S’introdueix l’alumnat a l’estudi de l’Edat Mitjana a partir de l’entorn proper, és a dir, se li proporciona un plànol de Granollers actual i un del Granollers medieval per tal de situar-se en la seva ciutat. Cal que l’alumnat se n’adoni de la importància del elements arquitectònics indispensables per a aquella època com la muralla, l’hospital a fora vila o la plaça de la Porxada al centre de la vila feudal i la funcionalitat que hi tenien. Cal tenir present el context històric i social de l’Edat Mitjana.
A la sessió següent, s’intenta que l’alumnat cerqui les característiques comunes i diferenciadores de la seva ciutat medieval i aquella que tenen com a referència al llibre de lectura de L’esclau del Mercadal de Dolors Garcia Cornellà, història entre cultures que passa Girona.
Poc a poc l’alumne se n’adona de les fites que ens deixa entreveure el pas del temps a través dels elements arquitectònics del nostre entorn. És el moment d’introduir l’alumne a l’estudi aprofundit d’aquesta època i esbrinar quins són els seus interessos i preferències per tal d’investigar i dur a terme la producció manufacturada de l’elements en el qual s’especialitzarà i mostrarà a la parada del Mercat Medieval. Per tant, ha de comprendre que és important saber com estava estructurada la societat medieval i la importància dels gremis en el desenvolupament del dia a dia de la ciutat.
Serà, a primera instància, un guiatge dirigit pel professorat amb l’article de la revista sàpiens La societat feudal, els estaments que us adjuntem tot seguit (http://blogs.sapiens.cat/socialsenxarxa/2010/07/17/la-societat-feudal-els-estaments/). L’alumne caldrà que el llegeixi, que el comenti i el valori amb els seus companys de grup tenient en compte els elements que li han cridat l’atenció i finalment que consensuïn i argumentin la tria del gremi estamental que estan interessats a investigar. Aquesta tria serà trasmesa al grup classe de manera organitzada i argumentada. El professorat també li GREMIS MEDIEVALS per tal d’orientar a aquells alumnes que presentin dificultats de tria.
A les següents sessions, el grup d’alumnes, van sistematitzan l’organització del treball a partir del Diari i planificació del projecte Mercat Medieval dels alumnes per tal d’anar observant cap on es dirigeix la feina de cada grup. Amb aquest diari de seguiment el grup de treball s’autoregula, els mateixos alumnes es planifiquen la feina i ajusten les seves accions per assolir el producte final amb el feedback i la supervisió a cada sessió del professorat que l’acompanya i el guia.