Bloc A

   Experiències A1

  • Giravoltes. Vanesa Martín Serret (Escola Lledoner. Granollers)
    Iniciativa que sorgeix a partir del grup de treball MusicTAC del CRP Vallès Oriental I. El seu objectiu principal és crear una base de dades de balls i danses referenciades mitjançant la plataforma MHM. El projecte permetrà a l’alumne investigar els orígens, costums i arrels dels balls i danses properes al seu territori i, paral·lelament aprendre-la a ballar o dansar endinsant-se en l’ús de la tecnologia.
  • Racons a infantil amb tauletes inclusives. Mònica Sobirana, Júlia Aloy i Sandra Gay (Escola Marià Cubí. Malgrat de Mar i Servei Educatiu Alt Maresme. Pineda de Mar)
    Experiència que s’ha dut a terme en un grup-classe de P4, on hi ha una alumna amb paràlisi cerebral. Hi hem col·laborat des de l’EAP i des del CRP per tal d’assessorar als docents del centre pel que fa a metodologia i optimització de recursos digitals.
  • Extensions del Chrome per accedir a la informació. Júlia Aloy, Mireia Caralt i Sandra Gay (Servei Educatiu Alt Maresme. Pineda de Mar)
    A partir de la demanda d’un centre cap a l’EAP, es valora a un alumne amb AACC i dislèxia. Des del CRP i fisioterapeuta, es proposa l’ús d’extensions del navegador Chrome per a facilitar l’accés a la informació, entre d’altres eines que poden incorporar-se per a l’aprenentatge de tots els alumnes. Es tracta d’un treball en xarxa des del SE on s’assessora i acompanya a la família, tutor/a, alumne i equip directiu del mateix centre.

   Experiències A2

  • D’Inventors4Change a InventEUrs: aprenentatges connectats a través d’històries col·laboratives digitals. Jordi Freixenet, Eduard Muntaner, Mariona Niell, Marta Peracaula, Meritxell Estebanell, Xevi Cufí (Universitat de Girona)
    En aquest experiència explicarem el pas d’inventors4change a inventEUrs, dos projectes de la Universitat de Girona. El projecte Inventors4change (http://www.inventors4change.org/) és un projecte de cooperació internacional de la Universitat amb l’objectiu de promoure les connexions entre nens i nenes de diferents països a través d’eines digitals i afavorir que treballin col·laborativament, en anglès, creant projectes i inventant solucions a problemes socials. Es promou l’aprenentatge creatiu, l’aprenentatge col·laboratiu i el pensament crític. El projecte InventEUrs (http://inventeurs.eu/) té per objectiu replicar Inventors4Change a escala europea. És un projecte que pretén convertir els nens en agents del canvi de les seves comunitats. InventEUrs promou la inclusió social i l’equitat en escoles d’alta complexitat.
  • STEAM, Desing Thinking, Videojocs, Impressió 3D a l’aula? YES, WE CAN. Sandra González i Domènec Rusca (Escola Carrilet. Palafrugell)
    Activitat STEAM i d’aprenentatge servei realitzada amb l’alumnat de 5è de primària. L’objectiu principal del projecte és realitzar/crear un videojocs que ajudi a conscienciar a la gent de la necessitat de reciclar l’oli de cuina. Per fer-ho utilitzarem metodologies com l’ABP, el treball cooperatiu, l’aprenentatge servei i el Design Thinking (com a mètode de disseny). I eines com Scratch (programació), Tinkercad (disseny i impressió 3D), codi QR, g-suite (drive i chromebooks), editors de vídeo, youtube…
  • Metodologia BYOD (bring your own device). Porta el teu propi aparell! Maria Aguadé i Sandra Rosado (Escola Sant Pau. Sant Pol de Mar)
    La metodologia BYOD és una mètode de treball que es basa en portar l’aparell electrònic personal (tablet, mòbil, ordinador…) a la feina. Cada vegada més aquest mètode també s’utilitza als centres escolars. Des de fa un any que a la SIEI de l’escola treballem mitjançant les tablets personals els alumnes. Exposarem la nostra experiència. També obrirem un torn de paraules per parlar sobre els pros i contres d’aquest mètode: tots els alumnes tenen accés a tenir aparells electrònics personals? Genera bretxa tecnològica entre alumnes? Com es poden controlar? Amb alumnes d’educació especial els genera més autonomia? Com ho reben les famílies? Els alumnes es mostren més satisfets ja que el treball és més significatiu?…

   Experiències A3

  • Gamifiquem l’aula a primària! L’Antiga Grècia: el viatge a Emporion. Mercè Vilà i Roser Espelt (Escola La Vila. Palamós)
    A través de la gamificació i de la tecnologia, un grup heterogeni d’alumnes de 4t, 5è i 6è treballaran de manera cooperativa i competencial continguts curriculars de l’àrea de medi social. L’estudi del patrimoni històric proper (Empúries) és el tema central de l’experiència.
    https://mvila232.wixsite.com/antigagrecia (web del projecte)https://youtu.be/TcZYQubvuUo  (Vídeo resum)
  • Reptes i oportunitats inclusives en els racons matemàtics. Marta Zarauza i Dolors Nualart (Escola Poblenou. Pineda de Mar)
    L’adquisició de recursos tecnològics que poc a poc ha anat tenint l’escola ha provocat canvis d’actuació en els mestres, alguna formació i nous hàbits a les aules. En general ha representat un gran progrés per a tothom i especialment, pels alumnes. A més ens ha donat moltes eines i recursos per tractar un gran eix del nostre centre: l’atenció a la diversitat. El gran ventall d’activitats a realitzar ens permet adequar els coneixements i aprenentatges a les necessitats educatives de cada alumne, ja sigui en treballs individuals, de petit grup o col·lectius.
  • Classroom, robòtica i treball cooperatiu. Juanjo Cuesta (CEE Font de l’Abella. Girona)
    Mitjançant Google Classroom, treballem amb alumnes de secundària d’educació especial, el llenguatge computacional amb l’ajuda de la robòtica, esdevenint necessari el treball cooperatiu per realitzar els diferents reptes que els proposem.

   Experiències A4

  • La tecnologia, eina de suport i inclusió, i camí per a la creació artística. Carme Marcè, Eugènia Mestre i David Hispano (Escola Ramon Fuster. Cerdanyola del Vallès)
    El projecte Projecte @prenem neix com a resultat de la nostra manera d’introduir la tecnologia a l’aula i té com objectiu generar situacions d’aprenentatge on la vessant social hi sigui present: quan la tecnologia esdevé eina de suport i d’inclusió (Veure colors amb els dits i Veure fotografies amb els dits) i quan la tecnologia esdevé un recurs de creació artística (DUA. Proposta didàctica a partir de l’obra d’Alexander Calder i Joieria artística contemporània).
  • Acompanyament de persones grans a la descoberta del món digital (facebook-instagram) Óscar Iranzo, Gabriela Anahí Vargas i Xevi Felip (Institut Santiago Sobrequés – Punt Omnia Onyar. Girona)
    Projecte de servei comunitari dels alumnes de l’aula d’acollida de l’Institut Santiago Sobrequés que tutoritzen/acompanyen les àvies del Punt Òmnia per reforçar les habilitats digitals (Facebook i Instagram). Durant els cursos 2016/17 i 2017/18, cada quinze dies els alumnes es desplacen al centre cívic Onyar per fer un treball conjunt amb el grup de persones de la 3a edat, fent un acompanyament personalitzat. El beneficis i oportunitats han estat tant pels alumnes de l’aula d’acollida com per les àvies.
  • Elaborem una presentació digital amb l’Scratch. Miquel Marcé Castillo. (IE Mestre Andreu. Sant Joan de les Abadesses)
    Els alumnes, en grups, han d’elaborar una presentació animada amb Scratch que els permeti explicar un dels tipus de les centrals elèctriques tot aplicant les habilitats de programació adquirides en la Code Week. Els grups exposen davant la classe el seu treball. La resta avaluaran els seus companys amb una rúbrica elaborada amb CoRubrics (tenen l’enllaç al Moodle, on també s’inseriran les seves animacions).

   Experiències A5

  • PLURI DIS CAPACITAT. Jo també accedeixo a l’ordinador. Neus Robert i Rovira (CEE La Muntanyeta. Tarragona)
    Trajectòria del centre dissenyant i creant una sèrie de programari per poder accedir a l’ordinador per a alumnes amb greus afectacions motrius i amb molta dificultat d’accés als programes i perifèrics, i en quin punt ens trobem després d’aquests 12 anys d’experiència en el món de la inclusió digital. Com es vertebra el canvi? Si lluitem per la màxima inclusió dels nostres alumnes en un món totalment digitalitzat, no podíem quedar-nos enrere en aquest aspecte.
  • Expliquem un conte, amb l’App Tinytap. Anabel Blasco Doñate (CEEPSIR Sant Joan de la Creu. Escola Els Xiprers. Barcelona)
    Ús de l’app Tinytap per adaptar el treball que realitzen els alumnes de l’aula de 1r de l’Escola Els Xiprers a les necessitats d’un l’alumne que presenta un retard generalitzat de l’aprenentatge i forma part del grup classe. Entre les activitats que l’han adaptat està la de preparació i explicació d’un conte a la resta de companys de la classe.
  • APPInventor_2: Un Univers d’aplicacions inclusives. Bernat Orellana López (Sant Esteve Sesrovires)
    Mostra les possibilitats constructives d’Appinventor amb l’ajuda de les tecnologies de Google (Voice, Reconeixement-veu, Translate) en l’elaboració de petites aplicacions mòbils per la inclusió d’alumnes amb dificultats d’aprenentatge.
    NOTA: Mostra d’aplicacions en GooglePLay: https://play.google.com/store/apps/developer?id=Bernat+Orellana+L%C3%B3pez&hl=ca
    Totes les unitats de programació es podran visualitzar en un Blog.

   Taller A6

  • Eines per un món escolar més accessible: els mòbils i les tauletes. M Teresa Corbella, Sílvia Boix i Paqui Torres (CREDV – CRE ONCE Barcelona)
    Treballarem d’una banda eines que milloren l’accessibilitat dels continguts educatius per a tots els alumnes amb discapacitat visual o altres discapacitats, i per l’altre eines que ens ajuden a reconèixer el que ens envolta i ens ajuden a comprendre’l. App’s tipus OCR i Apps que reconeixen l’entorn.

   Taller A7

  • Padlet i Popplet. Dues eines visuals per estructurar la informació. Catalina García González (CPEE Sant Jordi. Jesús, Tortosa)
    Es treballarà sobre dues eines que potencien l’adquisició dels aprenentatges perquè generen conflicte cognitiu i afavoreixen el treball en la zona de desenvolupament proximal. Ambdues eines ajuden a l’elaboració de materials de treball i aprenentatge de l’alumnat i professorat i permeten desenvolupar portafolis docents i de l’alumne, donat que el material que es crea es va desant de forma automàtica i estructurada. Són eines magnífiques per anar desenvolupant els continguts específics de manera gradual i estructurada i on l’alumne pot anar consultant i estructurant els materials, informacions i elaborar-ne de nous.

   Taller A8

  • Apadrinament lector 6è/1r amb contes de realitat augmentada. Mingo Ciudad (Escola Montfalgars. Girona)
    Cancel·lat

   Taller A9

  • Accessibilitat a la informació i aprenentatge amb Read & Write. Pere Viñas Vilarrasa, Irma Darné Duque i Montserrat Jimenez (Vedruna Ripoll. Ripoll)
    El taller serà molt interactiu i pràctic proporcionant la base perquè els docents integrin Read & Write a la seva classe, i surtin del taller amb l’app a punt per atendre les necessitats dels seus estudiants. Read & Write és una senzilla i intuïtiva barra d’eines que, un cop descarregada, s’integra a la perfecció en el compte d’usuari de Chrome, podent accedir-hi en qualsevol situació dins del navegador Chrome. Permeten escoltar en veu alta qualsevol text, utilitzar el diccionari tradicional i el diccionari de pictogrames, crear fàcilment glossaris i resums de manera automàtica, etc.

   Taller A10

  • Toontastic: una eina per la narració. M. Àngels Moragüez, Marta Vidal, Raquel Castrillo i Tania Esteve (CREDA Narcís Masó Girona. Salt)
    El Toontastic és una eina que permet potenciar la planificació i l’organització del pensament, al mateix temps que es treballa la fluïdesa i la fluència en el discurs narratiu. Conté diferents escenes i personatges per elaborar històries. El Taller es divideix en dues parts: una teòrica on explicarem el funcionament de l’App i una part pràctica on els assistents podran practicar amb l’aplicació.