Aquest passat dissabte ha tingut lloc a Saifores la XVII Jornada Marta que ha tractat el tema “La Poesia a l’Escola”.
Ha estat molt interessant i profitosa a criteri, no només meu, sinó de les diferents persones amb qui he parlat. A continuació us en faig un resum.
L’Assumpta Baig, com a presidenta de la Fundació Marta Mata, va ser l’encarregada de donar la benvinguda i presentar la Jornada. De la presentació, m’agradaria ressaltar l’encert de l’Assumpta en fer esment al llibre dela Marta Mata “El País de les Cent Paraules” en que posa en evidència el valor de la paraula, recordem que és justament el Poeta l’escollit com a nou secretari del País… Espero que el conegueu o si no us animo a llegir-lo i el proposeu com a lectura (com a mentora del Lecxit, enceto el camí lector amb aquest llibre). No van faltar tampoc paraules pels membres de la Fundació que ens han deixat i pels afectats per la DANA.
S’iniciava el contingut de la Jornada amb el recital de cinc poemes.
Vàrem continuar amb la conversa“La poesia a l’escola – L’escola a la poesia” en la que van intervenir Mariona Masgrau Juanola, doctora en Literatura i Educació amb una tesi sobre el potencial didàctic de la poesia visual i professora de Didàctica de la Llengua i la Literatura a la Universitat de Girona; Raimon Portell, escriptor i guanyador del Premi de Poesia per a infants Rosa Sensat 2024 amb l’obra Manual de versos dispersos; i Antoni Tort Bardolet, pedagog, editor del llibre L’educació en vers i professor emèrit de la Universitat de Vic; moderada per Gemma Ventura Farré, mestra, escriptora i subdirectora de la revista Catorze.
Exposo les idees-conclusions derivades de la conversa:
La importància de que els infants arribin a l’escola familiaritzats amb jocs de falda, cantarelles, cançons populars, això serà la introducció a la poesia. <aquest llegat familiar es va afeblint degut a altres interessos.
La “por” o excessiu respecte per aquest gènere literari, preocupació de que s’entengui i no ens movem dels rodolins i sempre buscant els moments en que hi pugui ser.La poesia es justifica per ella mateixa igual que escoltem música o gaudim d’una obra d’art. Recitar poemes com quan expliquem un conte, l’hem d’incorporar en l’expressió oral, no sempre s’ha de treballar el poema; sovint a l’institut s’incideix en les figures retòriques, això crea rebuig.
No sempre ho hem d’entendre tot, com ens podem meravellar de les coses boniques, la seva musicalitat, la manera de dir… Té una aproximació emotiva. La poesia és per ser dita, cadascú que entengui el que entengui, transmet emocions complexes.
És important que cada mestre/a busqui el seu llibre de poemes, els llegeixi quan li vingui de gust, per transmetre, no perquè toca.
Ara hi ha molts llibres de poesia per a infants, cal que tinguin llibres de poemes, sobretot antologies. Que llegeixin en llibres, no en fotocòpies. Cada vegada que un infant acaba un llibre li és una petita victòria i el convida a començar-ne un altre.
Tema molt important referent als centres és: On són els llibres? Estan a l’abast? Com els fan servir? Tenim dinàmiques per llegir? Com es mouen? En aquest moment, l’Assumpta Baig ha donat a conéixer que amb motiu del Centenari de la Marta Mata la propera Jornada estarà dedicada a la Biblioteca Escolar, que la Marta tant defensava.
Per acabar aquesta sessió, la Mariona va voler donar algunes estratègies:
-
Lectura dialògica.
-
Xiuxiueixar una poesia a través d’un tub que decorarem de manera atractiva. Deixarem una sèrie de poemes i dir-los a l’orella pel conducte del tub.
-
Posar un faristol i convidar a recitar de memòria o llegint un poema prèviament escollit i preparat.
I vàrem continuar amb la proposta de més activitats a partir dels tallers, aquí en teniu una mostra (entre altres):
I una extensa exposició de llibres de poesia:
Amb permís dels expositors, hi afegiria un singular i preciós llibre de poesia recentment editat (1 d’octubre 2024) d’en Ramon Besora, Poesia tot l’Any.
L’espectacle que ens van oferir els alumnes de l’Institut Baix Penedès del Vendrell sobre l’obra poètica de Joan Salvat-Papassei “De la Vida”, és una mostra més de com podem fer connectar als joves en el món de la poesia.
La cloenda a càrrec d’Adriana Bertran, poetessa del gènere Spoken Word i Poetry Slams, no va deixar de sorprende. Magistral!