Hola famílies,
L’esquema corporal és la representació mental que tenim del nostre cos, de les diferents parts i de la seva globalitat, és a dir, la nostra consciència corporal. Gràcies a aquest, els infants coneixen les seves possibilitats perceptives i motrius.
La imatge mental que tenim, no és innata sinó que es desenvolupa des del naixement i necessita una interiorització de les vivències i experiències, és doncs, un descobriment continu. Un descobriment que ens porta a una progressiva conscienciació dels nostres segments (sensacions + moviments) i que implica una gran seguretat afectiva, vinculada amb la manifestació de la motricitat.
Fases de la interiorització:
-Percepció global
-Coneixement del cos i de les seves parts
-Coneixement de les parts de l’altre
-Percepció dels dos costat del cos
-Coneixement dreta – esquerra
-Adquisicions motrius
Cos viscut (0 – 3 anys)
Estreta relació entre l’afectivitat i el desenvolupament de l’esquema corporal.
Cos percebut (3 – 7 anys). Etapa de la discriminació perceptiva
Es perfecciona la motricitat global, l’ajust postural i l’equilibri, per tant millora l’orientació en l’espai en relació al cos i una progressiva estabilització de la lateralitat.
És una etapa indispensable per poder estructurar posteriorment la percepció de l’espai i el temps.
Cos representat (7 – 12 anys)
S’afirma la consciència de les diferents parts del cos.
Imatge globalitzada del cos.
Independització de les extremitats de l’eix corporal.
Cap als 11-12 s’obté el ple desenvolupament de l’esquema corporal.
P5 A EL COS
P5B EL COS
A continuació us posem uns enllaços on trobareu diferents tipus d’activitats relacionades amb el cos.
- EDU 365: elcos
- CEIP DIPUTACIÓ : el cols humà
- CANÇONS DEL COS:
4. JOCS DE MOVIMENT PER FER A CASA AMB FAMÍLIA:.
- El mirall: Per parelles. Es col·loquen un nen/a davant d’un familiar. Un/a realitza qualsevol moviment i l’altrel’ha d’imitar com si fos un mirall. Al cap d’una estona s’intercanvien les funcions.
- M’has tocat! Un alumne/a tanca els ulls, mentre el seu pare o la seva mare o germà/na li toca una sèrie de segments corporals. A continuació obre els ulls havent d’anomenar per ordre els segments que li han tocat i toca al seu familiar amb la mateixa seqüència. Després s’intercanvien les funcions. Guanya qui té menys errades.
- El globus: Els alumnes inflaran un globus i el lligaran. Llavors cada nen/a amb el seu globus haurà de
copejar-lo amb la part del cos que diu el mestre/a (amb la mà dreta, mà esquerra, el cap, el peu dret,..)
Recordeu famílies el cos és molt important que el cuidem a través d’una bona alimentació, activitat física, higiene i descans.
Una abraçada molt forta!