“Es difícil hablar de la perseverancia y el gusto del trabajo en un país en el que tantos millones de personas carecen angustiosamente de él. Aun así, y dejando las responsabilidades de la ciudadanía en el lugar que les corresponde, el único remedio aceptable que conozco contra el desaliento del oficio es el oficio mismo.” (Antonio Muñoz Molina, 25-10-2013)
– Millorar l’exposició oral i el parlar en públic.
– Valorar funcionament de l’activitat econòmica.
– Tenir iniciativa emprenedora i projecte d’empresa.
Activitats
Caldrà dedicar un temps a assajar l’esquema de les presentacions orals. En els assaigs, els companys/es han de fer de crítics de la feina dels seus companys, plantejar qüestions que no quedin clares en l’exposició i suggerir alternatives.
Les exposicions orals s’han de plantejar com si cada grup/empresa fes una presentació per a futurs promotors o inversors. Cal, doncs, posar èmfasi en la presentació personal i en la capacitat de comunicar les idees, de manera amena, sintètica, atractiva i original, per convèncer els altres. Cal que els membres del grup s’hagin repartit bé els rols al llarg de la presentació, perquè es vegi fluïdesa. Es pot incloure el repartiment als assistents d’alguna tarja de visita o flyer de l’empresa. Cada presentació ha de tenir una durada de 10-15 minuts.
Podran assistir a la presentació a diversos representants del professorat o pares d’alumnes del centre o famílies. Cal assegurar un bon comportament del grup per al correcte desenvolupament de les sessions: se’ls ha d’exigir respecte i silenci durant les exposicions orals i se’ls pot convidar a aplaudir a l’acabament. Cal trobar una sala suficientment espaiosa i equipada tecnològicament que permeti que el públic estigui assegut. Si l’acústica de la sala no és l’adequada, cal utilitzar micròfon. És important tenir cura d’aquesta cerimònia, per augmentar la motivació de l’alumnat i el seu desig de participar-hi. En aquest sentit, es pot incloure el lliurament d’un diploma a cada membre dels grups. Després de la presentació, cada grup d’alumnes lliurarà el material (dossier, audiovisual, etc.) de l’experiència, que també servirà per avaluar-lo. Cal recordar que la nota final és individual. És important dedicar un temps, després de les presentacions, a fer una valoració del projecte amb l’alumnat, per tal de millorar-lo si escau en els aspectes que hagin resultat més febles.
– Identificar i compartir les diferents competències de la persona emprenedora.
– Autoconeixement, coneixement del mercat laboral i activitat econòmica
– Tenir iniciativa emprenedora i projecte d’empresa.
Activitats
Cal que recondueixen els projectes triats i que cada grup treballi durant les sessions el seu projecte d’empresa. Per tant, cal partir del supòsit d’una empresa que, amb un pressupost de 20.000€, fa un producte o ofereix un servei. Hauran d’explicar alguns apartats a partir de la fitxa.
Finalment després de treballar aquests àmbits, els grups estan preparats per fer una primera presentació breu de la seva empresa i de les característiques del producte o servei als seus companys/es.
És interessant que després es pugui suscitar un debat sobre la viabilitat de cada proposta, que permeti a l’alumnat reflexionar i reconduir el projecte d’empresa. En principi, aquesta primera presentació conté els elements essencials que després els alumnes aniran desenvolupant en els blocs següents, quan es vagi acotant el Pla de marketing de l’empresa.
Primer bloc: Fem aflorar el talent i compartim iniciatives
SESSIÓ :
Objectius
– Contribuir al desenvolupament de la competència d’aprendre a aprendre, i la competència d’autonomia i iniciativa personal.
– Identificar i desenvolupar les habilitats personals per afrontar amb garanties els reptes acadèmics i professionals futurs.
– Identificar i compartir les diferents competències de la persona emprenedora.
Activitats
Reflexió i debat comú a partir dels preguntes de la fitxa.
Treballarem per grups, es pot optar per constituir els grups per coincidència d’interessos, després que cada alumne/a hagi manifestat els temes que més l’interessa desenvolupar. Això es pot aconseguir després de fer la següent activitat: cada alumne/a aporta una idea de projecte (producte o servei) i l’ha de presentar breument. La resta de companys/es han de votar la idea més interessant. Les més votades poden ser el germen de cada un dels grups i els alumnes s’hi hauran d’apuntar en funció dels seus interessos i afinitats, vetllant perquè els grups quedin compensats (entre 3 i 5 persones aproximadament).
Ampliar el coneixement de professions diverses mitjançant entrevistes, visites, i recerca d’informació directa o indirecta.
Determinar els trets bàsics de les actituds, qualitats personals i les capacitats que identifiquen la persona treballadora.
Valorar el paper de l’empresa com a organització proveïdora de béns i serveis, i com a generadora de llocs de treball, que actua de forma socialment responsable.
Realitzar activitats que contribueixin a millorar el treball en equip com a font de dinamització social i com a mitjà per compartir idees i esforços.
Cercar, seleccionar i interpretar la informació, utilitzar-la de forma crítica i comunicar-la de forma organitzada als altres, tot usant les TIC i aplicant tècniques de comunicació verbal i no verbal.
Conèixer què és el què valora molt positivament l’empresa de les persones candidates a un lloc de treball: Els seus valors i les competències professionals.
Conèixer de manera general què és un perfil professional d’un treballador/a.
Conèixer alguns dels elements que configuren o formen part d’una empresa: L’organigrama, els riscos laborals i els tipus d’empresa
Activitats
Sortida a una empresa del poble.
Reflexió i debat comú a partir dels preguntes de la fitxa didàctica a fer. Visita una empresa.
La discapacitat , autoestima , interiorització , esforç i superació .
OBJECTIUS :
Desenvolupar i consolidar hàbits de disciplina , estudi i treball individual i en equip com a condició necessària per a una realització eficaç de les tasques de l’aprenentatge i com a mitjà de desenvolupament personal .
Comentar en gran grup , molt breument , quin significat poden tenir les següents frases de la pel·lícula:
“No existen momentos ordinarios. Todo momento es extraordinario, siempre ocurre algo”
“Las personas más difíciles de amar son las que más lo necesitan”
“Sacar la basura de tu mente, basura es todo pensamiento que te distraiga de lo que realmente importa”
“Morir no es triste; lo triste es que la gente no sepa vivir”
“Es el camino el que da la felicidad, no el destino”
“Las emociones son naturales, como los cambios de clima”
“Un guerrero actúa, sólo un tonto reacciona”
“La belleza es disfrutar del recorrido, estar consciente de cada respiración”
“Todo lo que necesitas es tomar consciencia de tus elecciones y responsabilizarte de tus acciones”.
“Nunca serás mejor de la misas manera que no serás peor que el resto”
“La felicidad es una cualidad evasiva, si la buscas no la encuentras”.
Intenteu extrapolar el repte de Dani Millman amb la situacions en les que vosaltres ja us veieu immersos , com ara aprovar el curs , aconseguir el vostre graduat en ESO , recuperar les assignatures suspeses del curs anterior , poder mantenir aquestes activitats extraescolars que tant t’agraden tot que es va complicant l’ESO , afrontar un batxillerat o un cicle de FP , en un futur compaginar treball amb estudi , en acabar l’ESO treballar en un ofici , …
– Conèixer com van viure el procés d’elecció de futur les persones més pròximes.
– Conèixer els diferents itineraris que van seguir el pare i la mare.
– Possibilitar el diàleg i la comunicació respecte al tema de l’orientació de futur amb els pares i mares.
– Ser conscients que en aquest procés no estan sols ni soles, que compteu amb ajudes.
– Madurar el procés de presa de decisions.
Activitats
Per grups de 2–4 persones elaborar una entrevista per fer al pare i a la mare sobre els moments en què ells van haver de fer el seu projecte de futur. Per tal de conèixer les seves preferències, els camins que varen recórrer, les persones que els van ajudar…
Finalment podem dedicar una estona de classe a comentar els descobriments que heu fet, com us heu sentit en fer aquesta enquesta, com s’han sentit els pares i mares, si us heu sentit còmodes, si s’han establert vincles de proximitat que no esperàveu, si ha estat útil per conèixer més coses de la història familiar…
– Conèixer els oficis que han fet els nostres avantpassats.
– Conèixer la tradició familiar cara a l’orientació de futur.
Activitats
Intentarem omplir un arbre familiar (genograma) amb oficis de la família des de dues generacions més enllà, si es tenen dades suficients o amb les que es tinguin. Preparació del guió amb el model de la fitxa-guió.
Entrevistes amb familiar per elaborar un resum del recorregut professional de la família.
Elaboració de l’arbre genealògic.
Reflexió en comú.
La Psicogenealogía és una eina que es basa en l’estudi de l’arbre genealògic i que ens ajuda a comprendre el perquè de la nostra història i la nostra forma de viure
En aquesta sessió anem a construir el nostre arbre genealògic que ens ajudarà a prendre consciència de les influències que nostra família exerceix en nosaltres, la transmissió familiar, pot ser moltes vegades conscient, però la majoria de les vegades és inconscient.
L’arbre ens ajudarà a accedir a una informació a traves vincles i repeticions familiars.
– Conèixer el seu recorregut acadèmic i professional d’una persona.
Activitats
Elaborar un qüestionari sobre el recorregut acadèmic i professional per realitzar una entrevista a alguna persona coneguda. Model de fitxa d’entrevista.
Compartir l’estudi dels casos.
Preparació en grup. Elaborar un mural o presentació del recorregut acadèmic i professional de persones entrevistades.
Posta en comú.
També, podem treballar a classe a partir de diferents materials o pàgines web, com:
Diccionari d’Estudis pots veure els cicles classificats per famílies professionals.
– Identificar emocions a través de la interpretació.
– Aprendre a interpretar emocions i sentiments.
– Aprendre a reconèixer valors.
– Motivar-se a partir d’una activitat per emprendre noves tasques.
– Descobrir vocacions professionals.
Activitats
-Introducció del cinefòrum per motivar amb l’explicació inicial de l’argument de la pel.lícula. Com a treball es farà una activitat individual (fitxa) i altra en gran grup de reflexió.
– Per veure la pel·lícula Espera al último baile de Thomas Carter, la podem repartir en tres sessions de 40 minuts.
a) Fitxa individual. Reflexió i treball personal. El treball individual que es demanarà serà de respondre un qüestionari, que es pot realitzar al llarg del visionat, deixant uns minuts abans d’acabar la classe, o bé a casa, servirà com inici del treball en grup, per acabar en una exposició oral de cada grup i un debat.
b) Fitxa grup. El qüestionari consta de 10 preguntes la finalitat de les quals és guiar en el visionat del film i preparar la reflexió sobre els temes a treballar posteriorment. Es deixa un temps de lectura individual, no cal contestar per escrit. Seguidament té lloc una posada en comú-debat a partir del qüestionari anterior que persegueix l’intercanvi d’idees a classe al voltant dels aspectes que es treballaran.
c) Finalment els grups trien un tema de la fitxa grup feta, comenten dubtes, i a partir d’una pluja d’idees proposades per cadascú del grup s’elabora un resum amb idees més importants que facin referència al tema, cal consensuar-les en el grup, un cop revisades i comentades, finalment, a partir d’aquestes idees es prepara una presentació del tema que tingui una durada compresa entre 5 i 10 minuts.