[Doneu suport al Manifest] – [Torneu a l’inici]
Versions: [Per a imprimir, en PDF] – [Abreujat, en PDF] – [En castellano] – [Adhesión al Manifiesto]
Fem públic que:
- Docents i alumnes patim un progressiu ofegament i menyspreu en l’àrea de la Filosofia en l’actual currículum, tant pel que fa a la reducció d’hores lectives com al tractament que es rep. Aquest menyspreu s’estén també a la Llengües i Literatures catalana i castellana. Membres del Parlament, autoritats educatives, Sindicats i altres reconeixen aquest fet, però es mostren poc capaços d’enfrontar-s’hi per a posar-hi remei.
- El seny mostra i l’experiència confirma que resulta inviable qualsevol matèria d’ensenyament amb una hora lectiva setmanal, com és el cas de l’Educació eticocívica.
- Resulta indigna la previsió de places per a docents de Filosofia, anul·lades en la convocatòria 2009 i finalment reduïdes a 8, sostretes in extremis d’una altra especialitat.
- Cal una reacció decidida de la comunitat universitària i investigadora i de les instàncies socials i públiques per a protegir l’educació en l’autonomia, la crítica i la responsabilitat civil, objectius pedagògics reconeguts als quals col·labora decididament l’ensenyament de la Filosofia. El tronc comú humanístic és un eix bàsic per a estructurar un bon Batxillerat en sentit europeu.
- Tant l’educació ètica com la transdisciplinarietat són necessàries en l’educació dels joves. El Parlament de Catalunya ha reconegut (Resolució 951/VI de 2001) que “la filosofia palesa els vincles entre els diferents àmbits del coneixement en la seva doble dimensió cultural, la humanística i la científica”.
Ens adherim a accions prèvies com:
- El document de l’Associació Ad-Hoc (desembre de 2007) per a dignificació de la Filosofia
- La taula reivindicativa de la “Plataforma en defensa de la filosofia de Madrid i Castilla La Mancha” (2009), juntament amb la Plataforma estatal.
- El manifest de l’ADEF i de les altres iniciatives per la dignitat i rellevància de la Filosofia a la Secundària promogudes en diferents Comunitats autònomes.
Manifestem que:
- La UNESCO i diferents agències internacionals reconeixen l’estreta vinculació entre l’educació filosòfica i el respecte dels drets humans i les llibertats públiques i personals arreu del món.
- La iniciativa d’introduir una Educació filosòfica i per a la ciutadania en l’ensenyament secundari obligatori obtindrà resultats tan sols si es planteja seriosament i no com a ridícul maquillatge de “correcció política”.
- La recerca i les anàlisis filosòfiques col·laboren decididament en la maduració dels estudiants i en el seu compromís per la pau i els drets. En concret, l’ètica i el coneixement del pensament dels principals autors requereix un tractament acadèmic seriós.
- Una reflexió rellevant sobre els diferents coneixements especialitzats i les matèries de Modalitat és imprescindible, així com ho és la pràctica de les habilitats lingüístiques i discursives, reconegudes en les competències bàsiques de les recents Lleis educatives.
Demanem que:
- Es recuperi la denominació Ètica (4t d’ESO) i Filosofia (1r de Batxillerat) per les matèries que la LOE anomena “Educació eticocívica” i “Filosofia i ciutadania”, respectivament, i que s’assignin exclusivament a docents de l’especialitat de Filosofia. Que es respecti íntegrament la formació lingüística i cultural de l’alumnat.
- Per a poder desenvolupar adequadament les assignatures de l’apartat anterior, se les doti amb 3 hores setmanals a cada una, com les altres matèries curriculars, i com fa aconsellable llur contingut i la dinàmica didàctica.
- Que la Història de la Filosofia (2n de Batxillerat) compti amb 4 hores setmanals, com les altres matèries d’aquest curs terminal, i sigui considerada una àrea imprescindible i obligatòria a les Proves d’Accés a la Universitat.
Aquest “Manifest de Girona”,
ha estat difós en aquesta ciutat el 25 d’abril de 2009.
Versions: [Per a imprimir, en PDF] – [Abreujat, en PDF] – [En castellano] – [Adhesión al Manifiesto]
[E-mails i contacte: signatures i adhesions / premsa i comunicació / bloc] – [Torneu a l’inici]
Em sembla molt bé que es pugui signar on line. Suposo que també hi haurà fulls el dia 25 a Girona.
També veig bé imprimir un cartell per penjar arreu: suros, parets, pàgines… Però no se’n podria fer un de més alegre?
No hi ha límits!! A veure si ens fem sentir.
Crec que la llista d’adherents hauria de ser pública. És això el que dona credibilitat a un manifest. No la trobo.
Tens raó, Ramon. Ho fem amb Google Documents. Fins que no s’activi “firmasonline.com” (que permet que cadascú decideixi), no volíem infringir cap normativa de Protecció de Dades. La cosa va bé: ara mateix hi ha 45 adhesions (diumenge 12,,16:30), i molta gent encara de vacances.
Val la pena animar molts… i espero que serà públic el llistat quan s’activi (hi ha una col·lega del Grup que ho està gestionant). Els suggeriments que rebem ens animen un piló.
Feina concreta: màxima difusió personal, instituicional i mediàtica. L’únic límit és la nostra imaginació.
Soporto la vostre iniciativa, ja que les clases de filosofia son ideals per que els alumnes facin campana i vagin al bareto a fer uns futbolins. Als menys els profes de filo solen ser bastant progres i permisius.
Retroenllaç: filofilia » MANIFEST EN DEFENSA DE LA FILOSOFIA
Cal dir la verirat, no totes le matèries de 2n de bat són de 4 hores ni totes van a selectivitat. Si us plau no podriem tenir lFilosofia de 2n com una matèria de modalitat i que la tries qui la vol fer. Cal obligar-nos a tots?
Molts dels professors de Filosofia no tene ni idea de l’ESO, tan sols volen fer batxillerat i algun com el nostre, quan li sembla descansa. Salut i no us estresseu
la filosofia pot servir per entendre idees estètiques i els professors de filosofia tenen el meu suport perquè es facin les quatre hores . Com a mínim ensenyarem que cal saber llegir un text , a uns alumnes poc amatents a a l’art de redactar. Què cal dir de la reduccio d’hores a Català ??
Crec que història de la filosofia ajuda a pensar ( com va dir un antic profe meu de filo )
Retroenllaç: SFPA » el blog
Retroenllaç: Filosofia » Defensa de la Filosofia a Secundària