Com iniciem els ambients

Fa uns quatre anys va sorgir la necessitat de fer un treball diferent a Educació Infantil. Feia temps que les mestres havíem sentit a parlar del treball per ambients i començavem a documentar-nos sobre aquesta manera de treballar.

Els ambients d’aprenentatge representen una organització on l’infant es converteix en el constructor del seu propi aprenentatge a partir del joc, la investigació i les relacions amb els companys explorant amb llibertat segons els seus interessos i motivacions. És ell qui pren les decisions i cerca les seves pròpies estratègies per trobar les solucions davant de reptes i situacions que s’anirà trobant i l’adult es presenta com un guia i observador.

L’alumne és el protagonista del seu aprenentatge: les mestres proposem uns ambients els  quals ha de triar l’alumne segons els seus interessos. I quan la nena o el nen és a l’ambient se li proposen uns materials amb els quals  ha de decidir de manera autònoma què en vol fer i així va construint el seu aprenentatge.

A cada inici de curs som les mestres les que proposem els ambients segons els interessos dels alumnes. Per aquest motiu hi ha ambients que cada any es van repetint i d’altres que es van canviant ja que no són tan motivadors. Aquest curs els ambients són els següents: la caseta, cos i moviment, construccions i ambient artístic.

Aquest any es fan ambients tres matins a la setmana, d’una hora i  mitja cada sessió. Les tres tutores i la mestra de reforç són les mestres-guia dels ambients.

Els alumnes quan estan a la classe amb la tutora trien l’ambient on volen anar aquell matí. Es barregen nens/es de P3, P4 i P5.

Tant els mateixos alumnes com les mestres estem valorant molt positivament el treball per ambients, per aquest motiu volem implementar-ho a la Primària, començant el curs vinent a Cicle Inicial.