La dislèxia a secundària

dislexia

Alumnat dislèctic a l’ESO

Com orientador del centre, quins passos faig o  etapes segueixo?

  1. Full de demanda.
  2. S’informa a la CAD .
  3. El professor o tutor que adverteix dificultats que responen al patró de dislèxia i no han estat valorats a l’educació primària, ha d’utilitzar el protocol d’observació per detectar indicadors de la dislèxia a l’educació secundària obligatòria.
  4. Entrevista pares, explicació del procés i signar l’autorització, requereix la conformitat prèvia dels pares o tutors legals.
  5. Demanar als pares informe o nota del pediatre o metge capçalera o infermera per descartar alteracions neurològiques i/o sensorials que ho justifiquen
  6. Procés de recollida i anàlisi d’informació (historial escolar, proves, ….), per iniciar l’avaluació que conclourà en la redacció de l’informe psicopedagògic.  L’informe psicopedagògic el fa i el signa l’orientador escolar del centre o el professional de l’EAP
  7. Proves per avaluar:
    1. Test intel.ligència EFAI
    2. Prova de  competències bàsiques.
    3. Prova per mesurar:
      1.  Alteracions en la lectura: 1 En la fluïdesa lectora (velocitat, precisió i prosòdia) , 2 En la comprensió lectora
      2. Limitacions en l’expressió escrita: 1. Precisió en l’ortografia, 2. Precisió en la gramàtica i la puntuació, 3. Claredat d’organització del text
      3. Amb limitacions en matemàtiques: 1. Conceptes numèrics, 2. Memorització de les dades numèriques, 3. Precisió o fluïdesa en el càlcul, 4. Raonament matemàtic precís
  8. Redactar l’informe psicopedagògic
    1. Denominació del trastorn
    2. Antecedents
    3. Avaluació cognitiva
    4. Avaluació del llenguatge oral
    5. Avaluació de les habilitats relacionades amb la lectura: percepció auditiva i visual; processament fonològic, denominació, etc.; lectura de paraules i pseudoparaules; fluïdesa: velocitat, precisió i prosòdia; comprensió d’oracions i textos.
    6. Avaluació del llenguatge escrit
    7. Limitacions en matemàtiques
    8. Nivell de gravetat
  9. Orientacions en l’elaboració del PI

 

Recull de les orientacions generals i específiques per l’atenció de l’alumnat dislèctic a l’ESO

Procés de detecció i documents relacionats

Normativa

  • Resolució ENS/1544/2013, de 10 de juliol, de l’atenció educativa de l’alumnat amb trastorns de l’aprenentatge (DOGC núm. 6419, de 17.7.2013).

Model de PI

Documents:

  • Protocol del Departament. Guia per a professors d’ESO:
    • Què és la dislèxia
    • Necessitat d’uns protocols d’observació i detecció, i instruccions d’ús
    • Orientacions per a la intervenció
    • Algunes consideracions sobre l’aprenentatge de la llengua escrita
    • Protocol d’observació per a detectar indicadors de la dislèxia en l’educació secundària obligatària – ESO
    • Pautes d’actuació per als alumnes de l’educació secundària obligatària – ESO
    • Per saber-ne més: recursos, materials i bibliografia
  • Selectivitat: En previsió de la continuïtat de l’itinerari en batxillerat consultar: Alumnat dislèctic: accés al TOE de les PAU
  • Full informatiu als pares (Jornades Portes obertes)

Estudis:

 

Font: http://xtec.gencat.cat/ca/curriculum/eso/alumnatdislectic/index.html

Quant a jcruz

Orientador escolar
Aquest article ha estat publicat en Problemes d'aprenentatge, Recursos. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *