Metodologia FOOD FOR THOUGHT

PROFESSORAT

Tan bon punt l’Equip Docent de 2n d’ESO va tenir clar l’objectiu del projecte, el tema central i el producte final, es va organitzar en comissions de treball per tal d’apronfundir en les tasques específiques.

Les comissions de treball han estat les següents:

Comissió Enquesta inicial i tria del tema

Comissió Entrevista

Comissió Mesures calòriques (Tutorial de matemàtiques)

Comissió Què mengem? (Recepta de cuina)

Comissió Concurs Passa paraula

Comissió del vídeo

En les reunions d’Equip es presentaven les tasques, les quals es debatien i ratificaven o es proposaven millores.

Aquestes comissions ens han permès treballar en equip d’una manera més ordenada i específica en aquelles disciplines on el professorat s’ha trobat més a gust.

Un cop acordades les activitats específiques, es va constituir un dossier general on el professorat podia trobar els objectius del projecte, els horaris del professorat, els horaris de les aules d’informàtica i totes les tasques específiques per a desenvolupar.

Aquest dossier ha permès que tot el professorat tingués la informació per tal de conduir la feina de totes les sessions.

Així doncs, les classes ordinàries s’han aturat dins d’aquell marc horari i l’alumnat s’ha dedicat a treballar el projecte amb el professional que té assignada l’hora.

TEMES

Tal i com hem avançat en la planificació, l’alumnat havia de fer una enquesta prèvia sobre el tipus d’esmorzar que fan (a primera hora del matí i a l’hora del pati). Amb aquesta informació l’alumnat ha fet un buidatge de dades que ha afavorit a plantejar un debat sobre el que mengem.

A partir d’aquí es presenten diferents vídeos per tal de fomentar el debat i la pluja d’idees. D’aquesta activitat sorgeixen els temes següents:

Trastorns alimentaris

La dieta mediterrània i l’oriental

Què faig? Què menjo?

Els vegans, vegetarians i d’altres

El menjar ràpid

L’èxit dels concursos de cuina

ALUMNAT

Organització i constitució de grups

Per a la constitució de grups, el tutor/a de cada aula ha assignat 5 alumnes capitans d’Equip. Aquests han escollit aleatòriament i voluntària l’alumnat que volien que formés part del grup.

Un cop constituïts els 6 grups de cada classe, ells mateixos han escollit un tema general, en el qual es basarà el seu projecte.

Càrrecs interns

Cada grup ha tingut 5 càrrecs interns que fomenten el treball en equip.

COORDINADOR/A

  • Coordina el treball de grup, procurant que tothom ho entengui i que es treballi amb el mateix ritme.
  • Procura que no es perdi el temps.
  • Determina qui s’ha de fer càrrec de les tasques d’algun membre del grup que no ha vingut a classe.

POTAVEU

  • Parla en nom del grup quan ell professor o la professora demana la seva opinió.
  • Procura que es parli del treball de síntesis i no d’altres coses.
  • Controla el to de veu del grup.

SECRETARI/ÀRIA

  • Custodia el quadern del grup.
  • Dirigeix les revisions periòdiques del grup i omple els formularis del Quadern del grup (pla del grup, diari de sessions…)
  • Vetlla perquè l’autoavaluació sigui consensuada i justa.

RESPONSABLE DEL MATERIAL

  • Controla que tots els membres del grup portin el material necessari.
  • S’assegura que tots els membres del grup mantenen neta la zona de treball.
  • Custodia el material comú del grup i en té cura i, a més, guarda el material del dossier d’un alumne/a si aquest ha faltat.

RESPONSABLE INFORMÀTIC

  • S’encarrega de la cura i el manteniment del material informàtic.
  • Controla que es faci un bon ús del mòbil i de l’ordinador.
  • És l’encarregat d’anar a l’aula d’informàtica.

Autoavaluació

Cada grup ha dedicat una estona diària a fer autoavaluació per veure què han après, com ho han après, els obstacles que han sorgit i les solucions a aquests conflictes.

Algunes de les valoracions tractades: Fita d’objectius, què han de millorar, com s’han organitzat, si es comuniquen entre ells, si han trobat dificultats i com les han resolt.

 Avaluació del professorat

Cada grup ha disposat d’un diari de grup diari, on cada professor/a havia de fer comentaris sobre el funcionament de la seva sessió. No només per avaluar el comportament, sinó també la feina feta, el treball en equip i observacions que hagin trobat oportunes.

EL PER QUÈ D’AQUEST PROJECTE

El projecte que presentem són les paradetes de Sant Jordi.

El projecte l’està portant a terme el grup de 6è de la nostra escola, Joan Perich i Valls.

La tradició de la nostra escola és que el grup de sisè fa una activitat lúdica a final de curs com a tancament i comiat. Per tal de finançar aquesta activitat els nens i nenes sempre han realitzat treballs manuals per vendre el dia de Sant Jordi. Aquesta activitat sempre havia estat organitzada i proposada per les mestres de l’escola.

Actualment, el que pretenem amb aquest projecte és que els infants siguin partícips de tot el procés de presa de decisions, organitzatiu i de realització.

Tot i que l’activitat està programada a fer cada curs a sisè, el projecte s’inicia amb l’elecció de la sortida i serveix com element motivador. Aquest curs, els alumnes han decidit anar al Green Indoor Park.

 

 

ESCOLA JOAN PERICH I VALLS

Som l’escola Joan Perich i Valls, de Sant Joan Despí. La nostra història comença l’any 1974.

Som un centre que des dels seus inicis ha patit molts canvis en relació amb el nombre de línies. Aquest procés ha obligat a reconvertir cada any alguns espais i sobretot a optimitzar els recursos humans que s’han disposat per atendre aquesta realitat. Això ha provocat una inestabilitat en la plantilla considerable.

Com a claustre tenim inquietuds de millorar la nostra pràctica educativa, i l’ILEC ens va oferir l’oportunitat d’actualitzar metodologies i acords al voltant de la lectura. Actualment estem al 3r curs de formació.

Som una escola implicada amb el nostre entorn tot col·laborant en la Xarxa d’Escoles Sostenibles de Catalunya i també en projectes mediambientals assessorats pel nostre Ajuntament: l’hort escolar, l’hotel d’insectes, caixes niu, menjadores d’ocells, les vinyes…

La Xarxa de Competències Bàsiques és una formació i una reflexió pedagògica interna molt necessària per adaptar-nos al moment educatiu en el qual ens trobem. El Grup impulsor està format de 14 mestres de 18 persones que conformen el claustre. Les trobades que fem regularment ens han ofert l’espai per replantejar la nostra tasca, compartir dubtes i intentar consensuar la nostra forma de treballar els projectes.

Hem decidit que el projecte que presentarem és d’emprenedoria de les paradetes de Sant Jordi, que l’està portant a terme la classe de 6è.

facana-escola

Planificació de FOOD FOR THOUGHT

El treball per projectes que hem dissenyat està format per un conjunt d’activitats interdisciplinàries d’ensenyament-aprenentatge, concebudes per a comprovar si s’han aconseguit, i fins a quin punt, els objectius establerts en cada àrea. Amb aquestes activitats es pretén provocar una sèrie de situacions en què l’alumnat haurà d’aplicar, de manera pràctica, coneixements i habilitats adquirits durant tot el curs actual i els anteriors, per tal de cercar les possibles solucions als problemes plantejats.

El títol que hem escollit per desenvolupar el projecte és: “FOOD FOR THOUGHT. L’Alimentació al FFG”

A partir de diferents tasques proposades durant dues setmanes, l’alumnat va haver d’elaborar un producte final (UN VÍDEO REGISTRAT) i va penjar-lo al youtube. Aquest vídeo constà de petits enregistraments proposats per les diferents tasques presentades pel professorat. El darrer dia l’alumnat va presentar el producte final, acompanyat pel dossier d’exercicis i una exposició oral.

Per tal d’introduir el tema, el professorat ha dissenyat una enquesta en la qual l’alumnat de 2n d’ESO havia de preguntar a la resta d’alumnat sobre el tipus d’esmorzar que feien (a primera hora del matí i a l’hora del pati). Amb aquesta informació l’alumnat ha analitzat el buidatge de dades i el professorat ha plantejat un debat sobre el que mengem. Aquesta tasca ha permès començar a parlar del tema i posar-nos en situació. A més, ha suposat l’inici del projecte i la presentació de les diferents tasques proposades per l’Equip.

CALENDARI

El projecte s’ha dut a terme durant les 2 darreres setmanes abans de Setmana Santa.

La primera setmana està dedicada a diferents activitats que ajudaran a desenvolupar un tema relacionat amb l’alimentació i durant la segona setmana s’elabora un projecte final, que consisteix en un vídeo de les activitats treballades i que es penja al youtube posteriorment.

Primera setmana (primera franja de 8h a 11h): de dilluns 12 a divendres 16 de març.

Segona setmana (segona franja de 11.30 a 14.30): de dilluns 19 a dijous 22 de març.

Dia de l’exposició oral i presentació del vídeo: divendres 23 de març

 

QUI SOM

Som l’Institut Francesc Ferrer i Guàrdia de Sant Joan Despí i aquest és el segon any que formem part de la Xarxa de competències Bàsiques.

L’any passat ens vam estrenar amb un Projecte de Reciclatge per a un grup de 1r d’ESO i va ser una experiència molt positiva en la qual vam aprendre tots: l’alumnat i els 5 professors/es que hi vam participar.

Enguany ens hem engrescat a canviar tot el treball de síntesi de 2n d’ESO.

El nostre Equip Docent consta de 22 professors/es, ja que tenim 5 línies del nivell de 2n. Per poder treballar d’una manera més productiva i relaxada ens hem dividit en 6 comissions per a les 6 tasques proposades, tot i que tot l’equip ha participat de reunions generals per tal de compartir experiències, maneres de treballar i poder establir els criteris del projecte comú.

Ha estat una proposta molt enriquidora i sorprenent, amb un punt  d’incertesa per veure com anirà el procés i d’expectació a l’hora de comprovar els resultats.

Aquest Treball per Projectes ha estat elaborat amb tota la il·lusió i prudència d’un Equip Docent novell en aquest món interdisciplinari. L’hem titulat FOOD FOR THOUGHT (PROJECTE D’ALIMENTACIÓ).

Metodologia

 

Aquest any havíem de triar un tema dintre de la vessant artística, de manera que vam triar EL MODERNISME. El vam presentar als nens i vam començar a buscar informació sobre què era. Vam veure que va ser un corrent que va durar uns trenta anys, que va afectar a totes les disciplines i que coincidien en l’assortiment colorit, destacava la figura de la dona, elements vegetals, la natura, les corbes… Ens vam centrar en l’arquitectura i tot això ho vam anar corroborant en diferents façanes d’edificis de Barcelona. De manera que vam descobrir Gaudí, una persona que va deixar una forta empremta en aquesta època i en Barcelona. Vam treballar una de les seves tècniques, el trencadís i el vam desenvolupar en la disfressa de Carnestoltes i en la portada d’àlbum. Mireu què guapos vam quedar!!!

Després ens vam apropar a un entorn més proper i ens vam centrar en EL MODERNISME A CORNELLÀ, de manera que vam començar a buscar tots els edificis modernistes de Cornellà. Després els marcarem en un plànol i establirem el recorregut més pràctic, és a dir, el recorregut que més edifcis poguem veure d’una tirada perquè l’objectiu és sortir, anar-los a veure i comprovar tot allò que hem apres.

Tot això ho hem anat treballant durant el segon trimestre dedicant 1h i 30′ a la setmana entre  sessions destinades a projecte, plàstica i informàtica.

També vam visitar la Casa de la Vila de Cornellà ja que aquest edifici es troba dintre de la ruta modernista de Cornellà. Li vam explicar al batlle la nostra disfressa de trencadís donant cabuda al nostre projecte.

 

Qui som?

L’Abat Oliba és una escola pública de doble línia del barri Riera de Cornellà de Llobregat. El nostre equip docent està format per 16 tutors, 8 especialistes, una Aula d’Acollida, 1 TEI i una auxiliar d’educació especial. Aquest curs disposem d’una AIS (aula integral de suport) amb una mestra i una educadora auxiliar.

 

Som una escola que treballa per la innovació participant en projectes com eTwinning , Scratch o l’ILEC, la qual cosa ens ha permès crear una línea d’escola unificant criteris respecte a la llengua i a la resta d’àrees.

Aquest és el segon curs que formem part de la Xarxa Competencial, on continuem participant en aquest projecte a partir d’una reflexió de tot el claustre, que va sorgir davant la necessitat de treballar amb l’alumnat de manera més competencial. La mostra que presentarem es farà amb el nivell de Cicle Mitjà.

Si ens voleu conèixer podeu visitar el nostre web: http://blocs.xtec.cat/escolaabatolibacornella/

GRUP IMPULSOR ESCOLA ESPAI 3

Aquest any a l’escola Espai 3, el grup impulsor el formen les coordinadores del cicle amb l’Esther i l’Elisenda al capdavant. Tots i totes amb moltes ganes d’engrescar-nos en nous projectes i poder dur-los a terme a l’aula.

És el segon any que l’escola forma part de la Xarxa de Competències Bàsiques i mica en mica anem aplicant aquesta metodologia per tal de millorar l’aprenentatge dels nostres alumnes i engrescar-los en tot el procés.

L’any passat P5 va realitzar un projecte i aquest curs 2017-2018, documentarem el projecte que s’ha dut a terme a tercer ” Per què la grip s’escampa tan ràpid?”

LA NOSTRA ESCOLA (Sant Francesc d’Assís)

Som l’escola Sant Francesc d’Assís de Sant Joan Despí. Som una escola força gran de gairebé 500 alumnes. Enguany, és el segon any que som membres de la XCB. En el nostre equip impulsor som 20 mestres de diferents cicles amb moltes ganes i inquietuds de canvis i millores pedagògiques.

En les nostres reunions i trobades intercanviem experiències competencials que hem fet a l’aula, portem a terme reflexions i debats pedagògics encarats al canvi i treballem la cohesió de grup a través de sessions de ioga.

Cada nivell educatiu, està treballant  almenys  en un projecte aplicant  noves estratègies competencials per tal d’afavorir un treball més autònom i enriquidor pels alumnes. En el nostre bloc, presentarem un d’aquests. El projecte es diu ADVERTISING i es treballa amb els alumnes de 6è a l’àrea de SCIENCE.

Grup Impulsor Escola Suris

Ens presentem el Grup Impulsor de l’Escola Suris de Cornellà.

Aquest curs documentarem un projecte en que participarà tota l’escola, doncs és un projecte de millora del nostre pati. Ens centrarem, però, en el treball que realitzarà CI. Cal tenir present, però, que és un treball que engegem aquest curs, però seguirà en els propers cursos.

A les nostres reunions d’Equip Impulsor hi ha representada tota la comunitat educativa: mestres, alumnes (delegats de 4t, 5è i 6è), la coordinadora de menjador i 2 famílies del centre. Són reunions setmanals molt enriquidores i tothom estem aprenent molt. Estem molt il·lusionats amb aquest projecte.