Procés de solució de problemes de D´Zurilla i Goldfried
La solució és d’aportar a l’alumne/a d’una estratègia o tècnica que li serveixi per la manera d’enfocar i buscar solucions vàlides.
1.- Orientació cap al problema.
Primerament hem d’identificar el problema. El problema es detecta per les emocions negatives que genera.
Preguntar: com et sents davant una determinada situació? (escola, família, amics, salut…).
2.- Definició i formulació del problema.
El següent pas és l’anàlisi de la situació, la seva descripció detallada que genera l’estat emocional negatiu.
Les preguntes que cal realitzar són: per què passa aquesta situació?; on passa?; amb quines persones passa?; quan passa? què faig quan succeeix?
Les respostes a les preguntes ens aniran orientant cap a unes metes emocionals que ens portaran a aconseguir la fita final: el benestar emocional.
3.- Generació d’alternatives de solució.
Els conflictes es poden solucionar de diverses maneres, amb la qual cosa cal generar totes les idees possibles. Realitzar una tempesta d’idees (brainstorming)l. Totes les idees poden aportar elements a la decisió final. Tenir almenys 10 idees per a cada objectiu seria una xifra adequada.
4.- Presa de decisions.
Ara es tracta d’analitzar les possibles conseqüències de cada objectiu, les millors alternatives de les plantejades. Primerament es fa una tria perquè quedin unes 3-4 alternatives, analitzant els avantatges i inconvenients de cadascuna d’elles.
Podem utilitzar per a això alguna escala (0-10) o puntuació que generi una «classificació» de les alternatives per a prendre la decisió. Les que tinguin més punts en conseqüències positives que negatives seran les que han de ser seleccionades. Per a saber que hem triat una solució útil podem fer-nos aquestes preguntes:
• La idea és pràctica i es pot dur a terme?
• És realista?
• És molt costosa?
• Quant temps requereix?
• Pot ser implementada per tu mateix o requereix d’altres persones?
• Les conseqüències que s’anticipen de la seva posada en pràctica porten a resoldre el problema?
5.- Implementació de la solució i verificació.
És l’hora de posar en marxa la solució triada. Abans de res, hem de fer una petita planificació dels passos a seguir per a poder anar valorant quals funcionen millor i pitjor i realitzar una implantació progressiva del pla d’acció. El model que es pot utilitzar:
1. Execució: posada en pràctica.
2. Auto-observació: observar la pròpia conducta i els resultats que s’obtenen.
3. Auto-avaluació: comparar els resultats amb els resultats anticipats previstos.
4. Auto-reforçament: si els resultats s’assemblen als previstos és hora de sentir-nos orgullosos del treball ben fet, en cas contrari no desistir i revisar el procés de les fases anteriors.
Aquest tipus de tècniques s’ha demostrat útil per a la resolució de conflictes de companys, conflictes escolars, fòbia social, problemes amb els pares, depressió, problemes relacionats amb el dolor, drogues, ansietat o diversos trastorns de personalitat. Tot el que sigui millorar les teves habilitats emocionals aniran en benefici del benestar personal.
>> Fitxa:
Alumne: ………………………………………………………………………..
1.- Orientació cap al problema.
Indica el problema o problemes que tens en l’actualitat i el seu nivell de gravetat, en una escala de 0 (res) a 10 (moltíssim).
Problema(s) Gravetat (0-10)
…………………………………………………………………………. …………..
…………………………………………………………………………. …………..
…………………………………………………………………………. …………..
2.- Definició i formulació del problema.
Defineix i formula el problema:
………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………
3.- Generació d’alternatives de solució.
Possibles solucions al problema
– ………………………………………………………………………………………
– ……………………………………………………………………………………
– …………………………………………………………………………………….
– ……………………………………………………………………………………….
4.- Presa de decisions.
Solució triada:
………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………
Principals raons per a la seva elecció:
………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………
Tàctica per a posar aquesta solució en pràctica:
………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………
5.- Implementació de la solució i verificació.