PRESENTACIÓ
Nosaltres som el CFA Escola Marta Mata de Reus, una escola d’adults municipal que va néixer l’any 1997 per a donar resposta a la demanda formativa que hi havia a la nostra ciutat. Actualment, oferim els següents estudis:
- CFI: Cicle de formació instrumental.
- GES: Educació secundària per a adults.
- Curs de preparació per a les proves d’accés de grau mitjà.
- Curs de preparació per a les proves d’accés de grau superior.
- Curs de preparació per a les proves d’accés a la universitat per a major de 25 i també per a majors de 45 anys.
- COMPETIC: informàtica per a adults.
PROCEDIMENT DEL TREBALL DE L’EQUIP IMPULSOR DEL CFA ESCOLA MARTA MATA DURANT EL CURS 2018-2019
A finals del curs 2017-2018, es va fer la presentació de conclusions dels diferents grups de treball sorgits de les necessitats detectades en la valoració del curs anterior. Un d’aquests grup de treball va ser el de Pla d’Atenció a la Diversitat (PAD). Una de les conclusions a les que va arribar aquest grup va ser que calia donar atenció a la creixent diversificació en la tipologia d’alumnes, que feia cada cop més complicada la inclusió de tots els alumnes als grups-classe i que tots i totes rebessin la mateixa qualitat d’ensenyament en funció de les característiques i necessitats de cada un.
Després d’indagar diferents metodologies de treball a l’aula que poguessin ajudar a donar resposta a aquesta demanda, els membres d’aquest grup de treball i, per extensió, tot el claustre de mestres va creure convenient que una bona manera de treballar a l’aula seria el treball per competències, ja que permet treballar a l’aula tenint en compte les capacitats de cada alumne i atendre a les seves necessitats. Així doncs , es va decidir engegar un procés de canvi a l’escola per tal de començar a canviar la manera de treballar.
Aquesta metodologia era vagament coneguda per la majoria dels membres del claustre i, en un principi, no sabíem per on començar. “Ens formem cadascú pel seu compte durant l’estiu i al setembre en parlem? Demanem una formació en centre per al proper curs i a l’altre ja ho implantarem? …” Hi havia certa reticència a començar a implantar una metodologia tant desconeguda per nosaltres, necessitàvem algun ens o algú que ens ajudés i acompanyés en aquest camí. Algunes de les membres del claustre havien sentit a parlar de la Xarxa de Competències Bàsiques (XCB) i la Pilar Ruibal va venir al centre a fer-nos una petita xerrada per explicar-nos què era i com funcionava la XCB.
Després de valorar-ho tot plegat, vam decidir demanar permís per formar part de la XCB, ja que som un Centre de Formació d’Adults (on aquesta metodologia quasi no està implantada ni no és obligatòria) de titularitat municipal. Des del Departament d’Educació es va atendre la nostra demanda i al setembre ens vam inscriure com a membres de la XCB12.
Inicialment tots els i les membres del claustre van decidir formar part de l’Equip Impulsor (EI), en total 12 mestres. Vam valorar qui havien de ser els coordinadors i vam engegar el procés.