TORNEM-HI!

Sí, tornem-hi sense presses, doncs els inicis estan carregats de mil i una tasca, però amb moltes ganes i tota la il.lusió del món. Esperant que tothom, inclós el Departament d’Ensenyament, porti les piles carregades per (continuar) donar a la biblioteca de l’escola el protagonisme que li pertoca, la lectura no ha de ser una assignatura sinó una activitat encaminada a aconseguir una actitud envers el fet de llegir, necessita un context que proporcioni gaudi i ganes de fer-ho…

“Anem per feina” ja que voldria posar a l’abast una sèrie de cosetes que m’han semblat interessants:

Acabo de llegir  Els beneficis de la lectura en veu alta de David Bueno, Anna Forés i Antoni Ruiz Bueno, i no vull deixar de recomanar-lo. El seu contingut està centrat en exposar els beneficis  de la lectura compartida i estratègies de com dur-la a terme en diferents àmbits. Posa en evidència com la lectura en veu alta ens fa créixer emocionalment, culturalment i cognitivament i crea lectors i lectores de manera senzilla i a l’abast de tothom.

Editorial:
TEXT
Idioma:
CATALÁN
Encuadernación:
Tapa blanda
ISBN:
9788441232396
Año de edición: 2023

Un altre llibre que m’ha arribat a les mans i m’ha entusiasmat, per la seva utilitat en la difícil feina d’incentivar en la creació de textos, és Rodari 2.0 Tècniques creatives per fomentar l’escriptura a casa i a l’aula de Jordi Folck, comissari del Centenari Rodari 2020, actualitza la Gramàtica de la fantasia rodariana. I ho fa construint noves propostes adaptades al nostre temps i al nostre país amb referents literaris, fílmics i musicals propers al lector més jove. Totes les activitats s’han portat a la pràctica en els més de 800 fòrums que l’autor ha impartir i en múltiples tallers d’escriptura creativa.

Autor Jordi Folck

Editorial PUBLICACIONS DE L’ ABADIA DE MONTSERRAT

I per si encara hi ha dubtes sobre la importància de fomentar la creativitat i la imaginació com a eines bàsiques en el desenvolupament de qualsevol tasca …

 

També fer difusió de la publicació per part de la Fundació Bofill del còmic Ombres de colors,  és una història de ficció que mostra la diversitat i la transversalitat de perfils que deixen els estudis prematurament, i les causes de fons que empenyen cada any milers de joves a deixar el sistema educatiu. Amb el seu tercer còmic, Oriol Malet aborda l’abandonament escolar prematur posant al centre les històries i vivències dels joves que, més enllà de les dades, es veuen empesos a deixar els estudis abans d’hora. Malet s’ha capbussat en estudis impulsats per la Fundació Bofill i en la realitat diària dels centres i docents, parlant directament amb desenes de joves «abandonadors».

COMANEGRA- 9788419590442

Per acabar aquesta primera publicació després de vacances, us poso l’enllaç de l’IBBY.cat a on s’expliquen totes les novetats de la LIJ, propers esdeveniments, novetats editorials i les seves valoracions, nova edició dels premis Atrapallibres i Protagonista Jove, etc.

No deixeu de visitar-ho!!!

https://www.ibbycat.cat/

 

Publicat dins de General | Deixa un comentari

DARRERES NOVETATS ABANS DE VACANCES

Després de demanar disculpes per la demora de noves publicacions,  degut a raons personals feixugues, no vull iniciar el parèntesi de les vacances al blog sense recordar-vos que no deixeu de consultar les darreres novetats de l’ibby.cat Consell Català del Llibre Infantil i Juvenil. Hi trobareu titulars tan interessants com aquests:

La LIJ cada vegada més presents a les institucions

Conclusions de la 58ena Escola d’Estiu: El dret a llegir

I molta més informació  a l’enllaç ibbycat.cat

I mentrestant….ACABEU DE PASSAR UNES BONES VACANCES!!!

 

Publicat dins de General | Deixa un comentari

JOSEP VALLVERDÚ, FELIÇ ANIVERSARI

Avui, l’escriptor Josep Vallverdú fa fet 100 anys. La nostra felicitació i també el nostre agraïment per la seva contribució a impulsar el gust i la qualitat en la literatura infantil i juvenil.ha arribat a aquesta edat  encara actiu i ab un llibre recent, Mosaic de tardor.

A les 12 del migdia s’ha dut a terme l’acte central de l’Any Vallverdú, segurament haurà estat el moment institucionalment més important d’un programa de commemoracions, comissariat per Carme Vidal Huguet que també ha inclós la recent inauguració al Palau Robert de Barcelona de l’exposició Geografies Josep Vallverdú.Els homenatges a Vallverdú s’estan duent a terme en diferents llocs del territori català.

Any Josep Vallverdú

 

 

Publicat dins de General | Deixa un comentari

UNA BIBLIOTECA A CADA ESCOLA…

Han saltat les alarmes!

Què ha passat amb el Programa de Biblioteca Escolar Puntedu?

Una biblioteca a cada escola: assignatura pendent per a la comprensió lectora

La conselleria d’Educació anunciarà en els pròxims mesos un pla per reactivar les biblioteques escolars, que els experts consideren crucials per recuperar els bons hàbits.

El baix nivell de comprensió lectora dels alumnes catalans, que se situen a la cua de l’estat espanyol, és multifactorial i té a veure, entre altres coses, amb un món que ha arraconat la paraula en favor de la imatge, amb els mestres que llegeixen cada cop menys i amb la falta de biblioteques escolars que promoguin el gust per la lectura. Aquest últim punt és un incompliment del Govern amb relació a la normativa educativa, que exigeix una biblioteca per cada centre escolar, i una part important del problema que la conselleria pretén solucionar en els pròxims cinc anys.

El filòleg i màster de biblioteca escolar i promoció de la lectura Eloi Planas insisteix en la importància de complir amb aquest requisit per revertir la mala situació del nivell de comprensió lectora dels alumnes catalans de primària. “El Govern ha de procurar que es compleixi, sobretot ara que hi ha dades oficials. Però aquestes biblioteques no poden ser només una sala amb llibres, sinó que han de tenir un fons viu, renovat i atractiu pels alumnes”, explica l’expert. Afegeix que cal destinar recursos per contractar persones especialitzades que se’n puguin fer càrrec. “Calen persones formades per fer aquesta feina que també puguin fer formacions als docents per conscienciar que la lectura és una eina important per desenvolupar el pensament crític i la capacitat d’argumentació”, raona.

Paquet de mesures del Departament per reactivar les biblioteques

En aquest sentit, Planas té l’esperança que el Govern inclogui les biblioteques escolars en el Pla Nacional del Llibre que s’ha d’anunciar durant el mes de juliol. Sembla que l’executiu català està disposat a fer-ho, en detectar que part del problema es deu al fet que no es treballa el gust per la lectura. De fet, el director general d’innovació, recerca i cultura digital, Joan Cuevas, exposa en un article d’opinió al Diari de l’educació que “la manca d’espais tranquils per a la lectura, la manca d’hàbit o de referents i les lectures obligatòries no triades per l’alumnat fan que llegir no agradi”. En aquest sentit, anuncia que el Departament iniciarà a partir de setembre un paquet de mesures per pal·liar aquests efectes.

Aquest programa d’Educació comptarà amb recursos per aconseguir a cinc anys vista la reactivació del conjunt de biblioteques escolars del sistema. Aquestes biblioteques, apunta Cuevas, han d’aportar “materials i formacions d’alta qualitat als centres perquè puguin desplegar bones activitats de foment de l’hàbit lector i aprendre a llegir”. “No és un paquet improvisat, són mesures gestades des de fa més d’un any amb representants del món de la lectura i l’educatiu”, conclou Cuevas en aquest article. En la mateixa línia, al ple monogràfic d’educació celebrat al Parlament el passat dimarts la consellera Anna Simó va anunciar aquest paquet de mesures encara sense concreció.

La urgència de fer front al problema des de les escoles

Marc Guevara, responsable d’Educació i Universitats de Plataforma per la Llengua, assegura que el nivell de comprensió lectora i d’escriptura de l’alumnat “és cada cop pitjor” i considera que part del problema és el tipus de llengua que es troben al carrer. “Sobretot tenen contacte amb la llengua oral i en registre col·loquial, l’escrita la veuen poc. A més, els referents que tenen utilitzen un tipus de llengua espontània i descuidada, i això fa que la comprensió de textos elaborats els costi”, explica. Això ha provocat una “degeneració” molt gran del registre escrit i de la comprensió lectora. “El sistema educatiu ha de fer front a aquest problema de forma urgent”, adverteix.

Una de les solucions inajornables, explica, és garantir que tots els centres tinguin una biblioteca ben proveïda. “El 41,2% dels centres no tenen biblioteques, un espai que propicia activitats de lectura i que pot ajudar a recuperar bones pràctiques”, apunta. Afegeix que aquestes biblioteques han de comptar amb un fons ben cuidat. “El Govern ha d’invertir i ha de contractar persones encarregades de mantenir-les. Al final, tot és una qüestió d’inversió”, explica. Guevara lamenta que fins ara s’hagin renovat només els espais, quan és important invertir en els llibres per “oferir als nanos coses que els puguin atraure”.

En aquest sentit, apunta la importància de potenciar el català en aquestes biblioteques escolars, així com incloure en els projectes lingüístics dels centres un apartat per treballar la lectura i la comprensió lectora. “Els llibres han de potenciar el català dins d’aquest marc de l’escola com a lloc on compensar el que es troben els nanos al carrer”, conclou.

“Les biblioteques no poden ser només una sala amb llibres, sinó que han de tenir un fons viu, renovat i atractiu pels alumnes”

Dinamitzar les biblioteques perquè els llibres no siguin “decoratius”

El lingüista Rudolf Ortega també considera important promoure les biblioteques escolars per aconseguir que l’alumnat cultivi des de petit el gust per la lectura. “Algú especialista ha de portar les biblioteques i dinamitzar l’acte de la lectura. En el centre dels meus fills, la biblioteca la portava una antiga professora voluntària. Falta personal i invertir en llibres”, raona. En molts casos, els centres que tenen biblioteca l’utilitzen com un lloc on els nens esperen que els pares els recullin després de classe. “Els nens estan allà esperant, però no llegeixen perquè cal que hi hagi algú que faci activitats dinamitzadores”, explica Ortega. En aquest sentit, lamenta que en molts casos els llibres estiguin en aquestes sales “fent de decoració”.

A banda, Ortega considera que part del problema és la pèrdua del llibre com a element d’estudi. “Hi ha escoles que deixen que els alumnes entenguin les coses per si mateixos i no hi ha cap disciplina”, es queixa. També considera que el baix nivell de lectura i de comprensió té a veure amb els referents dels nens. “Si a casa estem tots amb el mòbil no podem pretendre que els nens agafin un llibre”, conclou.

Font: El Món, un article d’Ivet Núñez.

 

Publicat dins de General | Deixa un comentari

TOTA L’ACTUALITAT DE L’IBBY.cat I EL MÓN LIJ

Recomanacions lectores per aquest estiu!

Nova entrega de les tries que els especialistes Glòria Gorchs i Joan Portell elaboren per a les famílies dels municipis lectors:

Darreres publicacions de la Revista Faristol:

El nou número tracta de lesrelacions complexes entre POLÍTICA i LIJ, també inclou entrevista amb Vicente Ferrer, un reportatge sobre Josep Vallverdú i una selecció de llibres que parlen sobre cossos nus.

Premis LIJ d’interés general:

Les catalanes Núria Figueras i Anna Font guanyen el XVI Premi Internacional Compostela amb “La visita”. Podeu llegir la notícia completa aquí.

I si en voleu més, trobareu els Premis Atrapallibres i Protagonista Jove,  homenatges, cursos, formacions i demés notícies a aquest enllaç.

 

 

Publicat dins de General | Deixa un comentari

GUIES DE LECTURA ESTIU 2023

Fem difusió del missatge de Bibliomèdia compartint les guies de lectura estiu 2023 elaborades per diferents centres i entitats (Moltes gràcies!):

Benvolgudes i benvolguts!!

Ja tenim aquí l’estiu i us fem arribar l’article [1] amb les guies que
centres i altres entitats han elaborat.
Si algú vol que afegim les vostres guies ens podeu enviar un correu i
les afegirem.

Esperem que passeu un bon estiu acompanyats de bones lectures i que
recupereu forces.

Equip BBM

[1] http://grupbibliomedia.blogspot.com/2023/06/per-un-estiu-lector.html

 

Publicat dins de General | Deixa un comentari

EN L’ANIVERSARI DEL NAIXEMENT DE LA MARTA MATA I GARRIGA, L’AJUNTAMENT DE BANYERES DEL PENEDÈS MOSTRA EL SEU RECONEIXEMENT COM A FILLA IL.LUSTRE

Marta Mata Garriga (1926-2006), filla il·lustre de Banyeres del Penedès des de 1995, va néixer a Barcelona el 22 de juny de 1926. És considerada una de les pedagogues i polítiques més rellevants del camp educatiu a Catalunya i a Espanya del segle XX. Compromesa amb la millora de l’escola pública, dedicà la seva vida a l’impuls de la renovació pedagògica. Al llarg de la seva vida va rebre nombroses distincions, entre elles la Creu de Sant Jordi el 1997.

Molt vinculada al nostre municipi, va viure llargues temporades a la casa familiar, Cal Mata de Saifores, des d’on va començar a treballar en l’educació dels infants, seguint les orientacions de la seva mare Àngels Garriga que era mestra. Actualment Cal Mata és la seu de la Fundació que porta el seu nom, i s’hi fan trobades, esplais, seminaris, estudis i recerques sobre temes pedagògics, culturals i socials.

Avui, dia de l’aniversari del seu naixement s’ha portat un centre de flors al cementiri, i per mantenir viu el seu record volem compartir un dels seus pensaments:

“No és la ciència, o el mestre, el centre de l’educació i de l’escola, sinó l’infant, al voltant del qual gira l’activitat i el contingut de l’educació”. 

Podeu trobar més informació de la seva biografia, bibliografia, reconeixements, etc. al web de la Fundació Marta Mata Garriga o clicant al següent enllaç: Fundació Marta Mata

Publicat dins de General | Deixa un comentari

LLIBRES QUE ESTIMULEN LA LECTURA, UN ARTICLE DEL DIARI DE L’EDUCACIÓ

Fa uns dies el Diari de l’Educació publicava aquest article en el que una sèrie de docents recomanen determinats llibres que per criteri o pròpia experiència consideren que poden estimular la lectura a l’alumnat. Perquè coincideixo majoritàriament en la tria i perquè penso que poden ajudar a l’hora d’escollir o aconsellar quines lectures, he considerat interessant fer-ne difusió.

Llibres que estimulen la lectura

Arran dels resultats de l’informe PIRLS sobre la caiguda en comprensió lectora a quart de primària, hem preguntat a diferents docents quines lectures recomanarien per captivar l’alumnat en el món dels llibres.Contes, còmics, novel·les juvenils, històries fantàstiques, infants com a protagonistes i personatges entranyables són alguns dels ingredients d’aquesta selecció de lectures que volen animar a continuar llegint, aprenent i comprenent entre línies per entendre on ens vol portar l’autor o autora.

Joan M. Girona, mestre i psicopedagog

‘Història de Babar, el petit elefant’, de Jean de BrunhoffRecull de contes que la mare explicava als seus fills als anys 30 del segle passat. El seu marit, Jean de Brunhoff, dibuixant, els va recollir afegint-hi unes il·lustracions de gran qualitat que els fan molt atractius per a les criatures a partir del primer cicle de primària, 6-7 anys. Les seves pàgines estan plenes de detalls que interessen a nens i nenes quan se les miren. Ha esdevingut un clàssic de la literatura infantil. Se n’han editat uns quants volums, la qual cosa permet continuar gaudint de les aventures del petit elefant. Gaudir amb la lectura és una bona manera de promoure l’interès lector.

‘El zoo petrificat’, de Joris ChamblainCòmics al voltant d’una nena de deu anys que vol ser escriptora. Explica les aventures que va vivint per arribar al seu objectiu: escriure llibres. Les imatges del còmic són atractives i animen a llegir els textos i a llegir-ne més. Adequat per a infants a partir de 7-8 anys. El còmic, paraules acompanyades de dibuixos (o a l’inrevés), és una bona eina per aconseguir que l’alumnat petit i gran s’animi a llegir. No el valorem prou; les imatges no supleixen la lectura dels textos, més aviat la faciliten. És un bon començament per als més petits.

Anna Ramis, mestra  i pedagoga‘Stelalluna’, de Janell Canno

Àlbum il·lustrat de lectura per a Cicle Inicial (tant per fer lectura compartida en veu alta, infant-adult) com per oferir-lo als infants  que ja comencen a llegir. Amb traducció de Núria Gonzàlez. Una història  d’adaptació, de fraternitat, identitat i família. Amb unes il·lustracions delicioses que narren la peripècia vital d’una petita ratpenat “adoptada” per una família d’ocells.  Toca temes molt profunds dels infants i propicia converses molt boniques, sense por, amb dolçor.

‘Wonder’, de R.J. PalacioUna història de resiliència narrada per diverses veus: el mateix protagonista, la seva germana, els companys d’escola… que permet seguir l’arribada a l’escola d’un noi amb un tret diferencial molt greu, a través de la seva autoestima, l’estimació de la seva família i l’amistat  (o no) dels seus companys. Un llibre per llegir en veu alta, la mestra a classe, o els pares a casa, a partir de 5è o 6è de primària. Una lectura que demanarà espais de silenci i de conversa per acollir tot el potencial que té. Resistiu-vos a veure la pel·lícula!

Pili Biarge Garcés, mestra d’Educació Primària i especialista en literatura infantil

‘Shola i els lleons’, de Bernardo Atxaga Shola i els lleons és un llibre de la sèrie de Shola que manté una divertida conversa amb els nens amb imaginació i sensibilitat. Bernardo Atxaga és un autor reconegut amb una gran producció de literatura infantil de diversos gèneres. Les il·lustracions d’en Mikel Valverde ajuden a aprofundir en la comprensió de la història. És un llibre que no només el poden llegir ells sols, a més a més es poden entretenir amb animades llistes i amb referències a altres contes. Pot ser utilitzat a l’escola pel seu tractament del discurs amb diferents tipus de veus, narracions, diàlegs i figures estilístiques i fins i tot trobem converses amb un mateix.

‘Estofat de tòfones’, de Gustavo Roldán

El llibre és recomanable perquè agrada a la canalla, és amable, divertit, tendre i amb gran sentit de l’humor. Està creada i il·lustrada per un autor reconegut, d’una família dedicada a la difusió de la literatura infantil. Es pot llegir en veu alta, individual o col·lectivament, a casa o a l’escola i de totes les maneres enganxa a la lectura. Narra una nova aventura fantàstica de Conill i Elefant per preparar un estofat de tòfones. Per una banda, és fàcil de llegir perquè hi ha molts diàlegs i, per l’altra banda té vàries capes de lectura. A l’escola permet treballar el vocabulari, el diari de la cerca, les descripcions i diverses referències a fets de la natura o a cançons populars.

Beatriz Álvarez, professora d’anglès

‘El curiós incident del gos a mitjanit’, de Mark Haddon

Sorprenent, tendre, divertit, emocionant. Una obra que comença com una novel·la d’investigació detectivesca juvenil i es transforma en una història dramàtica amb elements còmics i sovint surrealistes. Un llibre per reflexionar, per transcendir en el present i en el futur, en la fragilitat de la vida i en el seu destí misteriós. El més curiós d’aquest llibre és la seva difícil catalogació, i això ja és el més suggerent. Juvenil, llibre adult, tragicòmic, filosòfic amb trets de comicitat, estrany i colpidor, amb un llenguatge aparentment adolescent i torbador. Christopher, un nen autista de 15 anys, ens ajuda a entendre el món des de la metàfora de la seva mirada. Una meravella.‘Momo’, de Michael Ende
Que més es pot dir de Momo. Obra culminant de Michael Ende i de la literatura juvenil de tots els temps. Personatges entranyables i una constant reflexió de com el món dels adults interpreta sovint la vida sense escoltar els sentiments i les persones que les envolta. Faula de la societat actual, de les contradiccions de les obligacions i la manca de temps. Crítica social amb molts simbolismes fantàstics que s’han d’endevinar entre les seves pàgines amb una deliciosa narració. Momo és aquell llibre que tots hauríem de llegir alguna vegada a la vida, indispensable per mostrar als joves de totes les edats com de valuós pot ser per a un mateix llegir una obra mestra. Et captiva des del començament.Josep Maria Turuguet, mestre de primària jubilat del CEIP Salvador Espriu de Badalona‘¡Estamos en un libro!’, de Mo WillemsLlibre minimalista, fins i tot per als seus lectors d’entre 5 i 7 anys, que té un potencial motivador per sobre de la seva modèstia. Dos personatges absurds, semblen trets d’un Tot esperant Godot infantil, només que ells sí que han trobat sentit a la vida: «ser en un llibre», ser explicats i no perdre l’atenció del públic. Al cap i a la fi, què són els llibres si no explicació de personatges i explicació d’autors. Es pot ser en un cantó o altre de la pàgina i això ja confereix importància.

‘Y fundaremos la ciudad más grande del mundo: Mitos, dioses y héroes de la Roma antigua’, de Giovanni Nuccis

Cap als dotze o tretze ja es pot llegir com els herois de Roma van ser imaginats per ells mateixos i els seus descendents. Les històries fundacionals, totes ellles llegendàries, responen a les necessitats dels joves que estan a cavall de la comprensió mítica i romàntica, segons l’esquema del psicòleg canadenc Kieran Egan. Entren en les complexitats de la vida de la mà de personatges forts i clars. I les dificultats del món tenen a veure per a ells, com per als nostres predecessors antics, amb éssers mítics que Es tracta d’una sèrie de novel·les gràfiques per a criatures que si bé ja saben llegir, els pot fer mandra enfrontar-se a una novel·la tradicional. Tant la part literària com la gràfica tenen un alt nivell. I les situacions i els personatges, actuals o imaginaris, estan tractats amb molt d’humor. I segur que podem organitzar una trobada amb l’autor i il·lustradora.ja aniran prenent forma de conceptes filosòfics quan sigui el moment.
 Adelina Escandell, mestra jubilada de l’escola Barrufet de Sants

‘Agus i els monstres’, de Jaume Copons i Liliana Fortuny.Es tracta d’una sèrie de novel·les gràfiques per a criatures que si bé ja saben llegir, els pot fer mandra enfrontar-se a una novel·la tradicional. Tant la part literària com la gràfica tenen un alt nivell. I les situacions i els personatges, actuals o imaginaris, estan tractats amb molt d’humor. I segur que podem organitzar una trobada amb l’autor i il·lustradora.

‘Matilde’, de Roald Dah
La recomanaria per al Cicle Superior. L’autor crec que és un dels grans clàssics, per com presenta les situacions i els personatges, descrits amb fina ironia i molt d’humor. A més, en podem veure la pel·lícula, que és un element que sempre engresca. I es poden llegir simultàniament molts altres llibres del mateix autor: Charlie i la fàbrica de xocolata, Les bruixes… (tots fantàstics).
Jordi Badiella, filòleg i professor de secundària a l’escola cooperativa El Cim de Terrassa, federada a EscolesCoop
‘Rondalles de Grimm’, de Jacob Ludwig i Wilhelm Grimm
Llegir les rondalles dels germans Grimm en la traducció de Carles Riba és un plaer intel·lectual de primer ordre. Si, a més, aquesta lectura es fa en veu alta als infants, l’experiència és desbordant. I per reblar-ho, només cal anar ensenyant les il·lustracions d’Arthur Rackham a mesura que es llegeix. La nostra cultura infantil està construïda, en bona part, sobre la base de les rondalles de Grimm. ¿O hauríem estat els mateixos sense conèixer les històries de Blancaneu, la Bella Dorment o la Ventafocs? Les Rondalles de Grimm ofereix un munt de narracions meravelloses, que ens venen a dir, amb la força arrossegadora dels clàssics, qui som i com ho podem transmetre amb el dolç verí de la literatura.
 Andreu Martínez, professor de català i anglès de l’escola cooperativa Piaget, membre d’EscolesCoop
‘El Krank’, d’Isabel Clara-Simó
El Krank, és, sense cap mena de dubte, un tros de llibre. No li falta res. No és gens pretensiós, però ho té tot: aventures, gust pel món clàssic, temàtica adolescent… Comencem pel principi: la pèrdua de la mare. A partir d’aquí, el món del Ramon viurà un sotrac inesperat, que el farà agafar les regnes de la seva pròpia vida. En aquest trànsit del món infantil al dels adults, acompanyarem el Krank, l’àliga, i el Velló d’or, en un cúmul d’aventures que ens duran des de la mitologia grega als nostres dies. No us el perdeu!
 Marta Matas, Maria Font i Jordi Satorra, de l’Institut Antoni de Martí i Franquès
Sovint a Secundària creiem que els alumnes han de triar el seu camí sols. I, en part, sí; el creixement personal, la gestió de l’autonomia ha de ser un dels puntals del seu reforçament com a ciutadans del món però això no exclou el paper de modelatge i acompanyament que hem de fer les direccions i els professors. Les biblioteques de centre, massa oblidades i menystingudes (que lluny queda el programa “puntedu”), han de ser els refugis literaris per excel·lència i els clubs de lectura de centre un puntal imprescindible per donar aire als molts lectors endormiscats que tenim: no podem perdre tants lectors de primària a secundària. A l’institut Antoni de Martí i Franquès de Tarragona hem preservat la biblioteca i hem creat dos clubs de lectura (també en tenim un de virtual) i l’any que ve en seran tres (1r i 2n d’ESO, 3r i 4t d’ESO i Batxillerat).

Aprofitem per fer-vos dues ressenyes de llibres que ens han funcionat a l’aula i al club:

‘A 677 km de casa’, de Mark Lowery
Un llibre molt interessant que hem treballat enguany amb l’alumnat de 3r d’ESO. Ha estat una sorpresa la rebuda que ha tingut aquesta novel·la juvenil -però també molt apta per als adults- a les aules. Combinant la lectura a l’aula comentada i la lectura autònoma, el lector pot endinsar-se a una història que es construeix a partir de dos fils argumentals. Però no només això, és un text que ens permet treballar el poder curatiu que té l’escriptura en moments complicats de la vida, plena de símbols que descobrim en el moment just i que ens fa mantenir l’atenció fins al final. Descobrim el que hem de descobrir en el moment just i, malgrat la duresa del que s’hi explica, ens omple d’una serenitat enorme per afrontar situacions complicades a la vida, amb un toc d’humor sempre a punt. Aquesta lectura ha estat una enorme descoberta.
‘El jardí secret’, de Frances Hodgson Burnett
El retorn als clàssics permet als nostres joves lectors entendre que hi ha llibres que no tenen caducitat. En el nostre cas, El jardí secret, fou una sorpresa perquè els alumnes del Club de Lectura de 1r i 2n d’ESO quedaren captivats tan bon punt el començaren a llegir. En la nostra trobada habitual, l’hora que dediquem a comentar l’obra escollida s’allargà i va ser necessari reconduir la conversa per trobar un final adient a les seves expectatives. I és que tot en aquest llibre esdevé essencial. En les seves intervencions, els participants passaven d’una escena a un personatge, d’una paraula a una actitud, d’un misteri a una injustícia. A El jardí secret tot és determinant i res s’escapa al lector que queda meravellat a mesura que avança el relat. Tanmateix, rere les línies del text apareix el caràcter universal de la literatura, que ens connecta més enllà del temps i de l’espai. I els nois i les noies hi descobriren un seguit de temàtiques que avui dia, lluny de propostes insistents a la recerca d’un públic jove, tenen encara la capacitat de somoure’ls —però també commoure’ls— i portar-los a un diàleg constant, sorgit de la necessitat d’exterioritzar allò que havien sentit i viscut mentre llegien. Durant la conversa, tot retornà davant els nostres ulls de manera que la màgia es verbalitzà. I quan un llibre té la capacitat de fer reviure l’impacte de la seva lectura és ben segur que obre un camí cap a la descoberta de noves propostes literàries.

Publicat dins de General | Deixa un comentari

UN MODEL DE BIBLIOTECA ESCOLAR, LA DE L’ESCOLA MAS I PARERA DE VILAFRANCA DEL PENEDÈS

Heus aquí un article publicat pel diari ara que, a més de posar en evidència la importància que té la biblioteca escolar, ens dóna pautes de com gestionar-la alhora que encomana entusiasme i esperança per tirar-la endavant malgrat les dificulltats derivades de la manca de recursos personals i materials, però amb aquest exemple podem concloure que el més important és creure-hi i posar-hi voluntat.

Comprensió lectora
SOCIETAT  /  EDUCACIÓ 17/06/2023

La biblioteca escolar amb premi que ha capgirat tot un centre

El centre Mas i Perera és un referent dins la comunitat educativa i ha aconseguit millorar els seus resultats en comprensió lectora

VILAFRANCA DEL PENEDÈS“La biblioteca és el cor de l’escola”. Aquesta és una de les frases que repeteixen la Iolanda Bertran i la Foix Ortiz, directora i cap d’estudis de l’Escola Mas i Perera de Vilafranca del Penedès. L’escola està situada a l’Espirall, un dels barris més vulnerables de la ciutat, i és un referent entre la comunitat educativa gràcies al seu projecte de biblioteca, pel qual van rebre el 2021 el Premio Nacional de bones pràctiques que atorga el ministeri d’Educació. Segons expliquen Bertran i Foix, els últims anys el gust dels infants per la lectura ha augmentat i els resultats de comprensió lectora han millorat, dos objectius que, tal com mostren els últims informes internacionals PIRLS, no s’han assolit a la majoria de centres educatius catalans. La recepta que han seguit a l’escola vilafranquina per aconseguir-ho té com a ingredients els recursos i, sobretot, la dedicació.

Una biblioteca oberta

L’escola, que és d’alta complexitat, té una biblioteca principal (no gaire gran), diverses biblioteques d’aula i racons de lectura comuns. “Si vols que els infants llegeixin, has de proporcionar-los espais i fer que la lectura se la trobin d’una forma espontània”, explica Ortiz, que també és la coordinadora de la biblioteca. A part de la distribució física d’espais, un dels punts forts del projecte és l’horari: la bibliotec obre a l’hora del patí i també cada tarda després de classe durant una hora i mitja. Això es pot fer gràcies un monitor que contracta l’AFA durant aquestes estones i que rep l’assessorament de les dues comissions de biblioteca que tenen (una de l’AFA i una dels docents).

Dues de les característiques principals d’aquesta biblioteca són que no és obligatori estar-hi en silenci i que no és un servei només per a alumnes i professors. A la tarda hi poden anar les famílies en el que anomenen “bibliotots” i s’hi fan tota mena d’activitats, des de fer que un pare o una mare vingui a explicar un conte fins a tallers de manualitats i recitals de poesia. “La idea no és que només vinguin a llegir, sinó que puguin fer activitats en què estiguin envoltats de llibres i que, a poc a poc, els vagi agafant el cuquet”, aclareix la directora. Aquest any com a novetat també han engegat un club de lectura a l’hora del pati que, segons explica Ortiz, “s’ha desbordat” i finalment n’han hagut d’obrir quatre.

Lectura integrada

Tots poden triar els llibres que vulguin i emportar-se’ls a casa, però a l’escola també poden llegir a les estones mortes”, diu la directora del centre. Cada infant té un llibre que llegeix al pati, al principi del dia mentre altres companys miren la temperatura o apunten qui es queda al menjador o també a l’autocar quan marxen d’excursió.

Ajuda de fora

L’Escola Mas i Perera també és un dels sis centres educatius de Catalunya que van ser seleccionats per fer l’Erasmus+ de biblioteques escolars. “Anem a visitar escoles d’altres països que puguin donar resposta als nostres punts febles i ens ajudin a millorar el projecte de biblioteca”, explica Ortíz. Els docents del centre vilafranquí han visitat escoles d’Itàlia, Grècia i Portugal i aviat també ho faran a un centre finlandès. D’aquestes visites se n’han emportat dinàmiques com un taller per ajudar als alumnes a detectar fake news o noves activitats perquè els alumnes aprenguin a buscar dintre d’una biblioteca.

Tornant a Catalunya, el centre també busca aliats per potenciar la lectura més enllà dels seus mestres. Convida escriptors perquè els infants puguin conèixer l’autor del llibre que els ha agradat i organitzen formacions amb els pares per donar-los tècniques que els ajudin a treballar la lectura a casa. Un d’aquests aliats també el troben en el programa Lecxit de la Fundació Bofill, amb el qual antigues mestres voluntàries ajuden als infants a trobar el gust per la lectura. En aquest sentit, Ortiz és clara: “No hi ha nens a qui directament no els agradi llegir, sinó que no han trobat exactament quin tipus de lectura els convenç. Per això s’ha de treballar conjuntament entre el docent i la família per esbrinar quins interessos faran que se senti atret per la lectura”.

 

 

Publicat dins de General | Deixa un comentari

ESCOLES D’ESTIU LITERÀRIES

ESCOLES D’ESTIU

Des de Bibliomèdia
ens fan arribar les propostes de les formacions  relacionades amb la lectura
i les Biblioteques escolars d’aquest estiu. Les trobareu clicant damunt la imatge amb el seu enllaç corresponent:

L’Escola d’Estiu del Penedès es farà del dia 10 al 14 de juliol de 2023 a la Fundació Marta Mata a Saifores.

L’estructura d’aquesta nova edició és presencial. Tant al matí com a la tarda els tallers es desenvoluparan de dilluns 10 a dijous 13, el divendres al matí es farà un debat reflexionant al voltant tant del contingut dels tallers, com de la visualització de dues conferències. Aquestes conferències: “Les novetats del currículum LOMLOE a càrrec d’Elena Martín” i “Aprendre en sentit a càrrec de Moisès Esteban”, estaran penjades a la web  de la FMRPC (Federació del Moviments de Renovació Pedagògica) els dies 6 i 10 de juliol respectivament. 

En aquest enllaç trobareu tota la informació referent als formadors, descripció del taller, preus, serveis… per poder-vos inscriure.

Publicat dins de General | Deixa un comentari