Planifiquem el nostre projecte!

El centre d’interès, el leitmotiv d’aquest projecte és treballar la solidaritat desenvolupant tasques de recerca i de divulgació. Per això la línia conductora serà l’organització d’una fira solidària sobre malalties i vinculada a la marató de TV3. Per tal donar format a aqueta recerca ham decidit seguir les pautes d’un TdR de batxillerat. És per això que el títol diu “A la recerca de la solidaritat saludable”.

Un objectiu secundari que també ens plantegem l’equip de projectes, és el fet de potenciar la reflexió dels alumnes vers els seus hàbits de vida saludables.

Per tal de donar format a tots aquests objectius, planifiquem el desenvolupament del projecte en tres fases.

En la fase inicial de motivació, es realitza una activitat inicial que pretén, per un costat, formar els grups de cinc alumnes de manera aleatòria; i per l’altre, introduir a l’alumnat el tema de l’alimentació saludable.

La segona proposta de motivació té com a finalitat cohesionar els grups creats aleatòriament i introduir el tema de les malalties i la solidaritat mitjançant la interpretació de les cançons de la marató de TV3.

La segona jornada del projecte es dedica a compartir amb els alumnes els objectiu del projecte, i a deixar que els alumnes investiguin per tal de poder decidir sobre quina malaltia volen fer el seu estudi o recerca. Com que és la primera vegada que els alumnes realitzen un TdR, es parteix de les seves idees de com fer una recerca a internet sobre un tema i de som fan un treball per explicar-los allò que cal fer i com s’ha de fer.

És important destacar que es comparteix amb els alumnes la temporització del projecte i les dates clau on hauran de tenir finalitzades determinades tasques. També es té especial cura en explicar el què s’avaluarà en cada una de les tasques a desenvolupar, malgrat que això s’anirà recordant al llarg de tot el projecte.

Després vam iniciar la fase de desenvolupament. Es van preveure diferents activitats:

• Fer un TdR

• Preparar l’estand de la fira amb: un roll-up, tríptic i xapes.

• Organitzar la fira.

• Fer una lliga de debat a partir de la pregunta “ Si els joves del segle XXI tenen hàbits de vida saludables”.

Per tal de poder fer totes aquestes activitats es creu necessari que els alumnes rebin una sèrie de formacions prèvies. Per tal de facilitar la realització de totes les tasques i d’aquestes formacions es decideix establir rols en cada un dels grups: Coordinador, Corrector, Investigador, Productor i Comunicador.

Una vegada han rebut una primera formació els alumnes es posen a treballar. Cada grup té un professor-tutor que els guia i ajuda a desenvolupa les diferents tasques. A més, cada alumne amb el seu rol té un professor-guia que l’ajuda a desenvolupar les funcions del seu càrrec.

Sempre que es creu necessari, es van fent reunions de rols per tal d’anar guiant als alumnes i poder anar resolent els problemes que van sorgint a nivell global.

La preparació del debat es realitza de manera paral·lela a la realització del TdR i a al preparació de la fira. Es preveu fer primer un anàlisi sobre els hàbits de vida personal, i després una sèrie de sessions per preparar el debat. El debat es realitzarà en llengua castellana i en forma de concurs.( És a dir, just abans d’iniciar el debat es sortegen les posicions i qui inicia el debat.)

A part de totes aquestes activitats també es planifiquen un seguit de xerrades i tallers que ens oferiran experts externs al centre per tal de complementar els aprenentatges d’aquest projecte.

Mireia Rey