Tots els cursos hem acabat de fer el projecte de l’hort i és hora de fer balanç. Concretament hem de valorar si el fet de compartir els objectius amb els alumnes ha servit perquè els aprenguin millor. La resposta és que sí. En general, haver reflexionat amb ells sobre el que podien aprendre i el que estaven aprenent ha servit perquè ho assolissin millor.
Per compartir els objectius amb els alumnes hem fet servir bases d’orientació. Malgrat els resultats han estat bons, creiem que les bases d’orientació que hem fet són bastant millorables. Per fer les nostres planificacions vam utilitzar la rúbrica general de centre que vam elaborar l’any passat i hem vist que els criteris d’avaluació que hi vam posar no s’ajusten als que hauria de tenir la base d’orientació. Ens hem adonat que ens costa distingir el que són els nivells d’assoliment de l’objectiu (rúbrica) i els passos necessaris per assolir-lo (base d’orientació).
D’altra banda tampoc hem graduat els nivells d’assoliment dels criteris d’avaluació de la base d’orientació. Creiem que al ser el primer any que utilitzàvem aquesta eina és normal haver-nos centrat només en si realitzaven els criteris o no i haver obviat els nivells d’assoliment, però és un altre aspecte que hem de proposar-nos fer millor.
En conclusió hem observat que:
- Compartir els objectius d’aprenentatge amb els alumnes fa que els aprenguin millor.
- La millor manera de compartir-los són les bases d’orientació.
- Hem de revisar la metodologia per fer les bases d’orientació. Hem de fixar-nos en quins són els passos que s’han de seguir per assolir l’objectiu (procés) i graduar- el nivell d’assoliment de cada pas. Aquest serà el repte pel curs vinent.