El projecte que presentarem, anomenat “Mistery Box”, es va planificar a partir d’una situació prèvia en què estàvem treballant les mescles entre sòlids i líquids amb els infants. Quan posàvem en comú les mescles que havia fet cada nen/a lliurement, ens va cridar l’atenció una bola de “porexpan” que havia quedat flotant en una de les mescles. Per què flota? Un dels nens va exclamar: Perquè té aire a dins!
A partir d’aquí vam estar experimentant lliurement amb diversitat d’esferes (de fusta, de plàstic, de vidre, de “porexpan” i de roba) reflexionant si podia ser que tinguessin aire o no a dins. Arrel d’aquesta experimentació, vam extreure la conclusió que les coses floten quan tenen aire a dins o no pesen i s’enfonsen quan no tenen aire o pesen molt. Per acabar d’endreçar aquestes idees es va plantejar l’activitat de les “MISTERY BOX”.
Les “Mistery Box” consisteixen en unes capses on hi ha un repte escrit: fes que floti o fes que no floti. Amb els objectes que conté cada capsa, els infants han d’aconseguir assolir el repte plantejat.
En aquest cas, ens hem basat en les esferes utilitzades per fer l’activitat prèvia d’experimentació lliure perquè l’alumnat ja tenia la idea de si flotaven o no flotaven creada, de manera que el repte que se’ls planteja és com aconseguir l’efecte contrari.
Aquesta és la planificació de les diverses caixes: