A l’escola Sant Llorenç ja fa un temps que treballem per projectes, però aquest curs ens hem proposat fer un pas més i consensuar millor els objectius entre nosaltres i amb els alumnes, de manera que se’ls facin més seus i, en conseqüència, els aprenguin millor.
La primera part d’aquest procés la vam iniciar l’any passat quan vam elaborar una rúbrica de centre. En aquesta rúbrica vam escriure tots els objectius que pretenem que assoleixin els nens i nenes al llarg del 2n cicle d’educació infantil i l’educació primària. Evidentment els vam redactar en base al currículum oficial, però els vam organitzar segons una estructura pròpia que consta de 4 parts. Així vam definir objectius relacionats amb benestar personal, iniciativa, així com transversals i curriculars.
Un cop vam haver redactat aquests objectius vam consensuar quins nivells d’assoliment proposàvem per a cadascun d’ells (fins a un màxim de 5). Aquesta feina va ser certament laboriosa, però la vam considerar imprescindible si volíem estar treballant tots segons uns mateixos criteris.
Aquests curs seguim treballant per projectes. Totes les classes hem decidit que el projecte que utilitzarem per provar el consens dels objectius amb els alumnes serà el de l’hort. Per fer-ho vam dissenyar un model de planificació comú en el que hem de prioritzar la definició d’objectius, nivells d’assoliment i activitats d’avaluació. Per un o dos d’aquests objectius hem d’elaborar una base d’orientació i una rúbrica, basada en la rúbrica de centre, que permeti als alumnes saber què s’espera que aprenguin, fins a quin nivell ho han après, com ho han après i què han de fer seguir aprenent.
Aquest és el nostre repte. En els següents articles explicarem els èxits i les dificultats que haguem tingut.