Suport intensiu per a l’escolarització inclusiva (SIEI)

Els suports intensius per a l’escolarització inclusiva (SIEI), abans USEE; són dotacions extraordinàries de professionals que s’incoporen a les plantilles d’escoles i instituts com a recursos intensius per atendre els alumnes amb necessitats educatives especials que ho necessitin.  El SIEI és un recurs per al centre, que se suma als suports universals i addicionals per a la inclusió.

Professorat de suport intensiu per a l’escolarització inclusiva (SIEI) Organització del centre. Curs 2023-2024 (pàg.85) :

Els i les professionals assignats als SIEI han de centrar la intervenció en actuacions que facilitin el progrés de l’alumnat en el desenvolupament de les competències que s’estableixen en el currículum de l’etapa. Correspon als i a les professionals del SIEI:

  • col·laborar amb l’equip directiu del centre en totes les actuacions per a la inclusió de l’alumnat;
  • participar en les diferents comissions pedagògiques del centre (CAEI o comissions equivalents);
  • planificar amb els tutors i tutores, i altres especialistes activitats d’aprenentatge amb metodologies flexibles que permetin l’atenció a tot l’alumnat i col·laborar en la seva implementació;
  • donar suport a l’equip docent dins l’aula per promoure la participació i els aprenentatges dels alumnes amb necessitats específiques de suport educatiu; de forma excepcional, oferir suport individual (o en altres formes d’agrupament) dins o fora de l’aula, quan els objectius i continguts així ho requereixin.
  • col·laborar amb els tutors i tutores, i amb la resta de l’equip docent, i d’una manera especial amb els de l’especialitat d’orientació educativa i amb l’EAP, en l’elaboració del pla de suport individualitzat de l’alumne o alumna que rep aquest suport;
  • col·laborar en el seguiment i l’avaluació de l’alumnat amb la valoració sistemàtica del procés d’assoliment de les competències;
  • col·laborar amb les famílies i l’alumnat, en la mesura del possible, fent-los partícips de l’itinerari formatiu de l’alumne o alumna.

Font:

 

Publicat dins de Informació sistema educatiu | Deixa un comentari

Programa d’Enfocament Restauratiu Global

La Cultura Restaurativa Relacional incorpora els valors i principis de la Justícia Restaurativa i la Cultura de Pau: el respecte, la inclusió, la participació, l’honestedat i la pau positiva. Es fonamenta en l’enfocament restauratiu global que és un model  de gestió relacional i de reparació del dany que aporta processos específics  es desenvolupa a tres nivells:

  1. Construir relacions i comunitat per promoure el sentiment de pertinença, la participació i la provenció.
  2. Mantenir relacions per facilitar el desenvolupament de competències relacionals.
  3. I, finalment, restaurar relacions i reparar danys des de la responsabilitat i el reconeixement amb pràctiques i processos inclusius, reparadors i respectuosos amb les persones.

El Departament d’Educació vol impulsar el Programa d’innovació pedagògica Enfocament Restauratiu Global, entès com un procés planificat de canvi i renovació que es fonamenta en la recerca, que respon a l’evolució social, que condueix a obtenir una millora en la qualitat del sistema educatiu.

La finalitat del Programa ERG és proporcionar als centres educatius l’acompanyament, els recursos pedagògics i la formació per promoure la necessitat de canvi cap a una comunitat educativa restaurativa tenint en compte els valors i principis de l’ERG, les noves habilitats a aprendre per construir relacions i crear comunitat, donar resposta positiva al conflicte, reparar danys i restaurar relacions definint els elements estructurals i organitzatius dins del projecte de convivència de centre.

Font i enllaços:

Publicat dins de Activitats de classe, Autoconeixement, Recursos | Deixa un comentari

Professorat de l’especialitat d’orientació educativa

El marc d’actuació professional de l’especialista d’orientació educativa es divideix en dos grans blocs: l’atenció directa a l’alumnat i el suport a la comunitat educativa.

Per tal que cada orientador o orientadora del centre pugui dur a terme les seves funcions, cal que el director o directora prioritzi una dedicació horària equitativa entre els dos blocs esmentats, sense perjudici del que es preveu a la Resolució per la qual es fixen els criteris generals i el procediment per a la confecció de les plantilles de professorat dels instituts per al curs 2023-2024.

A.- Atenció directa a l’alumnat

  • Codocència entesa dins de l’aula o en qualsevol entorn d’aprenentatge del centre, fruit del treball coordinat i acordat entre l’orientador o orientadora, els equips docents, els òrgans de coordinació i altres equips de centre.
  • Sessions d’acompanyament al desplegament de la competència transversal personal, social i d’aprendre a aprendre, en col·laboració amb els equips docents, i a la projecció dels aprenentatges i a l’orientació acadèmica i professional.
  • Coordinació del procés d’avaluació psicopedagògica dels alumnes en el marc de la Comissió d’atenció educativa inclusiva i, si escau, amb l’equip d’assessorament psicopedagògic (EAP).
  • Elaboració, si escau, de l’informe de reconeixement de necessitats específiques de suport educatiu en coordinació amb la Comissió d’atenció educativa inclusiva.

B.- Suport a la comunitat educativa

B1.- Suport tècnic a l’equip docent

  • Col·laboració amb els equips dels centres en la planificació, implementació i avaluació de les diferents mesures i suports universals, addicionals i intensius d’atenció educativa a l’alumnat en el marc d’un sistema educatiu inclusiu.
  • Assessorament en relació amb la funció docent orientadora a tot el professorat i equips del centre.
  • Assessorament al professorat en aspectes pedagògics per al disseny d’entorns d’aprenentatge afavoridors d’una resposta educativa singularitzada per a tot l’alumnat.
  • Suport a la planificació, implementació i avaluació de les actuacions específiques relacionades amb la projecció dels aprenentatges i amb l’orientació acadèmica i professional per a la continuïtat formativa de l’alumnat.
  • Lideratge del procés d’avaluació psicopedagògica d’un alumne o grup d’alumnes en el marc de la Comissió d’atenció educativa inclusiva o òrgan equivalent del centre i, si escau, en col·laboració amb l’equip d’assessorament psicopedagògic (EAP).
  • Participació en les entrevistes personals amb alumnes, famílies i altres agents implicats per al retorn de l’avaluació psicopedagògica.
  • Suport en l’elaboració, implementació i avaluació dels plans de suport individualitzats (PI).

B2.- Suport tècnic a l’equip directiu

  • Col·laboració en l’elaboració, implementació, avaluació i actualització del projecte educatiu en relació amb l’orientació educativa i amb les mesures destinades a facilitar l’accés a l’aprenentatge i la participació de tot l’alumnat.
  • Col·laboració en la coordinació i la planificació de l’orientació educativa del centre pel que fa al procés d’acollida, les accions pedagògiques compartides entre etapes i ensenyaments, l’acció tutorial i l’orientació acadèmica i professional.
  • Participació en la Comissió d’atenció educativa inclusiva o òrgan equivalent del centre.
  • Coordinació i planificació amb els professionals i serveis de la xarxa de suport a l’educació inclusiva, en especial amb el o la professional de l’equip d’assessorament psicopedagògic, de les actuacions i els recursos per al seguiment i avaluació de l’alumnat vinculat a aquests serveis.

Més informació:

Publicat dins de Informació sistema educatiu | Deixa un comentari

Les PAU (proves d’accés a la universitat). La selectivitat 2023.

La prova d’accés a la universitat (PAU o Selectivitat) és un requisit per a l’alumnat que té el títol de batxillerat o equivalent per accedir a les universitats.

S’ha publicat al Canal Universitats l’horari definitiu de la convocatòria ordinària  de les proves d’accés a la universitat (PAU) està prevista per al 7, 8 i 9 de juny, mentre que la convocatòria extraordinària de la selectivitat 2023 es farà el 5, 6 i 7 de setembre.

Recorda que per accedir a alguns estudis de grau de les universitats de Catalunya, es demana com a requisit d’accés superar una prova d’aptitud personal (PAP). La qualificació de la PAP serà Apte o No apte. En cas de ser No apte, no es podrà accedir als estudis sol·licitats, per exemple Grau en Educació Infantil i Primària.

La prova s’organitza en tribunals. Tots els tribunals estan formats per un professorat que té les funcions de presidència, vigilància i correcció:

 

Font: http://universitats.gencat.cat/ca/inici/

Publicat dins de Informació sistema educatiu | Deixa un comentari

Les carreres millor o pitjor pagades al mercat laboral

Inserció laboral dels graduats al Sistema Universitari. Quines carreres tenen millor inserció laboral?

Els graus d’informàtica, les enginyeries i les titulacions relacionades amb ciències de la salut són les carreres professionals que tenen un índex d’ocupació més alta i també les que paguen millor als seus treballadors un cop arriben al mercat laboral. Així ho determina U-Ranking, una eina de la Fundació BBVA i Ivie.

Consulta els estudis amb millors resultats en funció de la situació laboral dels graduats a universitats espanyoles 5 anys després de titular-se. El rànquing s’elabora a partir de la informació que proporciona l’Enquesta d’Inserció Laboral dels Titulats Universitaris (INE) i analitza els resultats dels graduats segons la taxa d’ocupació, si els ingressos mensuals són superiors o iguals a 1.500 €, si treballen en una ocupació que requereix titulació universitària i si aquesta ocupació pertany a l’àrea dels estudis que s’han cursat.

Per a més detalls consulta l’informe aquí

Publicat dins de Món laboral | Deixa un comentari

Informació sobre formació professional a Catalunya

Descobrir diferents oficis i reorientar la carrera laboral, a partir de la informació donada per professionals: com és aquesta feina, condicions, competències necessàries per realitzar-la i itineraris per formar-se.

Aquí tens la web sobre la FP a Catalunya, un instrument clau d’informació i orientació de les persones, especialment aquelles que es troben en un moment de transició formativa o professional.

L’apartat Quina ocupació t’interessa? permet una consulta individualitzada per a una ocupació concreta. També es pot consultar un resum de totes les ocupacions.

Alguns apartats més consultats:

Publicat dins de Informació sistema educatiu | Deixa un comentari

Vull ser mestre

Si sents passió per la docència, i sobretot, tens sensibilitat davant el col·lectiu dels infants, aquesta és la teva feina.

Els mestres exerceixen una tasca d’importància màxima: formar les persones. Per descomptat, la vocació és molt important, però cal tenir capacitat comunicativa i competències de les denominades “no cognitives” (empatia, lideratge, assertivitat, maduresa, responsabilitat, etc.).

El grau en Mestre d’Educació Primària  et permet formar-te en l’etapa educativa que va dels 6 als 12 anys. Possibilita la titulació amb mencions d’Atenció a la Diversitat, Biblioteques Escolars, Educació Musical, Aprofundiment Curricular, Educació Visual i Plàstica, Educació física, Tecnologies Digitals per a l’Aprenentatge, la Comunicació i l’Expressió, i Llengües Estrangeres (Anglès).

Per tant, si un estudiant vol arribar a ser mestre ha de formar-se en una facultat d’Educació,  és necessari un examen previ (PAP) per ingressar al Grau, a part de superar les PAU.

Aquest examen previ de la PAP (Prova d’Aptitud Personal)  ja existeix en altres graus universitaris (Ciències de l’Activitat Física i Esport, Traducció i Interpretació, Cinema i Mitjans audiovisuals, etc.). No s’avaluen continguts acadèmics, sinó que es demana posar en pràctica elements culturals bàsics, com fer una síntesi d’un text, resoldre problemes matemàtics, analitzar dades i treure conclusions, etc. Pots veure els models d’exàmens anteriors consultar aquest enllaç. Algunes universitats privades no la demanen.

Com trobar feina

Recursos útils:

Publicat dins de Món laboral, Recursos | Deixa un comentari

Vull ser infermer o infermera.


T’agradaria ser infermer/ra i no saps què has d’estudiar per aconseguir-ho?

La cura dels malalts, entre moltes altres funcions, fan de l’infermer o infermera un professional important en el món de la sanitat. L’estudiant que vulgui cursar aquests estudis ha de ser una persona amb capacitat per a les relacions interpersonals i el treball en equip, amb capacitat d’escoltar i d’adaptar-se a l’entorn, també ha de ser capaç de comprometre’s amb la salut i el benestar de les persones, famílies i grups. Recorda que estudiar per ser infermer no és el mateix que estudiar per ser metge. Tant si decideixes ser infermer/a (grau universitari) com auxiliar d’infermeria (cicle formatiu), t’expliquem el procés:

Quins estudis he d’estudiar per ser infermer/a?

Per arribar a ser infermer hauràs d’estudiar el Grau en Infermeria (al que podràs accedir aprovant les proves de selectivitat o superant un cicle superior de la branca de sanitat), mentre que per a ser auxiliar en infermeria hauràs d’estudiar un cicle en Cures Auxiliars d’infermeria o de Tècnic en Cures auxiliars d’infermeria.

Els alumnes que volen accedir al Grau d’infermeria tenen, segons els estudis de procedència, diferents vies d’accés que es detallen a continuació:

  1. Des del Batxillerat + PAU i des dels CFGS. Les assignatures de la fase específica de les PAU que ponderen: Biologia (0,2), Història de la Filosofia (0,2), Matemàtiques (0,2), Matemàtiques Aplicades a les Ciències Socials (0,2), Química (0,2).
  2. Proves d’accés per a majors de 25 anys.
  3. Proves d’accés per a majors de 45 anys.
  4. Titulats universitaris. Canvi d’estudis i convalidacions

Important tenir en compte per l’accés les notes de tall de cada any. En cas d’accedir des de cicles, es poden convalidar 6 crèdits de la titulació als estudiants que hagin accedit des dels CFGS de Dietètica, de Salut Ambiental i de Química i Salut Ambiental (veure pla d’estudis a cada universitat.

Quants anys d’estudi necessito per ser infermer/a?

A aquesta formació bàsica podrem sumar estudis de possibles especialitzacions que cursem després, és a dir, màsters, postgraus o oposicions. En línies generals, el temps total de formació seria el següent:

  • Grau en Infermeria amb una durada de 4 anys
  • Màster / Postgrau d’especialització (d’un a tres anys en funció de la titulació)
  • Oposicions d’Infermeria EIR (la prova que hem de superar per accedir a una ocupació de resident durant 2 anys).
Publicat dins de Informació sistema educatiu | Deixa un comentari

Beques per a ensenyaments postobligatoris – curs 2023-2024

Beques d'estudis postobligatoris no universitaris.png

El Ministeri d’Educació i Formació Professional ha obert la convocatòria per sol·licitar Beques per a ensenyaments postobligatoris per estudiar FP, Batxillerat i altres estudis no universitaris, com l’ensenyament d’idiomes a les Escoles Oficials d’Idiomes (EOI).

El termini per presentar les sol·licituds és del 27 de març al 17 de maig de 2023, ambdós inclosos.

En aquest enllaç trobareu els requisits i més informació.

La podreu tramitar mitjançant el següent enllaç.

Publicat dins de Informació sistema educatiu | Deixa un comentari

Els estudis de FP amb més possibilitats d’aconseguir feina en 2023

Les feines més sol·licitades per les empreses a la província de Barcelona són de venedor de botiga (7,37%) segueixen les de personal de neteja (6,97%) i empleats administratius (5,8%). Segons un rànquing que ha elaborat la Diputació de Barcelona dels deu llocs de treball més sol·licitats al web de la Xarxa de Serveis Locals d’Ocupació (Xaloc). Per sectors, els XSLO (Serveis Locals d’Ocupació) van atendre  més de 15.000 empreses el 2022, especialment del sector serveis (74,7%), seguit del sector industrial (18,2%), el de la construcció (6,0%) i el de l’agricultura (1,2 %).

Els llocs amb més possibilitats de contractació, segons l‘Observatori de les Ocupacions , que és l’àrea tècnica que s’encarrega de fer anàlisis sobre les demandes formatives del sector laboral del país, ha publicat l’informe en què es recullen els llocs de treball amb més possibilitats de contractació, algunes són les següents.
1. Empleats domèstics
2. Conductors propietaris de camions
3. Teleoperadors
4. Mecànics i reparadors d’equips electrònics
5. Muntadors-instal·ladors de plaques solars
6. Administradors de sistemes i xarxes

Es pot deduir que els estudis de Formació Professional (FP) amb més sortides laborals i que tenen més possibilitats de rebre ofertes d’ocupació aquest 2023 serien:

  • Gestió Administrativa. Ens referim a empleats administratius, atenció al client i assistents de direcció, entre d’altres.  Dins aquesta família professional, destaquen els tècnics superiors en administració i finances.
  • Instal·lacions Elèctriques i Automàtiques. . La formació en Tècnic en Manteniment Electrònic.
  • Sistemes Microinformàtics i Xarxes. L’activitat tecnològica continua liderant la creació de llocs de treball. En aquest sector destaquen les FP de tècnic en sistemes microinformàtics i xarxes, . També hi ha sortides laborals per als formats en desenvolupament d’aplicacions multiplataforma i d’administració de sistemes informàtics en xarxa.
  • Activitats comercials. Les professions lligades al cicle d’Activitats Comercials tindran un alt nivell d’ocupabilitat.
  • Auxiliars d’Infermeria. A partir de la pandèmia, el sector sanitari s’ha consolidat com un generador d’ocupació potent. Al sector sanitari també destaquen altres formacions, com la de Tècnic en Farmàcia i Parafarmàcia, Tècnic Superior en Imatge per al Diagnòstic i Medicina Nuclear o Tècnic Superior en Laboratori Clínic i Biomèdic
  • Educació Infantil. seguirà sent un dels perfils més buscats a la família de Serveis Socioculturals a la Comunitat.

 

Publicat dins de Món laboral | Deixa un comentari