Com conrear cacauets?

El senyor José Robles ens va regalar una planta de cacauet perquè la plantéssim a l’hort. Com que és una espècie que no coneixem gaire l’hem convidat perquè ens expliqui com ho hem de fer per conrear-lo. Li vam preparar una entrevista que vam gravar per el programa de ràdio de Sant Fruitós de Bages “Infoescoles.”

Com es planta el cacauet? Quin tipus de terra necessita? A quina època l’hem de plantar? A quina distància hem de plantar les llavors l’una de l’altra i quantes n’hi hem de posar?  A quina època recollirem els fruits?

Tot això i més a Ràdio Sant Fruitós i a l’hort de l’escola!

Un “jardí comestible”

Els alumnes d’Educació infantil de l’escola van fer planter de diverses espècies i tenien gran quantitat de plantes. El nostre hort és petitó i ja no hi cavien més espècies així que vam demanar a l’Ajuntament si tenien palets de sobres i ens els van portar i nosaltres ja els hem omplert de diferents espècies.

Un palet de maduixeres i muguet.

Un altre de cols i hermoses.

Un tercer amb pastanagues, raves a dojo i clavellines.

L’hort a la ràdio

Els alumnes de 4t vam fer una visita a ràdio Sant Fruitós ja que col•laborem amb Ona Bages amb el projecte “Infoescoles”, la ràdio a les escoles, a ràdio Sant Fruitós de Bages.
Vam pensar que podríem participar-hi informant sobre el funcionament del nostre hort escolar. El programa “INFOescoles” s’emet el darrer dissabte de cada mes, de les 12h a les 13h, i el podeu escoltar a Ràdio Sant Fruitós dial 107.5 FM.

A continuació teniu l’enllaç, per si us ve de gust escoltar la nostra intervenció.
http://radiosantfruitos.cat/WEB/programacio/infoescoles/

 

Novetats al inici de 2016

Gran sorpresa la del dimecres 13!  Algú la nit abans ens va espatllar l’armari on guardem les eines i se les va emportar!!!

 

El dilluns 11 de gener ens va arribar un compostador per part de  l’Ajuntament.  L’endemà mateix, el dimarts 12, ja feiem un taller de compostatge per saber com ho haviem de fer per elaborar un bon compost.

 

 

Quan vam tornar de les vacances de Nadal, el divendres 8,  l’Ajuntament ens havia adequat un trosset més de l’hort que ens anirà molt bé per plantar-ni més coses i quedarà molt bonic!!!

Els Reis han fet bona feina!!!

Alguns col·laboradors

El pare de la LLum   ens ha fet uns prestatges i un banc molt bonic i pràctic!
També ens ha fet arribar llavors de pèsol negre que ens han viscut molt bé! Gràcies!

Els avis de la Marina Palà ens han regalat les tomaqueres! Moltes gràcies!

L’àvi del Max
El curs passat el meu avi de Premià de Dalt ens va regalar un pi pinyoner que acabava de germinar, el vaig trasplantar a un test més gran i ara que es la primavera ha començat a brotar de nou.  Ens fa molta il·lusió. Max Reyes.

Fem un mini-hort

A l’hora de menjador, jugàvem a fer un mini-hort amb males herbes, després dues nenes vam anar al pati dels petits perquè al seu pati hi ha llavors de mongetes de quan juguen a cuinetes i les vam plantar.
La nostra sorpresa va ser quan després de les vacances de Setmana Santa ens vem adonar que tres mongetes ja començaven a germinar. També en vam trasplantar dues del pati dels petits.
Al veure que anaven creixent se’ns va acudir fer un disseny de reg automàtic. A partir d’ara ja veurem si continuen creixent!
Els nois i noies de tercer a l’hora del pati i del menjador també vam fer un mini-hort i vam plantar pastanagues i llavors de tomàquets, després de Setmana Santa les pastanagues ja havien nascut i les tomaqueres sembla que ja treuen el cap.

Collim calçots!

Va ser molt emocionant, poder collir els calçots, costava d’arrencar, vam haver de descalçar-los, tallar les arrels i les fulles seques.
Varem poder veure que tenien les arrels de cabellera.
Quan ens els vem menjar estaven molt bons! Els vam fer a la planxa (Max), arrebossats (Antònia), truita de calçots (Jan), a la barbacoa ( Íngrid, Noa, Marina, Joan, David, Marta, Kevin, Andrea, Nuna, Judit i Ivet).

L’hort

En aquest bloc hi anirem posant algunes de les coses que fem a l’hort,  sobretot aquelles que ens ajudin a investigar, a conèixer i que ens facin créixer una mica més cada dia!

Els alumnes de 4t van realitzar un experiment similar. Els vam donar tres llavors de mongeta a cadascun  i un petit test i s’ho van emportar a casa. Havien d’escollir el lloc i posar-ho en el lloc on creien que tenia més possibilitat de germinar.

Tenien una fitxa per anar fent el registre del què passava amb les seves llavors.

L’havien de tornar el 18 de desembre  a l’escola per veure en quines condicions estava i deduir quines eren les millors condicions per germinar .

Marc : L’he plantat al jardí i encara no ha nascut.
Santi: Va néixer però quan va començar a créixer es va trencar i s’ha mort.
Jan: Ha crescut però  l’ha oblidat.
David: No ha nascut.
Ivet: L’he plantat en un test amb terra i ha crescut.
Max: L’he plantat en un test i l’he deixat a fora, encara no ha nascut.
Aitana: L’he plantat en un test amb terra i va néixer, la vaig deixar fora i es va morir.
Joan: Ha nascut, la vaig posar al marbre de la cuina i l’he plantat amb cotó.
Irene: Una l’he plantat en cotó i dues amb terra, la de cotó ha crescut més que la de terra, les dues estaven a l’habitació de la seva germana.
Xavier: Les he plantat amb terra i ara comencen a germinar.
Noa: Les he plantat amb terra i van germinar ràpid, quan feia sol les treia a fora i a la nit a dintre.
Andrea: Les he plantat amb cotó, estan al marbre de la cuina i han crescut.
Marina: Les he plantat amb cotó i un cop germinades les he trasplantat amb terra. Quan feia sol les treia a fora.
Nuna: Primer les vaig plantar amb cotó i quan van créixer les vaig trasplantar amb terra. Estaven dintre de casa.
Kevin: Les he plantat amb cotó i les he regat i han germinat. Estaven a la cuina. De primer no les regava.
Marta: Les vaig regar massa i es van podrir. Desprès les noves les he plantat amb paper i van germinar, finalment les vaig posar amb terra.
Judit: Les he plantat amb cotó i algunes es van florir i una altra ha crescut.
Íngrid: Les vaig plantar amb cotó i han germinat. He posat una canya perquè es vagin enrotllant. Les tenia a dintre casa.
Carlos: Les vaig plantar directament amb terra i les he deixat al balcó i ara comencen a germinar.

Després de veure totes les possibilitats que tenen les plantes de germinar ens sembla que el que és estrictament necessari és que tinguin humitat i escalfor.

Ens va agradar molt, sobretot quan començaven a germinar, les revisàvem, era molt emocionant veure com creixien cada dia.

Aquí va la primera intervenció al bloc a partir d’una experiència amb els alumnes de cicle mitjà.

Havíem de plantar a l’hort i calia saber que necessita una llavor per poder germinar i aquestes van ser les respostes dels alumnes:

Terra, ombra, aigua, paciència, un lloc natural, amor, terra adobada, la fotosíntesi,  un lloc net, llum del sol, trasplantar-ho,  estar enterrat, lloc per créixer, terra molla, escalfor natural, oxigen natural, cotó fluix, humitat, altres plantes, vitamines, claror i aire.

A continuació vam dibuixar com era una llavor de mongeta, primer per fora i després com imaginàvem que era per dins.

Aquí podeu veure els resultats:

A continuació vam dissenyar un experiment per veure com afecta la temperatura a la germinació de llavors

Què canviarem? Què observarem o mesurarem? Què no podem modificar?
Canviarem la ubicació de les llavors:
– a la classe- a la nevera- a l’hort de l’escola
Com germinaMesurarem quant va creixent La quantitat de llavorsEl cotó fluixRegar-ho setmanalment
En aquesta taula hi anotem els resultats
Data Llavors a la classe Llavors a l’hort Llavors a la nevera
30-10-14  exper (10)  exper (4)  exper (5)
 Les llavors s’han inflat  Estan igual  Estan igual
06-11-14  exper (11)  exper (15)  exper (1)
 Ha germinat (5cm)  Comença a germinar  Estan igual
13-11-14  exper (13)  exper (16)  exper (20)
 Ha crescut (15cm)  Només ha fet arrels  No han germinat

Per poder respondre a la pregunta “de què depèn que una llavor germini?” van fer un experiment:
Van posar tres llavors en tres pots diferents, en tres llocs diferents i els regàvem un cop a la setmana la mateixa quantitat d’aigua.
A partir de les dades enregistrades podem dir que una llavor necessita humitat (aigua) i escalfor, perquè les llavors que teníem a la classe van germinar i créixer més ràpid que les de l’hort i les de la nevera, aquestes no van germinar pensem que era perquè la temperatura era molt baixa.