En aquest article us parlarem de la planificació del tercer projecte dels tres què hem decidit documentar. Ens servirà de model per desenvolupar els projectes de 2n d’ESO pel curs 2019-20.
Durant tot el curs, el nostre alumnat de 1r d’ESO té a l’horari tres sessions, 5 hores setmanals, sota el títol “LEO.DA.VINCI”. Amb un plantejament multidisciplinari (tecnologia, geografia, educació física i visual i plàstica), quatre professionals (docència col·legiada) aborden el currículum per competències mitjançant projectes que es caracteritzen pel treball en equip, la construcció i presentació de productes finals i la constatació del procés personal i col·lectiu d’aprenentatge.
Com es pot perdre el nord?
Amb aquesta pregunta guia comença el projecte.
Treballarem integralment: aplicacions de la tecnologia al medi físic, ús de mapes topogràfics, elaboració de perfils, construcció d’una maqueta de cims catalans, ús d’aplicacions informàtiques per representar aquests perfils i orientar-se en el medi natural.
Cal despertar la curiositat i posar els cervells de l’alumnat en mode exploració.
Aquests són els vímets per teixir el cistell dels interessos dels alumnes:
- Històries dels patiments de perdre’s (relats domèstics)
- Històries d’exploradors perduts (relats històrics)
- L’invent de la brúixola.
- GoogleMaps i GoogleEarth
- Localitza el teu mòbil.
- Compartir ubicació en directe al WhatsApp.
La contextualització és un magnífic recurs per despertar i vincular els interessos de l’alumnat, però també ho és la participació en la presa de decisions. Explorem i representem l’entorn físic proper i el medi natural (maquetes 2D 3D). Construir i aprendre a utilitzar eines i tècniques d’orientació. Fer sortides al voltant de l’institut i una sortida final a la Mussara per posar en pràctica tots els coneixements que han adquirit durant el projecte.
Sempre tenim especial cura en anticipar el que farem, el que aprendrem i el que s’avaluarà.
Aquesta és la llista seqüenciada del procés inicial, amb indicació de la diversitat de recursos tecnològics que ens faciliten la interacció i presència de la veu de tot l’alumnat:
- Idees prèvies amb relats compartits.
- Què farem i què aprendrem. Descripció de la tasca a Moodle.
- Què avaluar
- Treball en equip (treball individual, participació i col·laboració) amb CoRubrics (coavaluació, autoavaluació).
- Validació individual de coneixements amb la presentació de les memòries que s’avaluen amb CoRubrics (coavalauació, autoavaluació, heteroavaluació)
- Metacognició amb l’anàlisi del portafoli i de l’activitat final d’orientació a la natura (tots)
En pròxims articles abordarem la concreció metodològica, la implementació, el producte final, l’avaluació i la veu de l’alumnat.