són importants ja que es creen vincles de confiança i es van introduint les rutines de manera progressiva. Aquestes rutines i hàbits diaris acabaran esdevenint el dia a dia dels infants, i són imprescindibles per donar seguretat i confiança als més petits i petites.

Les famílies, teniu un paper fonamental, i no menys important, en aquest període. Us demanem confiar en l’equip educatiu, perquè aquest fet donarà seguretat als vostres fills i filles. Igualment, volem recalcar el valor d’acollir les seves emocions, i l’acceptació d’entendre que és molt possible que durant un temps i hagin  petits retrocessos normals davant el canvi. I finalment intentar explicar amb paraules senzilles i positives, el fet de venir a la Llar, ja que aquest espai per a ells i elles ha de ser un espai divertit on tenen un munt de possibilitats per jugar i fer nous amics i amigues.

 

Consells per viure millor la familiarització

  • Ser conscient que cada infant té el seu ritme i que és normal que necessiti més o menys temps.
  • Fer un acomiadament curt i clar cada matí, afectiu i sense allargar-lo massa, per facilitar la separació.
  • Intentar que aquest procés no coincideixi amb cap altre canvi important.
  • Compartir dubtes i inquietuds amb les educadores, ja que són les millors aliades en aquest camí, o amb l’equip directiu que també us acollirà quan ho necessiteu.

Afortunadament, la familiarització o procés d’adaptació, tot i que és un gran repte emocional, és també una gran oportunitat on els infants comencen a fer-se més autònoms, a socialitzar  i a descobrir el món des d’una nova mirada.

I vosaltres com ho esteu vivint?, expliqueu-nos.

 

El Lab de la Blava

Fa uns dies que ha començat a rodar el laboratori de la Blava, un espai dissenyat i pensat per a propiciar moments de curiositat, manipulació, per crear dubtes i algun que altre problema cognitiu que impliqui buscar solucions, solucions que poden ser diferents a les que els adults tenim al cap.

 

El Lab està ubicat a la sala polivalent de la Llar, i està format per diferents propostes amb un fil conductor molt clar, el món tèxtil, un homenatge a la nostra Llar, la Blava, que deu el seu nom a la fàbrica tèxtil on va treballar el poeta i escriptor Miquel Martí i Pol, a partir dels anys 40. És per això, que aquestes propostes estan dissenyades totes amb material relacionat amb aquest món, com són les robes, els fils, les agulles (més grosses i adaptades per seguretat), els tambors, les llanes, etc.

Les propostes que s’ofereixen són versàtils i adaptables, tenint en compte les diferents edats dels infants que les gaudeixen, i pensant, en aquest sentit, que un mateix material pot provocar un estímul de joc ben diferent en un infant d’un any que en un infant de dos anys.

 

En definitiva, el Lab és un espai pedagògic on es pretén que l’infant deixi volar la seva imaginació i creativitat des de la curiositat que li és innata.

Projecte Créixer entre plantes

Fa uns dies que van venir a presentar-se l’alumnat del PFI d’auxiliars de vivers i jardins del centre Fundació Barberà Promoció.El projecte es realitza emprant la metodologia d’aprenentatge-servei (APS). Aquests nois adolescents, vindran diferents dies al llarg dels pròxims mesos a ajudar-nos a millorar els nostres espais exteriors, així doncs, emmarcarem aquesta col·laboració intergeneracional dins de la importància que donem al nostre projecte educatiu als jardins, com a espais immillorables per la descoberta directa del nostre entorn natural.

 

 

A la primera jornada de feina, van ensenyar als nostres infants a fer esqueixos de diverses plantes aromàtiques, com l’espígol i el romaní. Vam poder fer-ne molts i plantar-los a diferents jardineres, i estem convençudes que cuidant-los entre tots i totes creixeran poc a poc, deixant-nos el jardí encara més bonic.

Paral·lelament a aquestes actuacions, en tenim una altra col·laboració amb l’alumnat de l’Institut Bitàcola, que vindran diferents dies a la Llar a jugar amb nosaltres, observar i documentar aquest joc i dia a dia nostre, amb la finalitat de fer una proposta final de jocs, tenint com a referència aquestes documentacions prèvies.

 

Seguim!

Hi havia una vegada,…

Després de festes, la Blava torna a tenir vida pròpia, poc a poc recuperem les rutines del dia a dia i les estances tornen a ser els espais vius que ens agraden amb moltes possibilitats de jocs i d’aprenentatges. Però, com ja sabeu, la Llar té molts més espais educatius que les aules, en aquest cas us volem mostrar un de nou que ha arribat per quedar-s’hi, el racó Hi havia una vegada,…a partir d’ara, aquesta serà la nostra biblioteca comuna, un espai amb diferents contes adaptats a allò que volem treballar amb els més petits i petites.

Donem molta importància a la lectura en totes les etapes educatives (i de la vida), però en el 0-3 considerem que els contes són especialment importants per diferents motius, que entre d’altres, són els següents:

  • Mirar, llegir, escoltar contes afavoreix la capacitat d’atenció i d’escolta.

  • Possibilita l’aprenentatge natural de la llengua.

  • Permet gaudir d’una estona tranquil·la.

  • Facilita parlar de temes que d’altra manera serien més difícils d’entendre (com per exemple, les pors)

  • Ajuda a desenvolupar la imaginació i la creativitat.

  • Afavoreix el vincle afectiu entre l’infant i l’adult.

  • Permet treballar valors alhora que potencia el coneixement de la cultura i les tradicions.

I vosaltres, expliqueu contes a casa?

Us llegim famílies!

El Tió arriba a la Llar

Com cada any, hi ha tradicions que no poden faltar, i entre aquestes està la visita de l’estrella d’aquestes festes, el Tió!, A la Blava ha aparegut al nostre jardí!. Vam sortir a cercar-lo ben equipats i equipades amb una manteta i una barretina, per tapar-lo de seguida que el trobéssim i que no passes fred. Ara els vostres fills i filles saben que han de tenir molta cura d’ell aquests dies que passi amb nosaltres, i ja han començat a portar-li menjar, que el Tió es menja sempre discretament i amb molt de gust perquè no deixa res al plat, també l’acaronen, li posen bé la manteta quan li cau i se’l miren amb una barreja de curiositat i il·lusió, i tot plegat és molt màgic!.

I a casa vostra,…ja teniu de convidat al Tió també?, o teniu altres tradicions?, expliqueu-nos, ens agradarà llegir-vos!

La Tardor a la Blava

A la Blava fa dies que ha arribat la tardor, i és una estació que ens encanta, ja que és un festival de colors per a la vista. El nostre jardí s’omple de les fulles que cauen dels arbres, que fan de catifa pels nostres jocs i que, alhora, ens serveixen com a elements naturals per jugar.

A les estances, igualment, tenim petits racons amb elements propis d’aquesta època que anem recopilant gràcies a la vostra ajuda: pinyes, magranes, fulles, castanyes, carbasses, etc. Manipulant-los podem veure les propietats d’aquests, colors, formes, gust, etc. I de vegades fins i tot, ens en duem alguna sorpresa, com amb la castanya, ja que els hi va despertar molta curiositat ¨l’abric¨ de punxes que té.

– Sembla el seu cabell!, deien alguns.

– No, és com si fos un eriçó!, deien d’altres.

Dins d’aquesta estació també trobem una de les festes tradicionals que més ens agrada per tot el que comporta, La Castanyada!. I a la Blava la vam celebrar menjant fruites de la tardor, veient una obra de teatre de La Castanyera i ballant les danses típiques d’aquesta festivitat.

I finalment, volem compartir amb vosaltres un seguit de contes que hem anat explicant a les estances i que ens han agradat molt.

I vosaltres, teniu alguna recomanació?