Aquí us presentem un video recull amb l’implementació de les activitats dels dos projectes que comparem aquest curs.
Els nens i nenes de cicle superior i de forma individual ,elaborem un model de catifa. Prèviament, amb la recerca d’informació sobre el tema a tractar, hem vist les diferents formes i colors en què estan dissenyades les diferents catifes que es realitzen als diferents indrets de Catalunya i Espanya.
Alguns hem utilitzat formes geomètriques i altres hem decidit dibuixar cares i/o paisatges.
Primerament ho fem en un full DIN-A4, i un cop tinguem el model pintat amb colors i/o retoladors ho dibuixarem en un full DIN-A3, per tal que la catifa sigui més visible un cop acabada.
A Cicle Superior continuem amb les catifies de flors, aquest cop ens hem organitzat per grups de 5 nens i nenes i ens hem repartit les tasques.
Cerquem informació amb tablets i ordinadors
Anotem la informació més rellevant sobre tot el que vam posar a la llista per conèixer sobre aquest tema.
I elaborem un mural amb tota la informació per exposar-ho i compartir-ho a la resta de grups de l’escola, des de P-3 a 4rt de primària.
Hem vist que amb una bona repartició de les tasques i el treball en equip ens surt molt millor la feina!
Al Cicle Superior vam fer una pluja d’idees amb els coneixements previs sobre “La Festa Major”. Les idees van ser molt diverses i la que va ser més novedosa per a ells va ser la de les catifes de flors. Ells mateixos van elaborar una llista de preguntes per a investigar sobre les catifes.
Els projectes Metges i metgesses (P4) i Viatgeu amb nosaltres (4rt) es treballen amb una metodologia molt diversa.
En el cas de P4, partim de les converses, les experiències viscudes, a l’hora que investiguem, aprenem jugant i comptem amb la inestimable implicació de les famílies. La metodologia basada en la papallona d’Austin ha estat especialment significativa i ha contribuït a la crítica constructiva.
En el cas de 4rt, i donada l’edat dels nens i nenes, ha estat especialment important el treball cooperatiu, els espais destinats a la reflexió, la investigació i recerca plasmada finalment en una exposició gràfica.
En aquest apartat continuem donant prioritat al treball portat en els nostres dos projectes de manera paral·lela.
Comparem els nostres productes finals:
METGES I METGESSES P4
El producte final ha anat adreçat a fer un retiment de comptes que expressi el que el nen ha après. L’alumnat ha de ser capaç d’explicar què ha fet, com , quan i què ha après.
Les seves experiències han estat compartides amb el pròpi alumant i amb els adults (famílies i mestres).
S’ha realitzat una carpeta d’aprenentatge a partir d’imatges que ha ofertat la mestra. Els nens i les nenes han escollit el que per a ells/elles ha estat significatiu en aquest procés.
A banda, la mestra ha el·laborat un dossier on recull el procés que ha seguit el projecte, des dels seus inicis fins l’acabament d’aquest.
#VIATGEUAMBNOSALTRES 4T
El producte final ha estat fer la preparació d’un viatge per les comarques de Catalunya.
La classe s’ha dividit per grups de treball on cada grup ha preparat un itinerari diferent per set comarques. Han cercat l’allotjament, les activitats i el desplaçament per cadascuna d’elles, així com, el pressupost de despeses.
Un cop finalitzada aquesta tasca, han elaborat un tríptic gran i un de petit on es reflecteix tota la informació recollida per fer un bon viatge. En total s’han elaborat sis tríptics grans per mostrar i sis de petits per repartir entre els companys/es.
Aquest producte final ha estat presentat als companys de sisè simulant una fira (PINSTOUR). Aquests han decidit quin de tots els viatges els hi agradaria contractar. La contractació i venta del viatge es realitza a partir d’ una exposició oral dels viatges per convencer als companys que comprin el seu. Una vegada escollit compraran el producte.
Amb un objectiu ja clar: millorar entre tots el nostre pati, el primer repte que ens plantegem és com ho podrem fer…
Amb aquest repte al cap, el grup impulsor, format per mestres, famílies, i alumnes comencem a posar fil a l’agulla. Primer haurem de valorar entre tots com és el nostre mati i detectar aquells àmbits que considerem que caldria modificar. Serà a partir de la necessitat dels nostres alumnes i que enfocarem el nostre treball per projectes.
La metodologia emprada en l’elaboració d’aquest projecte és, doncs, molt variada, des de treball en gran grup per acordar les propostes de millora que com a classe presentarem a la comissió, treball individual per respondre enquestes, …
Per nosaltres el més important ha estat partir dels interessos i les necessitats del nostre alumnat per donar-li un sentit als continguts d’aprenentatge treballats.
A la nostra escola ens hem posat d’acord en crear la nostra pròpia festa major.
Per això, després d’haver conegut i participat en diferents activitats prèvies sobre el que podem veure en les festes majors, ara és el nostre moment.
Farem la nostra Festa Major!
Treballarem per cicles i cadascun proposa treballar un element propi i comú de les festes majors.
Al Cicle Inicial….
Al Cicle Mitjà….
Al Cicle Superior….
Som-hi amb la Festa Major!
El producte final realitzat en aquest projecte ha estat un Lapbook individual que mostra la informació recollida en les cartolines. El format del Lapbook s’ha decidit en assemblea. Els alumnes l’han pogut decorar i organitzar lliurament, al seu gust, i un cop acabat han fet una presentació als grups de segon.
Finalment els alumnes s’emporten el producte final a casa per explicar-ho i compartir amb les famílies el seu procés d’aprenentatge.