RECORDS (O “SOUVENIRS”) DE LES VACANCES

Comencem el nou curs i després de vacances continuem amb el blog  triant algunes cosetes que he vist aquest estiu i que m’agradaria compartir-les.

Un article a El Diari de l’Educació a on conèixer el perfil de la nova consellera d’Educació:

Esther Niubó, la consellera que vol impulsar un gran pacte social per l’educació.

(clicant sobre la imatge accedireu a l’article)

Segons tinc entés, l’anterior conselleria d’Educació havia apostat per un equip d’experts format per membres de la Fundació Bofill i de l’Associació de Mestres Rosa Sensat per a resoldre els mals resultats que va reflectir l’informe Pisa, sembla que tot va quedar en suspens…l’activació de les BE prevista a partir de setembre del curs 2023-24, no es va dur a terme (?). Però, “ha aparegut” el projecte Bibliotech“des de la Fundació Bofill i us en poso un tastet que és un indicador del seu enfocament:

     7 bibliomites de les biblioteques escolars

 “En una biblioteca escolar s’ha de fer silenci” és una de les frases que potser hauràs sentit alguna vegada. Les biblioteques escolars (BE) han estat tradicionalment percebudes a través d’un seguit de mites. Percepcions que han limitat les mirades per entendre-les com a espais dinàmics i enriquidors, com a nodes de cultura o d’usos digitals i empoderadors per a tots els infants i joves.

Des de la Fundació Bofillvolem que les biblioteques escolars siguin el cor de les transformacions educatives actuals, per això hem impulsat BiblioTech. Volem donar resposta al repte de millorar-les, en clau d’equitat, i reimaginar-les en entorns on càpiguen l’amor per la lectura i el desenvolupament d’aprenentatges digitals i mediàtics.

És hora de transformar-les en centres vitals d’aprenentatge i nous descobriments i, per això, aquests són 7 bibliomites que hem de desmuntar:

1. Cal fer sempre SILENCI

Tradicionalment, la biblioteca escolar ha estat vista com un lloc on el silenci és imperatiu. No obstant, és molt més que això. Les biblioteques poden ser espais vius, dinàmics i inclusius, on la lectura, l’experimentació i la participació activa es fomenten constantment.

Superem el mite de la biblioteca com un lloc de silenci i transformem-la en el centre vital d’aprenentatge i descoberta del centre.

2. Només hi ha LLIBRES

La col·lecció de llibres és crucial, però la biblioteca ha de ser un espai multifuncional on s’ofereixi una varietat de recursos per potenciar la lectura, l’aprenentatge i la creativitat. Així, les biblioteques es poden convertir en entorns d’exploració amb materials audiovisuals, recursos digitals, jocs educatius, espais de treball en grup, activitats culturals i zones de creació.

Superem l’imaginari de la biblioteca on només hi ha llibres.

3. Els infants ja no gaudeixen de la LECTURA

Contràriament a aquest mite, la lectura pot ser gaudi i plaer per als infants quan es treballa de manera adequada. Les biblioteques escolars juguen un paper fonamental en estimular l’interès per la lectura a través de programes de mediació literària, clubs de lectura infantil i activitats d’animació lectora.

Superem els prejudicis sobre les noves generacions de lectors i transformem la biblioteca escolar com a motor per mantenir viu l’amor per la lectura entre els més joves.

4. És on anar a fer DEURES

Tot i que la biblioteca és un lloc adequat per a l’estudi i la realització de tasques escolars, també ofereix moltes altres oportunitats d’aprenentatge i creixement personal. És un espai on l’alumnat pot explorar diferents àrees d’interès, fomentar la curiositat i la recerca independent. Organitzem activitats d’aprenentatge social com clubs de ciència o tallers creatius per promoure la participació comunitària.

Superem la biblioteca com a lloc on anar a fer deures i transformem-la en un espai de descoberta i creixement personal.

5. És un espai de l’escola i per l’ESCOLA

La biblioteca escolar pot ser molt més que un recurs intern per a l’escola. Pot ser un centre de dinamització comunitària que involucri no només a l’alumnat i el professorat, sinó també a les famílies, exalumnes i altres membres de la comunitat educativa.

Superem les idees sobre l’espai i transformem la biblioteca en un entorn físic i virtual de dinamització oberta a tota la comunitat educativa.

6. Funciona per si SOLA

La biblioteca escolar requereix un lideratge actiu i un equip compromès per promoure la seva màxima utilització i impacte. Sense això, la biblioteca corre el risc de desaparèixer. Garantir que sigui un recurs vital dins de l’entorn educatiu implica la planificació d’activitats, la col·laboració amb altres agents educatius i culturals, i la participació activa de tots els implicats.

Superem la idea d’espai estàtic per transformar la biblioteca en un espai viu i rellevant.

7. És cosa del PASSAT

Les biblioteques escolars modernes han de ser una part integral del paisatge educatiu contemporani. Lluny de ser obsoletes, han de ser centres d’aprenentatge i innovació que ofereixin recursos actualitzats, fomentin la lectura i la recerca, i promoguin la curiositat i la creativitat. Així, les biblioteques escolars poden recuperar la seva rellevància i contribuir de manera significativa a l’educació dels alumnes.

Mural de la casa-museu d’Àngel Guimerà

Per acabar aquest recull, una cosa ben bonica que engalana la façana de la casa-museu d’Àngel Guimerà a la nostra vil.la:

Un dels actes duts a terme a El Vendrell amb motiu del centenari de la mort d’Àngel Guimerà, va ser la presentació-inauguració d’un mural realitzat per l’il.lustrador Ignasi Blanch. Aquest mural ocupa la façana lateral de l’edifici de la casa a on va viure l’escriptor, està compost per dibuixos plens de simbolisme dels protagonistes d’obres tan significatives com Terra Baixa, Mar i Cel i La Filla del Mar.

 

 

 

 

 

 

 

Aquest article ha estat publicat en General. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *