Manifest d’Igualada, en defensa de la Filosofia a l’educació secundària
[Versió en PDF, per a imprimir] – [Doneu suport al Manifest] – [Torneu a l’inici]
Fem públic que:
- Docents i alumnes patim un progressiu ofegament i menyspreu en l’àrea de la Filosofia en l’actual currículum, tant pel que fa a la reducció d’hores lectives com al tractament que es rep.
- El seny mostra i l’experiència confirma que resulta inviable qualsevol matèria d’ensenyament amb una hora lectiva setmanal, com és el cas de l’Educació eticocívica.
- Cal una reacció decidida de la comunitat universitària i investigadora i de les instàncies socials i públiques per a protegir l’educació en l’autonomia, la crítica i la responsabilitat civil, objectius pedagògics reconeguts als quals col•labora decididament l’ensenyament de la Filosofia. El tronc comú humanístic és un eix bàsic per a estructurar un bon Batxillerat en sentit europeu.
- Tant l’educació ètica com la transdisciplinarietat són necessàries en l’educació dels joves. El Parlament de Catalunya ha reconegut (Resolució 951/VI de 2001) que “la filosofia palesa els vincles entre els diferents àmbits del coneixement en la seva doble dimensió cultural, la humanística i la científica”.
Ens adherim a accions prèvies com:
- El document de l’Associació Ad-Hoc (desembre de 2007) per a dignificació de la Filosofia
- La taula reivindicativa de la “Plataforma en defensa de la filosofia de Madrid i Castilla La Mancha” (2009), juntament amb la Plataforma estatal.
- El manifest de l’ADEF i de les altres iniciatives per la dignitat i rellevància de la Filosofia a la Secundària promogudes en diferents Comunitats autònomes.
- El Manifest de Girona (2009)
Manifestem que:
- En un temps de desorientació global com és el nostre, els sistemes educatius haurien d’afavorir els sabers que ajuden als joves a cercar el que és nuclear de la vida i la seva comprensió.
- La UNESCO i diferents agències internacionals reconeixen l’estreta vinculació entre l’educació filosòfica i el respecte dels drets humans i les llibertats públiques i personals arreu del món.
- La iniciativa d’introduir una Educació filosòfica i per a la ciutadania en l’ensenyament secundari obligatori obtindrà resultats tan sols si es planteja seriosament i no com a ridícul maquillatge de “correcció política”.
- La recerca i les anàlisis filosòfiques col•laboren decididament en la maduració dels estudiants i en el seu compromís per la pau i els drets. En concret, l’ètica i el coneixement del pensament dels principals autors requereix un tractament acadèmic seriós.
Demanem que:
- S’aturi immediatament la negació calculada d’hores que l’alumnat hauria de dedicar al pensament filosòfic.
- Es recuperi la denominació Ètica (4t d’ESO) i Filosofia (1r de Batxillerat) per les matèries que la LOE anomena “Educació eticocívica” i “Filosofia i ciutadania”, respectivament, i que s’assignin exclusivament a docents de l’especialitat de Filosofia.
- Per a poder desenvolupar adequadament Filosofia de 1r de Batxillerat, es doti aquesta matèria amb 3 hores setmanals .
- Que la Història de la Filosofia (2n de Batxillerat) compti amb 4 hores setmanals, com les altres matèries d’aquest curs terminal, i sigui considerada una àrea imprescindible i obligatòria a les Proves d’Accés a la Universitat.
Aquest “Manifest d’Igualada”,
serà difós a aquesta ciutat el 10 d’abril de 2010.
[E-mails i contacte: signatures i adhesions / premsa i comunicació / bloc] – [Versió en PDF, per a imprimir] – [Torneu a l’inici]
Per a una filosofia que arribi amb més força que mai a la secundària. Per a una educació en valors i per a la construcció del futur de les persones, persones que hauran d’afrontar el futur difícil.
Crec què la filosofia què és l’ història del pensament,no només és útil per crear persones amb criteri,sinó perquè les idees fan evolucionar
Treuen la filosofia perquè ensenya a pesar per un mateix, per aixo els NAZICOMUNISTES que estan en el govern la treuen. Es un greu perill que les persones pensin, tindrien que treballar per menjar i aixo mai ho han fet.
És increïble que una assignatura que tracta sobre la història del pensament humà: epistemològic, ètic, polític, metafísic i científic pugui ser despreciat d’aquesta manera, a més, quan més falta fa en el món!!!!
Retroenllaç: Tweets that mention Save the Philo, now! - Salvem la Filosofia, ara! » El “Manifest d’Igualada” (2010) -- Topsy.com
Ni l’esquerra ni la dreta: ambdues posicions ideològiques tremolen davant del pensament lliure i crític que proporciona la Filosofia. Moltes coses que ocultar?
És molt trist que tota una història del pensament i tota una mena de valors depenguen de qui estiga al poder.
Certament: és una llàstima que els qui governen tinguin una visió tan estreta de tot plegat!!! Però seguirem insistint per veure què es pot aconseguir.
Retroenllaç: Filosofia » Clam a favor de la Filosofia
És necessari la filosofia en aquests temps on la obscuritat de la cova de Platò regna en la societat.
Per Quim Abella:
No pots barrejar antagonics “Nazi-comunistes” és un oxímoron.
Retroenllaç: SFPA » el blog
S´ha de continuar amb aquesta campanya, és fonamental defensar el lloc de la Filosofia a això que anomenen ‘secundària’.
Aquest any no s’ha ofertat màster d’ensenyament de professor de l’especialitat de Filosofia. Com es possible que ningú digui res al respecte? Què passa amb els alumnes que acabarem i ens volem dedicar a l’ensenyament? No podem fer el Màster. He estat 4 mesos per veure de qui depenia això, i finalment la resposta ha estat que la culpa es de les retallades. Per l’any que ve no saben que faran. Què passa si tampoc el tenim? Qui defensa aquests interessos? La Universitat no té ni idea, només sap que no el fa. I qui oferta és el departament d’economia que diu que no és rendible. I així els alumnes amb la Llic. i sense màster de professor. Tot plegat una calamitat. Però ningú diu res, només som un parell d’alumnes que hem estat investigant que passava. Només com a nota per totes aquestes reunions que esteu fent en pro de la filosofia, el col.legi i els del la plataforma, que en lloc parleu d’aquest problema. Jo crec que no esteu ni assabentats. Teniu interès en aquest tema?
No oblidem les dones filòsofes del passat i del present. Sabem que existeixen però cal fer-les visibles, és una tasca de tothom. El reconeixement honora la mateixa filosofia. Un parell de petites estratègies per visibilitzar-les seria que les filòsofes antigues apareguin a les fotografies del clàssics junt amb els filòsofs, una altra manera és esmentar-les amb el nom i cognom i referenciar els seus escrits també d’aquesta manera. Si no es fa, sempre s’interpreta que els filòsofs són homes. Actualment sabem que no és així ni entre el professorat (secundària i universitat) ni en la investigació ni en l’autoria de llibres. Hem de continuar avançant en coneixement, en mètodes i tecnologia però també en drets humans per tal d’estar a l’alçada del nostre temps.