Ambients

A l’escola Congrés-Indians treballem per Ambients de Treball, tallers i projectes. En aquesta pàgina us volem presentar els Ambients de Treball.

Treballar per ambients requereix molta organització i una constant recerca de materials de qualitat. L’organització és una qüestió comuna a qualsevol altre centre i la recerca és un estímul, creatiu i interessant per a qualsevol docent.

Els ambients donen l’oportunitat d’oferir entorns estimulants on els infants es poden moure lliurement, escollir i desenvolupar-se d’una forma natural en relació als seus interessos i motivacions.

Fugim de les aules plenes de cadires i taules i del silenci forçat. El silenci als ambients es genera de forma natural a través de la concentració dels alumnes en les activitats que ells i elles han escollit.

El docent passa a un segon terme. Evidentment, coordina i és un estímul per l’infant; però els materials, els espais i l’activitat que l’infant produeix quan interactua amb tot aquest plantejament són els veritables protagonistes.

Els adults observen, reestructuren els espais i vetllen perquè les normes que, lentament es van establint, s’acompleixen. A través d’aquestes observacions, es reformulen plantejaments i es pensa en les actuacions que s’han de dur de forma particular amb cada infant.

Que els nens i nenes actuïn de forma autònoma també permet a l’adult a intervenir en els moments concrets que algú ho necessita o dur una actuació concreta necessària.

D’aquesta manera busquem respectar la diversitat de l’alumnat i de situacions. També permet al docent conèixer molt més al seu alumnat perquè aquest tipus de plantejament facilita una interacció més significativa i la creació d’un vincle més potent.

Els ambients que nosaltres proposem són els següents:

  • Ambient de Joc simbòlic:

joc_simbolic1joc_simbolic2

En aquest espai els infants imiten la vida adulta, adoptant rols i actituds. Reinterpreten la vida real des de la seva perspectiva infantil tot treballant el llenguatge oral, les matemàtiques, la imaginació, l’organització i hàbits de treball.

  • Ambient de Mediateca:

mediateca1mediateca2

La mediateca és un espai tranquil destinat a la lectura i contemplació de llibres, imatges, curtmetratges, música. És un espai on es treballa la lectura des de la perspectiva més àmplia de tots tipus de suports com poden ser el text o la imatge (estàtica o en moviment).

  • Ambient  de Creativitat:

creativitat1creativitat2

Aquest ambient està destinat a que els infants s’expressin a través de la pintura, el modelatge, les construccions o d’altres materials. Es treballa l’expressió lliure i l’experimentació amb materials diferents entenent que és d’aquesta manera com els alumnes desenvolupen diferents llenguatges per comunicar-se.

  • Ambient de Psicomotricitat:

psicomotricitat1psicomotricitat3

És un espai on els infants desenvolupen les habilitats relacionades amb el moviment. Els diferents materials permeten moure’s entre ells, construir espais on amagar-se, arrossegar o saltar. D’aquesta manera, l’infant estimula tot el seu sistema nerviós en relació al seu cos i a les emocions.

  • Saleta:

saletasaleta2

Cada infant té el seu calaix accessible on deixa les seves coses d’aquesta manera treballem l’autonomia personal. També resulta un espai íntim on els infants busquen una mica de tranquil·litat i on es relacionen amb els altres infants i adults d’una manera més propera.

  • El pati:

pati1pati2

El pati és un espai exterior on es pot córrer, jugar al sorral, regar les plantes, jugar amb diferents materials. No es fa servir només per a una hora determinada, sinó que s’aprofita per a treure les construccions o explicar un conte (per exemple). Es treballa el dret al risc, l’autonomia i la llibertat.

  • El jardinet:

jardinet1jardinet2

Espai privilegiat i imprescindible per a tenir contacte amb la natura. Dins d’una ciutat plena de ciment, el jardinet permet tenir als infants una experiència amb els elements de la natura tot treballant l’hort, les plantes i altres aspectes imprescindibles que són tota una experiència sensorial fonamental en aquestes edats.

4 respostes a Ambients

  1. Lourdes diu:

    Hola, sóc una mare, interessada en aquesta pedagogía.

    Voldría saber si als espais de l’aire lliure, com el pati y el jardinet, els nens tenen accés quan ells volen o a hores concretes establertes pels educadors?

    També m’agradaría saber quina es la ratio que té Congrés Indians per espai.

    Gràcies.

  2. Isabel diu:

    Hola Lourdes!

    En principi, el pati i el jardinet són espais que, per un criteri de seguretat, estan destinats a uns moments determinats del dia. Això és així perquè no tenim prous mans per a cobrir tots els espais i necessitem concentrar l’atenció en els ambients. El que passa que, per exemple, aquest any el vam oferir com espai durant l’adaptació ja que vèiem que era molt necessari. També moltes tardes, quan el temps ha acompanyat, els hem ofert com a espai per a realitzar alguna activitat concreta.

    Pel que fa a la ratio, com escola pública tenim la mateixa ratio que la resta d’escoles que conformen la xarxa (1 adult per cada 25 infants), no obstant la nostra organització ens permet reduir-la de forma relativa. Pel matí són 50 infants aproximadament, com només obrim 2 ambients dels 4 que tenim i el pati no l’oferim, hi ha tres mestres que poden atendre als infants. Per la tarda succeix el mateix i hi ha dies, en funció si tenim alguna voluntària o el vetllador, que aquesta ratio es redueix més encara. Aquesta és la manera que ens hem organitzat aquest any, però l’any vinent serà diferent i buscarem d’altres solucions. El que tenim molt clara és que una de les prioritats és l’atenció als infants i que aquesta atenció en molts moments ha de ser molt intensa.

    Espero haver respost la teva pregunta, si tens qualsevol altra pregunta, no dubtis ens fer-la arribar.

  3. Mireia diu:

    Hola, sóc del barri hi estic estudiat Educació Infantil. Actualment estic realitzant un treball sobre metodologia i materials. La proposta metodològica d’aquest centre m’ha resultat molt interessant; la veritat és que m’agradaria obtenir més informació (de la metodologia del centre en general; projectes, tallers, etc) i saber la diferència que hi ha entre els ambients de treball i els racons.
    Moltes gràcies

  4. Isabel diu:

    Hola Mireia!
    Gràcies per visitar el nostre bloc. I ens alegra que et sembli interessant la nostra proposta.
    Veuràs, hi ha moltes diferències entre els ambients i els racons. Tot depèn una mica de com proposis una cosa i una altra. Jo et faré un esquema en uns quants punts i així et faràs una idea més clara, tot i que ja et dic, els racons es poden plantejar de moltes maneres…:

    -Dimensió: els ambients es refereixen a una aula sencera i els racons, normalment, tenen un espai més reduït i delimitat. Això comporta, òbviament, més riquesa de recursos i estímuls a l’abast. Si comparem el racó de biblioteca amb l’ambient de mediateca, t’ho pots imaginar fàcilment….més llibres, més propostes, més materials alternatius, etc.

    -Circulació: als ambients se circula lliurement. Quan arriben al matí, els infants van movent-se lliurement i es dediquen a fer el que els hi resulti interessant en aquell moment. Van canviant i autorregulant-se. Els racons acostumen a ser propostes més concretes i sense una circulació lliure.

    Més o menys és aquesta la idea. Si vols saber més, pots trucar a l’escola, concertar una cita o anar visitant els nostres blocs que intenten estar el més actualitzats possible.

    L’escola dels encants, també a Barcelona, funciona també per Ambients igual visitant la seva web et pots fer una idea encara més clara del que t’estic dient.

    Una abraçada i gràcies pel teu interès!

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *