Valoració del projecte “Seguint el fil de l’electricitat”

El dia que vam fer la mostra de ginys i reptes sobre energia elèctrica als Serveis Educatius de Cornellà, després de tota la feina i emocions vam poder fer una valoració allà mateix. Va ser en forma de diàleg amb tot els alumnes de 3r d’ESO.

La valoració va ser molt positiva, la majoria veien valorada la seva feina a través dels alumnes que els havien escoltat. I van poder rebre retroacció de les seves explicacions, en aquest sentit, l’avaluació d’un agent extern al professorat dona sentit, rellevància i millora l’autoestima de l’alumnat.

Una de les idees inicials era poder passar valoracions als alumnes que venien a veure la mostra a través d’un formulari de Google, però per problemes tècnics i de temps no es va poder fer. Hauria pogut servir per a l’avaluació final del projecte.

Per a nosaltres una avaluació externa dels projectes és important.

Tal i com es mostra a la següent imatge, els diferents encàrrecs que es desenvolupen tenen diferents nivells de projecció exterior. Un nivell que cal assolir és el de l’encàrrec extern, ja que té més sentit i rellevància pels alumnes i això es tradueix en una major motivació. Però encara podem assolir un nivell més alt, quan és l’entitat externa que fa l’encàrrec la que fa part de la seva avaluació. En aquest cas la utilitat, el sentit i la rellevància de l’encàrrec es multipliquen i fa que els alumnes s’enfrontin a aquests repte més motivats.

 

La veu dels alumnes

Els nens i nenes que han fet el projecte han expressat que els havia agradat molt fer aquest projecte i que volien fer més. Un alumne va deixar escrit “vull repetir”.

Hem vist com alumnes que no acostumen a participar tant estaven més actius i implicats i altres que buscaven la mestra a l’hora del pati o pel passadís fent alguna pregunta o comentari del projecte.

També les famílies han valorat positivament el projecte, sobretot com els nens el hi han pogut explicar tot el que han après. Han valorat la carpeta com un bon mitjà per poder compartir l’aprenentatge.

 

Avaluació i autoavaluació

L’avaluació ha estat continuada al llarg de la realització del projecte. S’ha anat fent seguiment de l’actitud, participació i motivació de l’alumnat per aprendre de tot el procés pel qual ha passat l’alumnat.

Cada alumne ha elaborat la seva carpeta d’aprenentatge. En aquesta carpeta s’ha anat recollint les evidències del que han treballat de diferents maneres (dibuixos, fotografies, comentaris, autoavaluació…).   Ens hem adonat que l’alumnat tenia molt present el recorregut del projecte i les activitats realitzades per donar resposta als seus interrogants.

En aquest projecte hem realitzat dues activitats d’avaluació. Una autoavaluació individual on cadascú es valorava a partir d’uns criteris presentats per la tutora i una avaluació de com havien treballat en grup. En totes dues propostes la tutora també ha pogut fer el retorn a la valoració que ha fet cada alumne individualment o en grup.

Documentació del projecte

Finalment hem pogut concloure el projecte. No ha estat fàcil perquè sempre van sorgint preguntes.  Es hora de concloure com podem explicar tot allò que hem après.

Els alumnes han documentat el seu projecte fent un mural expositiu per grups. A partir dels interrogants que havien sorgit, cada grup ha preparat un mural per exposar-lo a la resta de companys i companyes de l’aula i al grup del nivell.  Alguns grups havien fet uns murals molt interactius on han fet participar als seus companys i companyes, el resultat realment fantàstic.

També cada alumne ha confegit la seva carpeta d’aprenentatge on ha pogut reflectir el seu treball.

Implementació

L’alumne ha estat el protagonista del seu aprenentatge. Ha anat buscant la informació segons la necessitat de buscar una resposta. S’han dut a terme activitats d’experimentació que ens han permès obtenir dades per després analitzar-les. S’ha treballat al laboratori de l’escola, s’han consultat llibres d’informació de la biblioteca i també s’ha demanat la consulta d’experts.

La mestra ha anat guiant les seves converses perquè l’alumnat pogués crear coneixement a partir de les seves vivències.

A la classe els nens i nenes ja van elaborar una llista de persones que coneixien i que ens podrien ajudar. La Neus (una mare d’un alumne que és metgessa de família), la Cristina (mare d’una nena de la classe que és infermera) la Susana (mare d’una nena de la classe que és auxiliar d’infermeria) i el doctor Parera (que és un doctor del poble que atén a molts nens i nenes de la classe).  La seva aportació va ser molt esperada i alhora molt enriquidora.

Al llarg del desenvolupament del projecte i al finalitzar l’activitat l’alumnat recollia individualment que havia après en aquella sessió.  Valorem positivament haver creat aquesta rutina com un espai de reflexió personal sobre el seu aprenentatge. L’alumnat ha anat anotant el que per a ell o ella havia estat important (una cosa que no sabia, el que havia fet, el que més l’havia sorprès..) Aquestes impressions han quedat recullides després a la carpeta d’aprenentatge.

L’encàrrec: una mostra de ginys i reptes al CRP

L’encàrrec del projecte “Seguint el fil de l’electricitat” es va explicar al principi del projecte amb la presentació que permet enfocar l’objectiu al qual anem.

L’encàrrec consisteix en fer un giny on es pugui explicar i veure algun aspecte relacionat amb la generació de l’energia elèctrica per a mostrar a alumnes de 3r d’ESO, però d’altres instituts propers. També havien de pensar un repte (en forma de joc) per a poder comprovar si els receptors de l’explicació han entès el plantejament .

Per a poder preparar l’explicació, la setmana d’abans els diferents grups van fer assajos davant dels seus companys i es van coavaluar. A partir de les coavaluacions dels companys van millorar les explicacions i els reptes. L’alumnat va valorar molt positivament el fet de poder assajar i, a la vegada poder mostrar i avaluar la feina dels companys, així com poder rebre propostes de millora.

La rúbrica que es va fer servir per la coavaluació és la següent:

Un cop construïts els ginys, els reptes i assajades les explicacions, va arribar el gran dia. El lloc de trobada van ser els Serveis Educatius del Baix Llobregat V. Agraïm molt la seva col·laboració, ja que en el nostre petit institut hagués estat impossible posar-hi 50 alumnes que mostraven el seu treball amb 120 alumnes de 3r d’ESO de l’Institut Miquel Martí i Pol, a qui també agraïm la seva predisposició.

Les diferents propostes sobre energia es van distribuir per les diferents aules i rebien els diferents grups d’alumnes que anaven escoltant les explicacions i fent els reptes proposats.

Podeu veure una mica d’aquesta mostra en les següents fotos:

 

Parlem de metodologia

La motivació ha estat l’eix clau del projecte. Els nens i nenes s’han implicat molt des del primer moment i han anat mantenint l’interès al llarg del projecte, això ha dificultat trobar el punt final ja que sempre hi havia alguna pregunta o motiu per continuar.  La mestra ha anat guiant i compartint aquest aprenentatge.

A l’hora d’iniciar el nostre projecte ha calgut dedicar més temps a treballar la formulació de preguntes. Va costar molt poder fer bones preguntes com a punt de partida  així com també contestar el perquè volíem saber coses del cor. Aquest treball inicial ens ha permès desprès continuar millor el nostre projecte.

Les activitats han anat sorgint dels seus interrogants. S’han donat espais col·lectius de grup generant preguntes, intercanviant opinions, organitzant el treball a dur a terme i recapitulant que havíem fet i cap a on continuaríem. S’ha treballat en grups  en les activitats d’experimentació, d’explicar un contingut i de preparar l’exposició pels companys i companyes de l’aula. Aquests grups s’han creat segons els seus interessos o aprofitant la disposició habitual de l’aula. També han treballat individualment  en algunes activitats i a l’hora de recollir el que havien treballat i/o après a les diferents sessions.

S’ha valorat molt positiu el treball en grup i en diferents modalitats d’agrupament. Caldrà pensar pel proper projecte l’assignació de càrrecs per cada membre del grup.

S’ha treballat des de les sessions de l’àrea de medi natural tot i que s’ha flexibilitzat l’horari per poder facilitar algunes de les activitats a realitzar. Es molt important saber que pots comptar amb algunes modificacions dins l’horari tant per poder fer altres tipus d’activitats com per tenir algun suport.

Escollim el projecte

El tutor i la tutora de primer van preparar tres capses i van posar diferents objectes a cada capsa.

1-ANIMALS: Van posar tres animals, (mar, aire i terra) (Dofí, ocell, elefant) També van posar una capseta petitona d’empremtes de diferents animals i un USB amb alguns sons d’alguns animals.

2-TRANSPORTS: Van posar tres transports (aire, mar i terra) (Vaixell, avió i cotxe), van afegir un mapa i un USB amb el so d’alguns transports.

3-EL COS: Havia un esquelet petit, una porta del ratoncito Pérez, una radiografia i  un USB amb el so del batec del cor.

COM HO FAREM? Els nens i nenes escolliran un dels temes de la següent manera.

Després de veure per grups el contingut de les capses els nens i nenes van escollir el tema sobre el qual els agradaria fer el projecte. Havien de posar en un paper el perquè de l’elecció, o que els agradaria saber. Volíem recollir pistes sobre que és el que més els interessava sobre aquell tema. Una vegada cadascú va omplir el  seu full escrit van anar a la taula de la mestra on ella tenia les tres caixes amagades sota una roba així seria més sorpresa el resultat final. Un cop tots i totes van posar la seva opció es va fer el recompte i vam descobrir quin seria el nostre projecte.

Ja teníem el tema que més curiositat havia despertat en els alumnes, era el cos. Però dins del cos el que més els hi havia encuriosit era el cor. Després d’haver tocat i observat i provat el fonendoscopi la curiositat era saber com s’escoltava el cor, com era el nostre cor.

A partir d’aquesta curiositat vam decidir fer-nos algunes preguntes al voltant del cor, compartint també la informació que ells sabien sobre el cor.

Planificació

El tema del projecte ja estava establert pel claustre, ja que seguim un fil conductor.  El projecte es va iniciar a partir d’activitats en gran grup tenint en compte els interessos i neguits dels alumnes. Vam fer activitats en gran grup, activitats en petit grup i activitats individuals. En tot moment la mestra ha fet de guia i suport del desenvolupament del projecte. El projecte s’ha portat a terme durant 24 sessions i s’ha treballat des de les següents àrees: català, informàtica, coneixement del medi natural i social i plàstica. Ha estat un projecte globalitzat.

Implementació

Un cop tenint en compte els interessos dels alumnes, vam demanar a les famílies la seva col·laboració, buscant a casa informació sobre un invent escollit per ells. A partir de la informació que cada alumne va portar es va confegir l’estructura del projecte. Es van fer petits grups i cada grup va fer un anàlisi extraient i seleccionant informació per desprès fer una exposició oral a la resta de companys i companyes de tots els edificis que van visitar a Cornellà.