1.- Nom:
Tríbol
2.- Motiu del nom:
Tres rols B.O.L.: buscar, ordenar i limitar.
La cooperació ens fa més efectius en la nostra supervivència, així com la planta Tríbol.
3.- Variant del joc Cobol.
El Cobol és un joc de cooperació on varien els membres, poden ser dos, tres, quatre i cinc. Jugant al Cobol es fa formació i criement col.lectiu del professorat. una altra variant del Cobol és el Trèvol que s’usa per jugar personal voluntari per a formar-se en continguts, tasques i metodologia en entrenament escolar.
El tríbol com a variant del Cobol, es parteix del grup base de tres membres.
4.- Caraterístiques:
El Tríbol és el joc impulsor del treball cooperatiu. Cal ser un mínim de tres persones.
Es precisa d’una persona animadora que ensenya les normes i col.labora orientant i assessorant al o als grups que esdevindran equips. Aquesta persona la denominem COAS.
5.- Els seus cinc trets imprescindibles són:
5.1.- Els tres membres han de ser heterogenis, amb capacitats multinivell i amb tots els criteris possibles: sexual, edat, raça, etc. segons les circumstàncies on es juga:
5.2.- Els tres membres de forma seqüencial exerceixen els rols mínims de direcció, actes- secretaria i intendència.
5.3.- Es comença des del treball personal (individual) de cada membre, després es treball intragrup unes preguntes o unes produccions. Per passar al treball intergrups amb partits i partides que es va puntuan.
5.4.- Les tasques a dur a terme són de temps curts i sequenciats.
5.5.- En el àmbit escolar, abans del treball personal hi ha la sessió de classe. El Tríbol és aplicable independent del sistema metodològic que empri el professorat en la sessió de classe.
6.- Aclariments:
6.1.- En principi s’apren al Tríbol, la seva relació amb l’EDU.Curts és que són modalitats de jugades segons els continguts, tasques i objectius a jugar.
6.2.- La persona COAS precisa preparació, formació i experiència. No es pot promoure el joc sense aquestes condicions i han efectes secundàries contraproducents. CERADAI-Institut de Catalunya forma i atorga llicències a COAS, a Clubs Tríbol i atorga franquícies associatives no comercials a grups que vulguin jugar, promoure’l, etc.
6.3.- Jugar al Tríbol està fonamentat científicament segons les noves corrents pedagògiques i psicopedagògiques d’actualitat.
6.4.- El Tríbol com a joc base d’ús públic com el joc més dirigit, així com els estudis dels seus principis, valors i habilitats d’aplicació estan en treball per l’autor. Té el registre de la propietat intel.lectual i el tràmit de marques i patents.
7.- Organització en xarxa.-
El tríbol és motiu d’investigació en universitats, treballs de recerca del batxillerat i de persones estudioses. Els àmbits són múltiples: els jocs, la cooperació, la salut, la justícia, l’educació, l’ensenyament, ….al voltant del Tríbol.
Es pot constituir Equips, Clubs, Federacions de clubs, Confederacions de Tríbol.