Un cop acabat el projecte…

Un cop acabat el projecte, presentat als companys el pòster i fetes totes les sortides relacionades amb el tema, hem de reflexionar i pensar què hem fet bé i com millorar.

Per un cantó tenim totes les tasques realitzades a classe, que s’han fet individualment, per parelles o en grups. Creiem que el nostre tipus d’alumnes quan treballen sols, han d’estar fent una activitat força pautada i molt concreta, fet que no deixa gaire espai per a la creativitat. Pel que fa a treball en parelles, si estan ben seleccionats els companys, pot ser una bona manera de fer les tasques ja els nois s’ajuden entre ells. Però el treball en petit grup no ha acabat de funcionar, els costa repartir-se les tasques i acaba treballant un i la resta mirant o xerrant.

El tipus d’activitat que en general han funcionat bé han estat les menys habituals, com tot allò relacionat amb l’entrevista a la jugadora professional de bàsquet, tant la preparació de les preguntes, com la sessió amb la Nora i el posterior tractament de la informació. També ha funcionat molt bé i els ha motivat força fer el qüestionari als companys de l’institut. Creiem que els ha agradat el fet de conèixer una realitat molt propera i van treballar molt bé amb els recompte de les respostes, les gràfiques, el pòster…

Pel que fa a punts a millorar, en trobem uns quants:

  • Pel que fa a la temporització, va durar massa el projecte. Vam reservar les dues setmanes abans de Setmana Santa i vam programar moltes activitats que vam haver d’acabar després de les vacances. Una programació més curta i realista potser ens hagués ajudat a centrar totes les activitats en aquelles dues setmanes i tancar el projecte just abans d’acabar el segon trimestre.
  • Les activitats planejades deixaven poc espai a la creativitat, a poder sortir de la tasca i buscar informació més personal o específica per a cada alumne.
  • Pel que fa al producte final, ens ha mancat un temps i un espai per poder exposar millor els resultats als companys de la USEE i a la resta de l’institut. Poder explicar els resultats i les reflexions fetes al llarg del projecte és un apartat molt important per tancar el projecte i ser conscient dels aprenentatges assolits.

Visita al museu Olímpic i les instal·lacions properes

Després de saber tantes coses sobre els Jocs Olímpics i els esports en general calia desplaçar-se a l’anella olímpica on el Juliol del 1992 es van celebrar algunes de les competicions esportives d’aquelles Olimpíades de Barcelona i un dels llocs on molta gent de Barcelona fa activitat física en el seu temps de lleure, així que hem fet una excursió a Montjuïc.

Ha estat molt interessant, hem relacionat la informació trobada durant la realització del projecte amb tot el que hem pogut veure i viure durant aquest dia i ens ho hem passat molt bé!!!Usee-sport1

El nostre pòster!

Després de descobrir els beneficis de practicar esport i observar que en el nostre institut un 28,8 % de l’alumnat no practica cap esport hem decidit realitzar un pòster per tal de motivar-los a practicar més esport o activitat física.

També han cregut que s’havia d’agrair la col·laboració donada per tots els alumnes contestant la nostra enquesta i compartir amb ells els resultats obtinguts.

Per la realització del pòster hem utilitzat un programa de disseny d’ús lliure que es diu Canva (https://www.canva.com/).

Un cop fet servir hem de dir que el seu ús és senzill i ens ha donat el servei desitjat.

Els alumnes s’han donat d’alta i registrat i de manera prou autònoma han anat realitzant els seus dissenys pensant en com podria ser el nostre pòster.

Dels diferents dissenys hem votat la part que més ens ha agradat de cada un i finalment entre tots hem acabat de fer el disseny final del pòster.

Posteriorment han escrit un correu electrònic als  alumnes de l’institut, Professors i personal PAS agraint la seva col·laboració.

 

Hola a tothom,

Com sabeu, els alumnes de la USEE hem estat treballant en un projecte que es diu “Esports i Salut”. Us volem ensenyar els resultats de l’enquesta que vau fer.

Hem realitzat un póster i esperem que us agradi.

Moltes gràcies per la vostra col·laboració.

Els alumnes de la USEE

En aquest correu també han adjuntat la imatge en pdf del pòster. Els ha alegrat molt les felicitacions que han rebut.

Finalment el pòster s’imprimirà i es penjarà a la classe.

els esports (3)

Fem els nostres gràfics!

El primer pas que han fet els alumnes ha estat pensar què feien amb les respostes donades, i han decidit recollir totes les respostes en un document de word. Fer el recompte de les respostes ha estat una feina que els ha donat uns quants maldecaps . Han fet el recompte de 271 enquestes que han hagut de comptar comptar moltes vegades per tal de no equivocar-se.

Després han decidit quants gràfics serien necessaris per recollir tota la informació i quins serien els gràfics més adients. fHan triat el gràfic de barres o el circular.

Realitzar els gràfics els ha resultat més senzill del que esperàvem. Diuen que fer-los en el Full de càlcul del Drive ha estat  fàcil!!!Quins esports practiquem

Un cop realitzats tots els gràfics ens toca pensar en el producte final.  Quina informació volen transmetre? Com ho farem?

 

Els esports que practiquen els nostres companys

Un cop investigada tota aquesta part d’esport més professional, ens interessava apropar-nos una mica més al nostre entorn proper.

Volíem saber quins esports fan els companys del nostre institut.

Vam preparar un qüestionari amb totes les coses que volíem descobrir i el 31 de Març vam passar per les tutories de tots els grups i els els vam repartir. Aquí el teniu:

Curs_______  Edat _____  Noi / Noia  

  1. Fas algun esport?       Quin?
  1. Quants dies a la setmana el practiques?
  1. Quant temps en total fas esport a la setmana?
  1. On el fas? (a l’institut, al gimnàs , al  parc , carrer, poliesportiu,…)
  1. Quines sensacions tens quan fas exercici físic?
  1. Alguna vegada t’has fet alguna lesió?

Un cop recollits els qüestionaris ens toca la feina més dura, organitzar les dades i després passar-les a un diagrama circular.

Al principi ens ha costat una mica perquè teníem molts qüestionaris i ens hem hagut d’organitzar entre nosaltres i repartir-nos la feina. Hem hagut de comptar moltes vegades per no equivocar-nos.

Aquesta activitat ha implicat un gran esforç per part dels alumnes que han hagut d’aprendre a dissenyar gràfics amb les dades recollides a l’enquesta. Ha estat el primer cop que han fet servir els gràfics de sectors del Drive.

Investiguem sobre els esports

Aquesta activitat té com objectiu que els alumnes siguin capaços de buscar una informació molt concreta. La majoria han utilitzat la viquipèdia. Els alumnes s’han agrupat de dos en dos per tal de poder-se ajudar entre ells.

HISTORIA 2

Un cop descobert l’origen de i l’any que va ser olímpic de diferents esport han triat aquells que més els interessaven. Han triat futbol, tennis, voleibol, gimnàstica, karate i bàsquet.

A partir d’aquesta primera decisió, cada alumne o cada parella d’alumnes podrà triar un d’aquests esport i investigar una mica més.

Abans de posar-se a investigar ens ha semblat adient determinar què calia descobrir de cada esport. Per fer-ho hem demanat als alumnes què és el que volien saber de cada esport i entre tots hem elaborat aquest llistat:

  • Forma del camp o pista
  • Nombre de jugadors
  • Duració del partit i partits
  • Objectiu del joc
  • Què pot passar
  • Lesions més freqüents
  • Competicions nacionals
  • Competicions internacionals
  • Equipament
  • Esportistes més destacats

A partir d’aquí s’han posat a treballar.

Cal dir que els ha costat trobar la informació acordada i algun grup ha necessitat el suport de les professores.

 

L’esport professional

Aquest dilluns ha vingut a classe la Nora Galve, una noia de 15 anys que juga a bàsquet a la selecció espanyola, a la selecció catalana i al Club de Bàsquet de Sant Adrià del Besós.

Durant la setmana anterior, mentre treballàvem els Jocs Olímpics, se’ns van ocórrer un munt de preguntes i qüestions sobre els esportistes d’alt nivell. Dubtes sobre quant cobrarien, si els més joves tindrien temps per estudiar i anar a l’institut, si volen una professió relacionada amb els esports, etc..

Aprofitant que la filla d’una professora del nostre institut juga a bàsquet a un nivell força alt, vam pensar en convidar-la i fer-li una entrevista.

image1

La Nora ens ha explicat que dedica la major part del seu temps entrenant o anant a l’Institut i que té molt poc temps lliure. Els seus millors amics són companys i companyes que també juguen a bàsquet. La seva família sempre van a veure com juga i a animar-la en els partits.

foto1

També ens ha ensenyat les medalles que ha guanyat amb la selecció espanyola, totes d’or! I hem pogut veure i tocar l’equipatge de les dues seleccions amb les que està jugant actualment.

foto2

El que més ens ha sorprès ha estat que la Nora ens ha dit que encara ha de millorar molt, que el seu objectiu és superar-se cada dia i que aprèn més i més a cada nou entrenament.

Finalment, hem anat  al pati a jugar a bàsquet una estona amb ella.

foto3

Ens ha agradat molt la visita de la Nora.

Els esports en diferents llengues

 

Per conèixer una mica més els esports olímpics i treballar les diferents llengües, hem treballat amb les imatges de diferents esports i hem buscat el nom en català, castellà i en anglès.

Hi ha alguns esports que són molts similars en les tres llengües i d’altres que s’escriuen diferent però quan les pronunciem s’asemblen molt, com el bàsquet o el tennis.

Ens ha agradat buscar les imatges però en alguns casos ens ha costat seleccionar una sola imatge representativa de l’esport.

castella 1

 

Les cançons dels Jocs Olímpics de Barcelona

Relacionat amb els Jocs Olímpics, hem treballat la música dels Jocs Olímpics de Barcelona.

Hi ha dues cançons importants que ens han permès treballar les lletres en català, castellà i anglès.

La primera cançó és “Barcelona” de Montserrat Caballé i Freddie Mercury:

 

I la segona és “Amigos para siempre” de Los Manolos:

Tot i que és divertit treballar amb música i ens agrada escoltar cançons, ens ha fet una mica de vergonya cantar i ballar. Ens han semblat una mica antigues aquestes cançons, òbviament, tenen vint-i-cinc anys!