Alumnat dislèctic a l’ESO
Com orientador del centre, quins passos faig o etapes segueixo?
- Full de demanda.
- S’informa a la CAD .
- El professor o tutor que adverteix dificultats que responen al patró de dislèxia i no han estat valorats a l’educació primària, ha d’utilitzar el protocol d’observació per detectar indicadors de la dislèxia a l’educació secundària obligatòria.
- Entrevista pares, explicació del procés i signar l’autorització, requereix la conformitat prèvia dels pares o tutors legals.
- Demanar als pares informe o nota del pediatre o metge capçalera o infermera per descartar alteracions neurològiques i/o sensorials que ho justifiquen
- Procés de recollida i anàlisi d’informació (historial escolar, proves, ….), per iniciar l’avaluació que conclourà en la redacció de l’informe psicopedagògic. L’informe psicopedagògic el fa i el signa l’orientador escolar del centre o el professional de l’EAP
- Proves per avaluar:
- Test intel.ligència EFAI
- Prova de competències bàsiques.
- Prova per mesurar:
- Alteracions en la lectura: 1 En la fluïdesa lectora (velocitat, precisió i prosòdia) , 2 En la comprensió lectora
- Limitacions en l’expressió escrita: 1. Precisió en l’ortografia, 2. Precisió en la gramàtica i la puntuació, 3. Claredat d’organització del text
- Amb limitacions en matemàtiques: 1. Conceptes numèrics, 2. Memorització de les dades numèriques, 3. Precisió o fluïdesa en el càlcul, 4. Raonament matemàtic precís
- Redactar l’informe psicopedagògic
- Denominació del trastorn
- Antecedents
- Avaluació cognitiva
- Avaluació del llenguatge oral
- Avaluació de les habilitats relacionades amb la lectura: percepció auditiva i visual; processament fonològic, denominació, etc.; lectura de paraules i pseudoparaules; fluïdesa: velocitat, precisió i prosòdia; comprensió d’oracions i textos.
- Avaluació del llenguatge escrit
- Limitacions en matemàtiques
- Nivell de gravetat
- Orientacions en l’elaboració del PI
Recull de les orientacions generals i específiques per l’atenció de l’alumnat dislèctic a l’ESO
Procés de detecció i documents relacionats
- Protocol d’observació per detectar indicadors de la dislèxia en l’ESO: Indicadors per valorar si l’alumne manifesta alt risc o bé dificultats associades a la dislèxia, com a suport per planificar l’estratègia d’intervenció adient.
- Orientacions per a l’avaluació psicopedagògica i l’informe de l’alumne dislèctic: Criteris per a l’avaluació de l’alumnat dislèctic, juntament amb la descripció dels apartats que ha de contenir l’informe psicopedagògic que ha de permetre el Pla Individualitzat corresponent.
Normativa
- Resolució ENS/1544/2013, de 10 de juliol, de l’atenció educativa de l’alumnat amb trastorns de l’aprenentatge (DOGC núm. 6419, de 17.7.2013).
Model de PI
- Model PI orientatiu, es pot adaptar en funció de les característiques.
- Model de pla individualitzat per alumnes amb dislèxia a l’ESO i el Batxillerat.
Documents:
- Protocol del Departament. Guia per a professors d’ESO:
- Què és la dislèxia
- Necessitat d’uns protocols d’observació i detecció, i instruccions d’ús
- Orientacions per a la intervenció
- Algunes consideracions sobre l’aprenentatge de la llengua escrita
- Protocol d’observació per a detectar indicadors de la dislèxia en l’educació secundària obligatària – ESO
- Pautes d’actuació per als alumnes de l’educació secundària obligatària – ESO
- Per saber-ne més: recursos, materials i bibliografia
- Selectivitat: En previsió de la continuïtat de l’itinerari en batxillerat consultar: Alumnat dislèctic: accés al TOE de les PAU
- Full informatiu als pares (Jornades Portes obertes)
Estudis:
- Trastorns d’aprentatge Hospital Sant Joan de Déu
- Diagnòtic i intervenció Universitat Ramon Llull